פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > לֵב נִשְׁבָּר. לפרשת כי תשא

לֵב נִשְׁבָּר. לפרשת כי תשא

מדוע לא שבר משה את לוחות הברית מיד כשנודע לו שחטאו ישראל” הרי לכאורה כבר יש בידו כל המידע לפני שירד אל העם” שנאמר: “לֶךְ רֵד כִּי שִׁחֵת עַמְּךָ אֲשֶׁר הֶעֱלֵיתָ מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם. סָרוּ מַהֵר מִן הַדֶּרֶךְ אֲשֶׁר צִוִּיתִם עָשׂוּ לָהֶם עֵגֶל מַסֵּכָה וַיִּשְׁתַּחֲווּ לוֹ וַיִּזְבְּחוּ לוֹ וַיֹּאמְרוּ אֵלֶּה אֱלֹהֶיךָ יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר הֶעֱלוּךָ מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם”?
אלא שדבר אחד בכל זאת נעלם ממשה” הוא עדיין לא ראה את העם במחולות סביב העגל. כאשר נודע לו החטא בעודו על ההר” סבר שכאשר יראוהו בנ”י מגיע יחדלו ממעשיהם ויעשו תשובה ” אך כשראה את השמחה סביב העגל שבר את הלוחות. “וַיְהִי כַּאֲשֶׁר קָרַב אֶל הַמַּחֲנֶה וַיַּרְא אֶת הָעֵגֶל וּמְחֹלֹת וַיִּחַר אַף מֹשֶׁה וַיַּשְׁלֵךְ מִיָּדָיו אֶת הַלֻּחֹת וַיְשַׁבֵּר אֹתָם תַּחַת הָהָר” . “כשראה שהיו שמחים בקלקול שעשו” כענין ‘כִּי רָעָתֵכִי אָז תַּעֲלֹזִי’ ובזה התקצף ונואש שיוכל לתקון המעוות” באופן שיחזרו לתמותם ויהיו ראויים לאותן הלוחות”.
בתוך החטא עצמו” הקב”ה משאיר לאדם דרך חילוץ לנתיב התשובה” ואלו הם ייסורי המצפון. אפילו אם נכשל האדם והגיע למצב ירוד ביותר” בפנימיות נפשו ישנה צריבה כואבת המביאה אותו לשברון לב. וזהו “תְּיַסְּרֵךְ רָעָתֵךְ”” שהרפואה לחטא טמונה בתוך הפגם עצמו” שהרעה שעשה מייסרתו מבפנים כדי שישוב. וכאשר נודע למשה שישראל חטאו” סבור היה שלבם שבור בקרבם” והם מצרים ובוכים על כישלונם. אולם כאשר ראה את המחולות שהם שמחים בעגל” ראה שאין להם כעת שייכות אל הלוחות” כיוון שניתקו עצמם מן השורש” מן הקריאה הא-לוהית הקוראת בלבו של כל אדם חוטא – איכה ? לאן פנה ליבך?
זהו הקושי הגדול שיש בעבודה זרה או בכל אידיאולוגיה המסלקת את ייסורי המצפון מן האדם עד עצם היום הזה. אין הוא מרגיש עוד שיש פגם במעשיו ואדרבא” הוא שמח בדרכו ומרגיש נאמן לרצונו” ובנוסף” רואה בכל מי שמנסה לעצרו או לעזור לו” גורם הרוצה ליטול ממנו את החופש. כך נלכד האדם ברשת יצרו ומאבד את הנאמנות לנשמתו הא-לוהית. החופש הגופני הוא השעבוד הכי גדול ליצר. החירות באה דווקא מתוך צמצום מדויק של מפגש האדם עם העוה”ז למעשים שאינם מטמאים אותו” אלא חושפים את קדושת נשמתו.
שבירת הלוחות איננה נחשבת למשה לחטא” ואע”פ שעשה על דעת עצמו” הרי שהודה לו ה’. כך מובא ברש”י: “וּלְכֹל הַיָּד הַחֲזָקָה וּלְכֹל הַמּוֹרָא הַגָּדוֹל אֲשֶׁר עָשָׂה מֹשֶׁה לְעֵינֵי כָּל יִשְׂרָאֵל” ” “שנשאו לבו לשבור הלוחות לעיניהם” שנאמר ‘וָאֶתְפֹּשׂ בִּשְׁנֵי הַלֻּחֹת וָאַשְׁלִכֵם מֵעַל שְׁתֵּי יָדָי וָאֲשַׁבְּרֵם לְעֵינֵיכֶם’ ” והסכימה דעת הקב”ה לדעתו” שנאמר ‘הַלֻּחֹת הָרִאשֹׁנִים אֲשֶׁר שִׁבַּרְתָּ’ ” יישר כחך ששברת.” כאשר ראה משה שלבותיהם של ישראל שלמים” ולכן אין ביכולתם להכיר בעומק חומרת האירוע” שבר את הלוחות ובזה שבר את לבבות כל העם. “וְהַלֻּחֹת מַעֲשֵׂה אֱ-לֹהִים הֵמָּה וְהַמִּכְתָּב מִכְתַּב אֱ-לֹהִים הוּא חָרוּת עַל הַלֻּחֹת”” והנה נשברים הם לעיניהם. שברון לבם הוא עבורם דרך התיקון” שהיה הכתב מן הלוחות פורח באוויר” צווח ואומר” חבל על העם ששמעו בסיני מפי הקב”ה “לֹא תַעֲשֶׂה לְךָ פֶסֶל וְכָל תְּמוּנָה וכו'” ואחר ארבעים יום עשו עגל מתכת שאין בו ממש. כדי להביא שלום בין איש לאשתו נאמר בפרשת סוטה” ימחה שמי על המים ” כל שכן לעשות שלום בין הקב”ה וישראל. וזהו שאמר שלמה” “עֵת לְהַשְׁלִיךְ אֲבָנִים”- “וַיִּחַר אַף משֶׁה וַיַּשְׁלֵךְ מִיָּדָיו” .
אכן” לבם של ישראל נשבר עם שבירת הלוחות” והיתה בזה הוראת דרך תשובה לכל הדורות” שאפילו מנפילה כה גדולה ואפילו בנפילה של רבים” תועיל תשובה של שבירת הלב. “א”ר יהושע בן לוי לא עשו ישראל את העגל אלא ליתן פתחון פה לבעלי תשובה… אם חטאו צבור אומרים לו כלך אצל צבור” . כעומק הכרת ישראל בגודל החטא ועומק הפגם שחטאו כך כיפר להם ה’ על עוונם . והתקיים בהם “כִּי פְשָׁעַי אֲנִי אֵדָע וְחַטָּאתִי נֶגְדִּי תָמִיד… אֲלַמְּדָה פֹשְׁעִים דְּרָכֶיךָ וְחַטָּאִים אֵלֶיךָ יָשׁוּבוּ… זִבְחֵי אֱ-לֹהִים רוּחַ נִשְׁבָּרָה לֵב נִשְׁבָּר וְנִדְכֶּה אֱ-לֹהִים לֹא תִבְזֶה”.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

וַיִּזְבַּח זְבָחִים לֵא-לֹהֵי אָבִיו יִצְחָק
Shape-2
machon
חֶרְדַּת אָדָם יִתֵּן מוֹקֵשׁ וּבוֹטֵחַ בַּה’ יְשֻׂגָּב. לפ’ ויצא/ זיו רוה
Shape-2
machon
בִּרְצוֹת ה’ דַּרְכֵי אִישׁ גַּם אוֹיְבָיו יַשְׁלִם אִתּוֹ
Shape-2
machon
ווַיֵּעָתֶר לוֹ ה’
Shape-2
machon
כְהוֹצִיאָם אֹתָם הַחוּצָה
Shape-2
machon
ברכת אברהם לדורות
Shape-2
machon
הִתְחַדְּשׁוּת וְתִקְוָה. ליום הכיפורים
Shape-2
machon
שִׁתּוּף הָרַחֲמִים בַּדִּין. לפ’ בראשית/ זיו רוה
Shape-2
machon
אנחנו בע”ה נצליח
Shape-2
machon
וְעָשִׂיתָ מַעֲקֶה לְגַגֶּךָ
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן