פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > כְּכֹל אֲשֶׁר אֲנִי מַרְאֶה אוֹתְךָ

כְּכֹל אֲשֶׁר אֲנִי מַרְאֶה אוֹתְךָ

אדם הקורא את פרשת תרומה עלול להרגיש כמי שעומד מבחוץ” ומביט על דבר שאינו שייך כל כך לחייו. יש כאן סדרנות חשובה” טכנית כביכול” של מידות וחומרי המשכן וכליו” שתשמש גם בעתיד לכשיבנה בית המקדש במהרה בימינו. טוב שהכל כתוב לכשנצטרך” אבל התחושה היא שהדברים לא ממש נוגעים לחיינו.
אך מצד האמת” דווקא בפרשה זו יש הבטה פנימה לעומק העומקים של הנפש” ויהודי המתבונן בה הריהו כמתבונן בסדרי הא-לוהות האידאליים שאמורים להיאחז בנפשו” ודבר זה מתבהר לעומק בתורת הסוד.
הסבר הדברים. ככל שאדם מזדכך ומיטהר” ראייתו הפנימית משתפרת ומתבהרת” ומסוגל הוא לשרטט בקווים ברורים את עמקי רזי נפשו” ואת רזי סדרי העולם הרוחני. בשמיעתו הפנימית הוא פוגש יותר ויותר את קול א-לוהים הדובר בקרבו” ויחד עם עלייתו הרוחנית” המלל נעשה ברור ובהיר. זהו ההבדל במדרגות שבין הנביאים – בהירות השגתם הפנימית. כל ההדרכות של התורה הן קריאות עמוקות הקוראות בעומק חייו של האדם” בפנים פנימיותו” מעין תרי”ג קולות הקוראים בו תמיד” אך משה זכה לשומעם. הוא התעלה למדרגת נבואה שלא מעורב בה כל דמיון – ‘אספקלריא מאירה'” והדריך את כל הדורות במה שגנוז בפנימיותם. במדרגתו העליונה” חי בפועל את הפוטנציאל החבוי בכל אדם מישראל ” ונעשה לשליח א-לוהי להפגיש את האומה עם התוכן החרוט בטבע נשמתה.
רבנו המלבי”ם” בפירושו הנפלא לשיר השירים” מבאר שהנפש מרגישה את רוחניות ה’ וא-לוהותו מתוכיותה” כיוון שהנפש עצמה א-לוהית. דומה היא” ללוח אשר חרוטים עליו כל העניינים הא-לוהיים” כיוון שהחלק מתדמה אל הכל. עת יפקח האדם עיני שכלו הפנימיים ויביט על לוחות נשמתו” ימצא שם משכן ה’ והיכלו” ויביט שם על כל הפלאים הא-לוהיים במכתב א-לוהים חרוטים על הלוחות .
“וְעָשׂוּ לִי מִקְדָּשׁ וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹכָם”. “בְּשָׁעָה שֶׁאָמַר הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא לְמשֶׁה עֲשֵׂה לִי מִשְׁכָּן” הִתְחִיל מַתְמִיהַּ וְאוֹמֵר” כְּבוֹדוֹ שֶׁל הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מָלֵא עֶלְיוֹנִים וְתַחְתּוֹנִים” וְהוּא אוֹמֵר עֲשֵׂה לִי מִשְׁכָּן?!” . כלומר” היה תמה איך יוכל בשר ודם לעשות משכן לשכינתו. אך ה’ כביכול ענה למשה: דווקא אתה” ביכולתך לעשות” כיוון שאתה עצמך מתנהל כמשכן. את סדרי היאחזות השכינה המתקיימים על ידי כלי גופך” אעזור לך להעתיק לכלים חיצוניים” ואת הנהגותיך -לסדרי עבודת הכהנים והלוויים. כך משה” שהיה שקול כנגד כל ישראל” נצטווה לבנות מעון בו תאחז הא-לוהות הכוללת” כפי שנאחזת נשמתו בעולמו הקטן הוא גופו. זה עומק הפסוק” “כְּכֹל אֲשֶׁר אֲנִי מַרְאֶה אוֹתְךָ אֵת תַּבְנִית הַמִּשְׁכָּן וְאֵת תַּבְנִית כָּל כֵּלָיו וְכֵן תַּעֲשׂוּ”” אותך תעתיק” כלומר תן ביטוי אומנותי ברוח הנבואה ע”י כלים חיצוניים” להתרחשות שבמשכן גופך . מלבד השראת השכינה המתרחשת עם עבודת ישראל במשכן ” עוד יבואו בני ישראל בכל הדורות” ומתבנית המשכן כליו והעבודה שבו יקחו הדרכה להנהגת נפשם.
וכך כותב רבי חיים מוולז’ין: “וְעָשׂוּ לִי מִקְדָּשׁ וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹכָם כְּכֹל אֲשֶׁר אֲנִי מַרְאֶה אוֹתְךָ אֵת תַּבְנִית הַמִּשְׁכָּן וְאֵת תַּבְנִית כָּל כֵּלָיו וְכֵן תַּעֲשׂוּ”” ודרשו חז”ל “וְכֵן תַּעֲשׂוּ – לדורות”. “אל תחשבו שתכלית כוונתי היא עשיית המקדש החיצוני” אלא דעו” שכל תכלית רצוני בתבנית המשכן וכל כליו רק לרמז לכם” שממנו תראו וכן תעשו אתם את עצמכם” שתהיו אתם במעשיכם הרצויים כתבנית המשכן וכליו” כולם קדושים ראויים ומוכנים להשרות שכינתי בתוככם ממש”.
מעתה” לא נותר לנו אלא להעמיק בפירושים הנפלאים של רבותינו” לשאוב הדרכות א-לוהיות להנהגת נפשנו ואומתנו מתבנית המשכן ותבנית כל כליו. למשל ‘רמזי המשכן'” פירושו הנפלא של המלבי”ם על פרשת תרומה. ובחדוות הנפש מגילוי רזי המשכן בפירושו” יתקיים בנו ‘משנכנס אדר מלבי”ם בשמחה’.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

וַיִּזְבַּח זְבָחִים לֵא-לֹהֵי אָבִיו יִצְחָק
Shape-2
machon
חֶרְדַּת אָדָם יִתֵּן מוֹקֵשׁ וּבוֹטֵחַ בַּה’ יְשֻׂגָּב. לפ’ ויצא/ זיו רוה
Shape-2
machon
בִּרְצוֹת ה’ דַּרְכֵי אִישׁ גַּם אוֹיְבָיו יַשְׁלִם אִתּוֹ
Shape-2
machon
ווַיֵּעָתֶר לוֹ ה’
Shape-2
machon
כְהוֹצִיאָם אֹתָם הַחוּצָה
Shape-2
machon
ברכת אברהם לדורות
Shape-2
machon
הִתְחַדְּשׁוּת וְתִקְוָה. ליום הכיפורים
Shape-2
machon
שִׁתּוּף הָרַחֲמִים בַּדִּין. לפ’ בראשית/ זיו רוה
Shape-2
machon
אנחנו בע”ה נצליח
Shape-2
machon
וְעָשִׂיתָ מַעֲקֶה לְגַגֶּךָ
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן