ערוץ מאיר

באהבה ובאמונה

כל הנושאים
פרשה קודמת: נח
פרשה נוכחית: לך לך
פרשה הבאה: וירא
 


"הריקוד הזוגי" בקרבה וריחוק בנישואין (ג')

אסתר אברהמי

יצירת המודעות ל"ריקוד הזוגי".
בחלק הראשון, הכרנו את אורלי ורועי (שמות בדויים) ואת הריקוד הזוגי שלהם בקרבה ובריחוק. רועי חיפש בכל רגע את קרבתה של אשתו והיא לעומתו, הסתגרה יותר ויותר, עד כדי חוסר תקשורת כמעט מוחלט. כשלב ראשון בהבנת הריקוד הזוגי, היה צורך במודעות לחלקו של כל אחד מהם.
בחלק השני, למרות נסיונותי ביצירת מודעות, רועי היה עסוק בקבלת יחס מאשתו והיא גילתה התנגדות, כנראה מחשש להאשמה ומהצורך הנואש בהגנה עצמית.
---------------
הבטתי באורלי כיצד היא מקבלת את דברי רועי. לפי שפת גופה ומבטה כלפי נעליה, שיערתי שהיא דוחה את דבריו. "את מבינה", פנתה אלי."הוא מבקש ממני את היחס שלא קיבל ממשפחתו. מתנהג כמו תינוק. אני לא יכולה לסבול אותו..". הרגשתי חמלה כלפי שניהם. תיאורו של רועי, שיקף באופן ברור את המקור לנואשותו ליחס ולאינטימיות. ייתכן שדרש מאשתו קרבה רגשית כי הוא יודע שביטויי רגשות הם לב לבה של הזוגיות. אלא שהוא אינו מודע לכך, שתלותו בה רק מרחיקה אותה ממנו. אם הוא ילמד לאזן את הצורך שלו היא תרגיש שיש לה בחירה, איך וכמה להתקרב אליו. אך לא בשלב הזה. הרגשתי שהיא זקוקה למרחב, שלא תחווה בתהליך שום כפייה מצדו (או מצדי). בתחושת חמלה לרגשותיה, המוקפים בחומות הגנה של ציניות וקרירות, פניתי אליה ושאלתי לרצונה. כל רצונה היה שיניח לה לחיות את חיי השגרה שלה בשקט, קרי - בלעדיו. שינוי ביצירת אינטראקציה עם רועי, הפחיד אותה. מסתבר שאכן היא אינה מכירה זוגיות אוהבת ואינה יודעת כיצד זה אפשרי. אמנם היא מודעת לכך שישנם זוגות שחיים באהבה, אך היא משוכנעת שעם רועי אין סיכוי. רועי כהרגלו, החל מתחנן על נפשו ומבטיח שלא יציק לה. שתתייחס אליו, לפחות קצת....
במצבים של מבוי סתום כגון זה, אחת הדרכים להתקדמות, שבחרתי הפעם, זו פעילות בקלפים טיפוליים. זוהי דרך עוקפת שמאפשרת ביטוי רגשות ומודעות אישית. על-פי הנחייתי, כל אחד מהם בחר קלפים מספר. לשאלתי את אורלי מה היא רואה בקלפים שבחרה, החלה לתאר את הבדידות והקרירות שחוותה בבית הוריה, את החלום שהיא תיצור זוגיות אחרת, שלא כמוהם. את הבושה וההסתרה ואת העמדת הפנים שהכל בסדר. את החוויה, שאין לה על מי לסמוך ולכן סמכה על עצמה בלבד. אופן ההתמודדות שלה עם הרגשות הנ"ל היה לעסוק בסדר וניקיון כדי שהוריה יהיו מרוצים ממנה, וכן ליצור הסחת דעת מהמצבים שלא יכלה לשאת בילדותה ובנערותה. כל אותה עת אורלי הייתה עסוקה בקלפים ולא הבחינה ברועי שהקשיב בקשב רב ודמעות זלגו על לחייו. אורלי שישבה מכווצת על הכורסא, סיימה את דבריה, התרווחה, ונראתה מותשת ובמידה מסוימת גם משוחררת. במשך הפגישה נוצרה ההבנה שכל אחד "סחב אתו" את עברו ללא מודעות אל הזוגיות. רועי כאמור חיפש אצלה באובססיביות את החוסר שחווה במשפחתו, ואילו אורלי המשיכה בבדידותה כפי שהייתה בבית הוריה והתנהלה באופן שלא מאפשר לה לתת ביטוי לרגשותיה, אולי מחשש הצפה וחוסר שליטה. הם מצאו שב"ריקוד הזוגי" כל אחד מציג לשני את החלק החסר לו, והבינו שדפוס ההתנהלות מילדות, מנהל אותם גם עתה...
---------
רועי פלט אנחת רווחה והבין שהוא צריך להגביל את עצמו לעת עתה, כדי לאפשר לאשתו מרחב. אורלי לעומתו, הביעה חשש מהשלב הבא של שינוי דפוס התנהלותה. הרגעתי אותה שנצעד בקצב המתאים לה. הבטחתי שכל שינוי יהיה רק מתוך תחושת הבנה וקבלה, בהתאם ליכולתה בכל רגע נתון.
בסיום הפגישה, כשפסעו לעבר הדלת, רועי הושיט את ידו לעברה של אורלי ומיד שמט אותה. כנזכר, שכדאי לתת לאורלי מרחב, כדי שבעתיד... תבקש את קרבתו.

הצטרפות לרשימת התפוצה
לקבלת העלון ועדכונים מערוץ מאיר מידי שבוע במייל הירשם כאן: