פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > נבואת המינוי היחודית של ישעיהו

נבואת המינוי היחודית של ישעיהו

בפרק ו בישעיהו מתארת הנבואה את מינויו של ישעיהו לנביא – “וָאֶשְׁמַע אֶת קוֹל ה’ אֹמֵר אֶת מִי אֶשְׁלַח וּמִי יֵלֶךְ לָנוּ וָאֹמַר הִנְנִי שְׁלָחֵנִי” (ח). בשלב זה הנביא מן הסתם שמח בחושבו כי הוא הולך להשפיע על ישראל באופן ארוך טווח באמצעות שליחותו הנבואית. אך מיד מודיע הקב”ה כי ההפך הוא הנכון – ידוע מראש כי לבם של ישראל כבר אטום מלשמוע” והם לא ישובו מחטאים בעקבות דברי הנביא – “וַיֹּאמֶר לֵךְ וְאָמַרְתָּ לָעָם הַזֶּה שִׁמְעוּ שָׁמוֹעַ וְאַל תָּבִינוּ וּרְאוּ רָאוֹ וְאַל תֵּדָעוּ…”.
ויש לתמוה: מה תועלת יש במינוי הנביא אם ידוע מראש שלבם של ישראל אטום והם לא ישמעו אליו?
כדי להבין זאת נרחיב תחילה את התמונה ונציין כי נבואת מינוי היא חריגה ביחס לכלל נביאי ישראל. אצל רוב ככל נביאי ישראל לאורך התנ”ך אין פרק המוקדש למינוי הנביא . מעמד של מינוי מצוי אצל שלושה נביאים: ישעיהו ירמיהו ויחזקאל. והנה” שלושת הנביאים הללו התבשרו במעמד מינויים כי הם נשלחים על אף שישראל לא ישמעו להם. במינוי ירמיהו נאמר כי בני העם יתנגדו לירמיהו וילחמו בו (ירמיהו א” יז): “וְנִלְחֲמוּ אֵלֶיךָ וְלֹא יוּכְלוּ לָךְ כִּי אִתְּךָ אֲנִי נְאֻם ה’ לְהַצִּילֶךָ”. גם ביחזקאל נאמר כי בני דורו הם בית מרי ולא ישמעו אליו (יחזקאל ב” ד-ה): “וְהַבָּנִים קְשֵׁי פָנִים וְחִזְקֵי לֵב אֲנִי שׁוֹלֵחַ אוֹתְךָ אֲלֵיהֶם… וְהֵמָּה אִם יִשְׁמְעוּ וְאִם יֶחְדָּלוּ כִּי בֵּית מְרִי הֵמָּה”” וכן מפרש המצודת דוד שם: “וקרוב הדבר שלא ישמעו גם אם תאמר בשמי”.

מינוי הנביא לדור כבד שמיעה
מתברר אפוא כי יש קשר בין הדברים – דווקא בדורות של חטא שבהם לא שומעים לנביאים” נצרך מעמד מיוחד של מינוי הנביא. ברוב דורות ישראל היו אלפי נביאים אשר צמחו כחלק בלתי נפרד מן הקדושה והרוממות של עם ישראל. אך כאשר ישראל נמנעו באופן עקבי מלשמוע בדבר ה'” נוצר צורך במינוי נקודתי של נביא אשר מוכשר לנבא בדור שכזה. ובכן” לישעיהו ירמיהו ויחזקאל אומר הקב”ה למעשה כי גם בדורות קשים” יש חשיבות עצומה להיות הנביא בדור. נביא ה’ מרומם ומקדם את הדור ודוחף אותם לקרבת ה’ ולתשובה גם כאשר באופן חיצוני מונעים החטאים מבני הדור לפעול על פיו. מצינו לכך השלכות שונות ונציין שתיים מהן:
הקב”ה אומר ליחזקאל כי התועלת משליחותו” אף שלא ישמעו לו היא (יחזקאל ב” ה): “וְיָדְעוּ כִּי נָבִיא הָיָה בְתוֹכָם”. כלומר” שלפחות בדיעבד כשתתגשמנה נבואות יחזקאל” ידעו בוודאות כי היה בקרבם נביא (מפרשים).
וביחס לישעיהו” בהמשך נבואותיו (נ” ו) הוא אכן מתאר את עמידתו מול התנגדויות וביזיונות מצד העם: “גֵּוִי נָתַתִּי לְמַכִּים וּלְחָיַי לְמֹרְטִים פָּנַי לֹא הִסְתַּרְתִּי מִכְּלִמּוֹת וָרֹק”. ודוקא שם מתגלה כי הקב”ה מלמד את ישעיהו בעקביות כיצד לגדל את בני העם וללמדם גם בעודם עייפים מלשמוע אותו – “ה’ נָתַן לִי לְשׁוֹן לִמּוּדִים לָדַעַת לָעוּת אֶת יָעֵף דָּבָר”. ומבאר רש”י: “שלחני ונתן לי לשון הראוי ללמד כדי לדעת לעות את העיפים וצמאים לשמוע את דברי הקדוש ברוך הוא”.
עצם הימצאות נביא שליח ה’ בקרב ישראל מבטאת את קרבת ה’ לעמו” גם כשאינם ראויים על פי מעשיהם. גם אם בדרכים הרגילות ישראל אינם שומעים” ישנן השפעות מרחיקות לכת לנבואה הניטעת בתוך ישראל.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

מתחברים להפטרת ויקהל-פקודי: הכותרת שכולם מחכים לה
Shape-2
כשכותרות העיתונים יבשרו
הסודות של פרשת זכור: אסור לשכוח, אסור לוותר
Shape-2
שבת זכור4
מבט חדש על בריאת העולם
Shape-2
machon
‘חוקי הטבע’ של גאולת ישראל
Shape-2
machon
ההתעוררות לבניית ביהמ”ק השני בחודש אלול
Shape-2
machon
“עין בעין יראו בשוב ד’ ציון”.
Shape-2
machon
הפטרת עקב (ישעיהו מט) – ודאות הגאולה של ישעיהו
Shape-2
machon
הפטרת מסעי (ירמיהו ב) – המינימום: הכרת החטא
Shape-2
machon
ה’טווח הקצר’ של נבואות ירמיהו
Shape-2
machon
הפטרת בלק (מיכה ה) – החיקוי של בלעם
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן