פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > עשה לך רב

עשה לך רב

לע”נ מו”ר הרב עוזי קלכהיים זצ”ל
למעלה משנתיים שמעתי את שיעוריו של מורנו ורבנו הרב צבי יהודה זצ”ל” שהתקיימו בביתו בשכונת גאולה. היו תלמידים שלא רצו לצאת מהישיבה לשיעורים של הרב והעדיפו לשמוע שיעורים של הרב מתוך הקלטות משנים קודמות. סיפרתי את הדבר למו”ר הרב עוזי קלכהיים זצ”ל” והוא לימד אותי שזו טעות וגישה לא נכונה ללימוד התורה.
כראיה הראה לי את הגמ’ במסכת עירובין (יג ב) שרבי אומר שם” מה שאני מחודד ועדיף מחברי זה בזכות שראיתי את רבי מאיר מאחוריו” כלומר ישבתי בשורה מאחוריו. אבל מוסיף רבי “אם הייתי רואה את רבי מאיר מלפניו הייתי מחודד יותר” מעולה יותר” כי נאמר “והיו עיניך רואות את מוריך”.
אמר הרב עוזי” שלשמוע את הרצי”ה בהקלטה” זה דומה ללראות את רבי מאיר מאחוריו” אין כאן קשר וחיבור ישיר בין רב לתלמיד. ואילו לשמוע את הרב צבי יהודה בשיעור חי” זהו לראות את רבי מאיר מלפניו” זה משפיע השפעה אחרת לגמרי” אתה לומד גם מהקריאה שלו” מאיך שהוא אומר את הדברים” מהמבט” מהקשר החם” זו השפעה שבונה בתלמיד תורה” אמונה ויראת שמים.
זכה דורנו שהיכולת לשמוע שיעורי תורה” היא אחד הדברים המדהימים והמשמחים. בכל עת ובכל מצב” יכול אדם להיכנס ולצפות בשיעורי תורה הנמצאים לרוב באתרים השונים” כערוץ מאיר” הידברות ועוד. יכול האדם גם לקיים ‘ובלכתך בדרך'” ולהוריד שיעורים לכל מכשיר שיש בידו” ובהליכה ובנסיעה הוא שומע ולומד תורה.
אבל בכל זה חסר דבר אחד” קשר חי” בונה ומצמיח עם רב אישי. התורה ציוותה עלינו לעסוק בתורה” אבל חכמינו מלמדים שצריך גם לקיים ‘עשה לך רב'” וכל איש וכל בית מישראל צריך למצוא לו רב אשר על פיו יתנהל” ובשאלות יסודיות ועקרוניות יבואו לשאול בעצתו.
ודבר זה אנו צריכים להנחיל גם לילדינו.
במשנה באבות שהזכרנו נאמר” “עשה לך רב וקנה לך חבר”. בקניין החברים משקיעים הילדים המון אנרגיות” נפגשים” מטיילים יחד” יושבים ומדברים שעות רבות.
אבל ‘עשה לך רב'” זה נראה להם שלא שייך להם כלל אלא שייך לגדולים” ואולי רק לבני תורה מובהקים. אבל באמת חובה עלינו להדריך אותם ולכוון אותם ל’עשה לך רב’.
א. מתוך הסבר על מהות וחשיבות הדבר.
ב. מתוך דוגמא אישית “של בית שמתנהל על פי עצה והדרכה של תורה.
ודבר נוסף” עלינו להציע מגוון של רבנים” גם כאלה שאיננו מסכימים אתם בכל הנושאים. אם על הילדים הם מקובלים והם חשים שהם מסוגלים לדבר אתם ולהדריך אותם צריך להיות פתוחים גם לאפשרות כזו.
אם יזכה הנער כבר בראשית דרכו למצוא לעצמו רב שהוא יכול להתייעץ אתו בשאלות המהותיות שהוא מתמודד אתן בחיי היום יום” עשוי הדבר להוות גורם מכריע בפיתוחו ובגידולו בדרך הטובה והישרה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

“עם זו יצרתי לי תהילתי יספרו” | הרב יורם אליהו
Shape-2
יורם אליהו שבת הגדול
הרב יורם אליהו:מאחורי הקלעים של פרשת צו: תודה על כל מה שבראת
Shape-2
תודה על כל מה שבראת
לקח מפרשת ויקרא: כך תציל את הילדים שלך
זו הדרך שלך להציל את ילדיך
הסודות של חודש אדר: איך מקבלים תואר בפקולטה למדעי השמחה?
Shape-2
חודש אדר1
הנהגת הציבור מול שלמות עצמית
Shape-2
machon
שלא נזלזל בפרטים הקטנים
Shape-2
machon
שיטתם הרוחנית של יוסף ויהודה – והיו לאחדים בידך
Shape-2
machon
רחל ולאה בניין ההווה והעתיד
Shape-2
machon
חיים של יצירה
Shape-2
machon
השפעת הרצון על פעולת התפילה
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן