ריבונו של עולם נתן תורה לישראל. האור האלוהי” אור הטהרה והקדושה ניתן בייחוד לנו. אבל מתוכנו נמשכת השפעה” נמשך שפע על כל העולם כולו. “מגיד דבריו ליעקב חוקיו ומשפטיו לישראל” ” מתן תורה הוא מתן תורה לישראל” אבל ההדר היה נשמע ומושפע במרחבי עולם. היה ערך ורושם כללי. לכן אילו לא הוציא הקדוש ברוך הוא את אבותינו ממצרים ” כל העולם כולו היה נשאר באותו מצב. כל ההתקדמות” כל התרבות” כל הערכים” שמתוך ישראל ואורייתא” לא היו מתגלים. “אילו לא הוציא הקדוש ברוך הוא את אבותינו ממצרים” לחרות עולם” למתן תורה” הרי כל העולם כולו וכל סדר חיי האדם היו נשארים על מקומם בלי השתנות” וכך היה נשאר השעבוד לאותו פרעה במצרים” . אילו לא היה מופיע הדבר המבריק והמאיר” התחדשות האור הגדול הזה” לא היה לכל העולם כולו ממי להיות מושפע” והעולם היה נשאר בקיפאון על מקומו. אפילו פרעה היה נשאר על מקומו.
איך אפשר להבין את העובדה שהיינו נשארים משועבדים לפרעה במצרים? ייתכן שהיינו נשארים עבדים במשך כמה דורות” למשל עשרה דורות” אנו ובנינו ובני בנינו וכן הלאה במשך מאות שנים” אבל האם במשך אלפי שנים לא מתחדשות חליפות ותמורות בעולם?! האם אותו פרעה היה נשאר? האם אין מרידות? אבל באמת כל העולם כולו היה נשאר במקום” כאילו פרעה היה נשאר. שום דבר לא היה מתחדש ומתפתח בעולם” אם לא על ידינו” על ידי ישראל ותורה.
שאלה: אבל הקדוש ברוך הוא הבטיח לאברהם אבינו בברית בין הבתרים” אז איך תיתכן מציאות של “אילו לא הוציאנו”?
תשובה: ראשית” הא בהא תליא. אצל אברהם אבינו כבר היה מונח היסוד. בברית בין הבתרים כבר נאמר: “גר יהיה זרעך בארץ לא להם… ואחרי כן יצאו ברכוש גדול ודור רביעי ישובו הנה” . אברהם אבינו כבר יודע. אצלו כבר נמצאת ההכנה היסודית הגרעינית.
גם במובן הרוחני העליון” החירות משעבוד טומאת עבודה זרה היא מיסודו של אברהם אבינו. אברהם אבינו “הכיר את בוראו” . השחרור מעבודה זרה” וכל החירות הנמשכת מזה” הוא מושרש ביסודו של אברהם אבינו. והחירות התגלתה” נמשכה בהרחבה ובהתפעלות בתוכנו אנחנו כולנו. מתוך כל זה” על כולנו להרבות לספר ביציאת מצרים .