פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > סידרת ‘הַמְּלוּכָה וְהַמֶּמְשָׁלָה’ – חלק ח’: בר-כוכבא” הציונות ומשיח בן יוסף

סידרת ‘הַמְּלוּכָה וְהַמֶּמְשָׁלָה’ – חלק ח’: בר-כוכבא” הציונות ומשיח בן יוסף

| נתן קוטלר

בשבוע שעבר ראינו שקיבוץ גלויות מביא למימוש הייעוד הכפול של עם ישראל בעולם: לדאוג לשלמות העצמית שלנו וכן לרומם את האנושות כולה. הפעם נראה שכדי שהציונות תמשיך להתקיים” עליה להיות מחוברת לתורה ולגדולי הדור” כדי שתוכל לממש את הפוטנציאל להיות בבחינת משיח בן יוסף.
מדוע דימו שבר-כוכבא היה המשיח?
רבי עקיבא היה נושא כליו של בר-כוכבא (הל’ מלכים יא” ג) וכשהיה רואה אותו היה אומר “דין הוא מלכא משיחא” [=זהו מלך המשיח] (ירושלמי תענית ד” ה). אך השאלה היא” מה היתה ההוה אמינא של רבי עקיבא ורוב חכמי דורו שדימו את בר-כוכבא למשיח? והרי מצינו שהיו כמה בעיות חמורות לגביו:
“לא תסעוד ולא תכסוף” – חז”ל אומרים שבר-כוכבא היה נוהג לומר ‘תפילה לפני היציאה לקרב’: “הוה אמר ‘ריבוניה דעלמא לא תסעוד ולא תכסוף [=בר-כוכבא היה אומר ‘ריבונו של עולם אל תסייע לנו ואל תשחיתנו] – הֲלֹא אַתָּה אֱלֹקִים זְנַחְתָּנוּ וְלֹא תֵצֵא אֱלֹקִים בְּצִבְאוֹתֵינוּ’ (תהילים ס” יב)” (ירושלמי שם ועוד). לא היינו מצפים שהמשיח יתבטא בצורה כזאת!
“עד אימתי אתה עושה את ישראל בעלי מומין?!” – בר-כוכבא עשה את ישראל בעלי מומים שדרש מהם לגדוע את אגודליהם כדי להתקבל לצבאו. על כך מתחו חכמים ביקורת עליו (ירושלמי שם ועוד). אמנם בעקבות כך שינה בר-כוכבא את מבחן הכניסה לצבאו” אך עדיין לא היינו מצפים מהמשיח מלכתחילה לעשות את ישראל בעלי מומין.
רציחת רבי אלעזר המודעי – בר-כוכבא רצח את רבי אלעזר המודעי עקב חשד שווא ובעקבות כך נפל (ירושלמי שם ועוד).
אם כן אפוא כיצד ייתכן שרבי עקיבא וחכמי דורו דימו שבר כוכבא היה המשיח? והרי דמותו של המשיח צריכה להיות ללא רבב!
המהפך: דימו שבר-כוכבא היה משיח בן יוסף
יש לדעת שלעם ישראל יש שני סוגים של משיח: משיח בן דוד ומשיח בן יוסף. ומה תפקידו של כל משיח?
הרב קוק מסביר שתפקידו של משיח בן יוסף הוא לדאוג לקומה החומרית” לבניין הלאומי ולעצמאות של עם ישראל. לעומת זאת” תפקידו של משיח בן דוד הוא לדאוג לקומה הרוחנית של עם ישראל (‘המספד בירושלים’).
ולכן” רבי עקיבא וחכמי דורו לא חשבו לרגע שבר-כוכבא הוא משיח בן דוד שהרי באמת בר-כוכבא לא עסק ברוח ובקדושה אלא במלחמות על עצמאות ישראל. אלא רבי עקיבא וחכמי דורו דימו שבר-כוכבא הוא משיח בן יוסף (אברבנאל” ‘ישועות משיחו’ ח”ב א” ד). ואם כן” ממילא מיושבות כל התמיהות לעיל על דמותו של בר-כוכבא שהרי באמת לא היה מתאים להיות משיח בן דוד” אך היו לו היכולות להיות משיח בן יוסף.
משיח בן יוסף צריך להיות מחובר לתורה
שאלה: אך עתה יש לשאול: נאמר על רבי עקיבא שעתיד לדרוש על כל קוץ וקוץ תילי תילין של הלכות וראוי היה שתינתן תורה על ידו (מנחות כט” ב). ואם כן” כיצד ייתכן שרבי עקיבא וחכמי דורו טעו ביחס לבר-כוכבא?
תשובה: רבי עקיבא וחכמי דורו לא טעו” בר-כוכבא היה ראוי בפוטנציאל להיות אחד ממשיחי בן יוסף. ובאמת כל עוד היה בר כוכבא מחובר לתורה” הוא היה בלתי מנוצח. אך ברגע שניתק את עצמו מהתורה נפל” ויחד עמו איבד את היכולת להיות משיח בן יוסף.
ולכן” אם נאזין היטב לדברי חז”ל על סיפור נפילתו של בר-כוכבא נבין את החיבור ההכרחי בין משיח בן יוסף לבין התורה. בירושלמי ובאיכה רבה מתואר איך אדריינוס קיסר אינו מבין מדוע אינו מצליח להפיל את בר-כוכבא ואת העיר ביתר” ומשעמד להתייאש ולעזוב את המערכה” נאמר לו שסוד כוחו של בר-כוכבא היה חיבורו לתורתו של גדול הדור” רבי אלעזר המודעי שהיה “זרוען של כל ישראל ועין ימינם”. אם אך יצליח לנתק בין בר-כוכבא לבין התורה” יצליח להכניע את בר-כוכבא.
וכך היה” ברגע שהכותי הצליח לגרום לבר-כוכבא לחשוד שרבי אלעזר המודעי אינו נאמן למאבקו” ניתק בר-כוכבא את עצמו מרבי אלעזר המודעי ורצח אותו נפש. גם בר-כוכבא עצמו נפל ואיבד את יכולתו להיות משיח בן יוסף. וזאת” משום שניתק את עצמו מגדול הדור ומתורתו והידרדר להשחתה מוסרית.
הציונות “עקבא דמשיח בן יוסף”
המסר הנוקב הזה שמשיח בן יוסף חייב להיות מחובר לתורה כדי להתקיים” נכון שבעתיים לתקופתנו. הרב קוק כותב שמאחר והציונות דואגת לקיומו החומרי של האומה ולעצמאות ישראל בארצו” הרי היא בבחינת משיח בן יוסף: “והנה” בתור עקבא דמשיח בן יוסף” נתגלה חזיון הציונות בדורנו” (מאמר ‘המספד בירושלים’). ולכן” כדי שהציונות כיום תמשיך להתקיים” אסור שתחזור על טעותו של בר-כוכבא שהניח למבקשי רעתו ליצור נתק בינו לבין גדול הדור ותורתו” אלא על הציונות להיות מחוברת לתורה ולגדולי הדור” כדי שתוכל לממש את הפוטנציאל להיות בבחינת משיח בן יוסף.
בשבוע הבא אי”ה נברר כיצד ניתן להחיות את הציונות בתורת חיים?
לתגובות: natanorot@gmail.com

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

פרשת ויקרא: התשובה המפתיעה לאדישות
Shape-2
האדישות
מעמיקים בפרשיות ויקהל פקודי: לצאת למסע כשאתה עדיין בחנייה?
Shape-2
כיצד אפשר לצאת למסע כשאנחנו עדיין בחנייה
אלוקים מאמין באדם . משנת הרב יונתן זקס – 2
Shape-2
WhatsApp Image 2021-03-07 at 19.06.57
“עשית את התורה מתוקה עבורנו” . משנת הרב יונתן זקס פרק 1
Shape-2
הרב יונתן זקס
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל – חלק ח’: הרב שלימד לשאול שאלות
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל חלק ג’: החידוש הגדול בשאלת הרוע בעולם
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן