פרשת: מידע לא זמין עבור המיקום והתאריך המבוקש | (ירושלים) 

דף הבית > > סידרת ‘הַמְּלוּכָה וְהַמֶּמְשָׁלָה’ – חלק ז’: מיקרוקוסמוס של האנושות

סידרת ‘הַמְּלוּכָה וְהַמֶּמְשָׁלָה’ – חלק ז’: מיקרוקוסמוס של האנושות

בשבוע שעבר ראינו שקיבוץ גלויות מביא לאחדות עולם התורה” ולכן שלב זה הוא משמעותי ביותר בתהליך הגאולה. הפעם נראה כיצד מביא קיבוץ גלויות למימוש הייעוד הכפול של עם ישראל בעולם?

“תעודת ישראל הכפולה”
מה הייעוד של עם ישראל? הרב קוק מחדש שאין לו רק ייעוד אחד אלא ייעוד כפול: להגיע לשלמות עצמית וכן להביא את האנושות לשלמותה (‘מדבר שור’ הדרוש הל”ג). הרב קוק לומד זאת מייעוד עם ישראל להיות “מַמְלֶכֶת כֹּהֲנִים וְגוֹי קָדוֹשׁ” (שמות יט” ו). מדובר אפוא בייעוד כפול: הרעיון של “גוי קדוש” מחייב אותנו לשאוף להגיע לקדושה כמטרה מצד עצמה ולא רק כדי לרומם את כל האנושות. יחד עם זאת” הרעיון של “ממלכת כהנים” מחייב אותנו לא רק לדאוג לשלמות העצמית שלנו” אלא לגלות אחריות לרומם את כל האנושות. ולכן” הייעוד שלנו אינו רק להיות אור לגויים” אלא יש ערך עצמי בכך שנהיה בראש ובראשונה אור לעצמנו.
התהליך שעברנו בגלות וקיבוץ גלויות הכשיר אותנו לקראת מימוש ייעוד כפול זה. כיצד?
עם ישראל – מיקרוקוסמוס של האנושות
עם ישראל מכיל בתוכו באופן תמציתי כל הכוחות והכשרונות שנמצאים אצל שאר העמים. כדי להוציא כוחות וכשרונות אלו מן הכוח אל הפועל” עם ישראל התפזר בתקופת הגלות בכל העמים ושם ליקט את הניצוצות אצל העמים (ראה: הקדמת ההפלאה לכתובות).
עתה” נרחיב רעיון זה: “כנסת ישראל היא תמצית ההויה כולה”” כך מלמדנו הרב קוק בתחילת ‘אורות ישראל’. “ואין לך תנועה בעולם בכל העמים כולם שלא תמצא דוגמתה בישראל. ואמונתה היא התמצית המסולת והמקור המשפיע את הטוב והאידיאליות לאמונות כולן”. אם כן” כל הכוחות הנמצאים אצל שאר העמים” נמצאים בתמציתיות בעם ישראל.
הרב קוק מרחיב רעיון זה במקום אחר בספר ‘אורות’ ומסביר שהיחס בין עם ישראל לשאר העמים” דומה ליחס בין האדם לבעלי החיים. וכיצד?
האם יש דרך שבה האדם יכול לרוץ כמו צ’יטה?
לבעלי חיים יש תכונות שאין לאדם” אין אדם שיכול לרוץ מהר כמו צ’יטה” אין אדם שיכול לעוף כמו נשר ואין אדם שיכול לשחות כמו דולפין. לעומת זאת” לאדם יש שכל ובעזרת כח שכלו” הוא מסוגל ליצור טכנולוגיה המאפשרת לו לנסוע ברכב מהר יותר מצ’יטה” לטוס במטוס גבוה ומהר יותר מנשר ולצלול למעמקי הים בצוללת עמוק ומהר יותר מדולפין. אם כן” שכלו של האדם הוא למעשה תמצית התכונות של עולם החי. וכך כותב הרב קוק בספר ‘אורות’: “לבריות רבות יש יתרונות שאינם באדם” אבל הצירוף הכללי של הסגולות ועליית הרוחניות על ידם” להשכיל בשכל את השימוש של הכוחות הכלולים בו בכח ובפועל” – זה עושה את האדם לחטיבה עליונה בעולם” (זרעונים ‘למלחמת הדעות והאמונות’).
מיטב תכונותיהם של הסינים והסקוטים מצויות בעם ישראל
באופן דומה” יש תכונות רבות ומגוונות אצל העמים השונים כמו העם הסיני” הסקוטי וכדומה. וישנם עמים בעלי כשרון בולט בתחום מסוים” הרבה יותר מעם ישראל. אך עם ישראל מאחד בתוכו את כלל הכשרונות והתכונות של העמים. וכך כותב הרב קוק “כן ישנם עמים רבים שלהם כשרון מיוחד יותר גדול ממה שנמצא הכשרון ההוא בישראל” אבל ישראל” בתור התמצית של האנושיות כולה” מקבצים בקרבם את סגולות כל העמים כולם והן מתאחדות בתוכם בצורה אידיאלית קדושה” באחדות נשאה” (זרעונים שם).
אמנם כלל הכשרונות של העמים נמצאים באופן טבעי בעם ישראל” אך כדי להוציאם מן הכוח אל הפועל התפזר עם ישראל במשך הגלות לארבע כנפות הארץ וכל עדה בעם ישראל ליקטה את ניצוצות הכשרונות של העמים שביניהם היא חייתה.
קיבוץ גלויות והייעוד הכפול של עם ישראל
כאשר כל העדות והקבוצות בעם ישראל מתקבצות יחד מארבע כנפות הארץ לארץ ישראל” הרי שכולם יחד מביאים אתם את מיטב התכונות והכשרונות של כל העמים.
אם כן” קיבוץ גלויות מממש את הייעוד הכפול של עם ישראל:
הייעוד של “גוי קדוש” מתממש כשעם ישראל מתרומם לשלמותו העצמית. עם ישראל שהנו תמצית האנושות כולל בתוכו את כל הכוחות והכשרונות שנמצאים אצל שאר העמים. נראה שבתקופת הגלות עם ישראל ליקט את ה’ניצוצות’ בכל העולם וכעת יש להוציא את מיטב כשרונות אלו מן הכוח אל הפועל בארץ ישראל ומתוך תורה” כדי להתקדם בהגעה לשלמות עצמית.
הייעוד של “ממלכת כהנים” מתממש כאשר עם ישראל מהווה ‘אור לגויים’. נראה שעם ישראל יוכל להדריך כל עם ועם לפי תכונותיו כיצד לעבוד את השם. כך לדוגמא” יוצאי צרפת יוכלו להדריך את העם הצרפתי ויוצאי רוסיה יוכלו להדריך את העם הרוסי וכדומה. לא רק בדרך של שפה” סגנון ומנטליות” אלא בעיקר בדרך של הבנה לעומק מהו הכוח המניע כל אומה ואומה” וללמדם כיצד לנתב כשרונות אלו בדרך הנכונה. “וְהָלְכוּ עַמִּים רַבִּים וְאָמְרוּ לְכוּ וְנַעֲלֶה אֶל הַר ה’ אֶל בֵּית אֱלֹקֵי יַעֲקֹב וְיֹרֵנוּ מִדְּרָכָיו וְנֵלְכָה בְּאֹרְחֹתָיו כִּי מִצִּיּוֹן תֵּצֵא תוֹרָה וּדְבַר ה’ מִירוּשָׁלִָם” (ישעיהו ב” ג).
לתגובות: natanorot@gmail.com

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

פרשת ויקרא: התשובה המפתיעה לאדישות
Shape-2
האדישות
מעמיקים בפרשיות ויקהל פקודי: לצאת למסע כשאתה עדיין בחנייה?
Shape-2
כיצד אפשר לצאת למסע כשאנחנו עדיין בחנייה
אלוקים מאמין באדם . משנת הרב יונתן זקס – 2
Shape-2
WhatsApp Image 2021-03-07 at 19.06.57
“עשית את התורה מתוקה עבורנו” . משנת הרב יונתן זקס פרק 1
Shape-2
הרב יונתן זקס
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל – חלק ח’: הרב שלימד לשאול שאלות
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל חלק ג’: החידוש הגדול בשאלת הרוע בעולם
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן