פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > לב הפרשה – הסדר שבליל הסדר

דף הבית > ליל הסדר > לב הפרשה – הסדר שבליל הסדר

לב הפרשה – הסדר שבליל הסדר

ליל הסדר נקרא כך כי הוא הלילה שבא “לעשות סדר” בחיים. קיומה של מציאות מסודרת מעיד על כך כי ישנה כוונה” מטרה” יש ערך כלשהו – העומדים מאחוריה וגורמים שתופיע דווקא בצורה זו ולא אחרת. הלילה שבו הופיע עם ישראל על במת ההיסטוריה” הוא הלילה המעניק את הסדר והמשמעות הערכית למציאות כולה” ולכן יש לו גם סדר פנימי (על פי דברי הרב קוק בסידור עולת ראיה” ב” רנד-ש):
קָדֵשׁ – (עושים קידוש על היין). החג הלאומי נפתח דווקא בפנייה אל האדם הפרטי: אתה! קדש את חייך! אל תישאר מצומצם בחיים הפרטיים” אלא חבר אותם לשרשרת הדורות הלאומית הנולדת בליל זה.
וּרְחַץ – (נוטלים ידיים ללא ברכה). אחרי ההכרזה על השאיפה להגיע לקדושה” יש לטפל במדרגתנו הנוכחית: רחץ וטהר את הפעולות הנעשות באמצעות הידיים (שהם ביטוי לכלי העשייה הנוכחיים) – מה שיוביל באופן מדורג אל המטרה.
כַּרְפַּס – (אוכלים ירק טבול במי מלח). בלילה מיוחד זה יש מקום גם לנטיות שאנו נזהרים מהן כל השנה כולה. אנו אוכלים ירק שמטרתו לגרות את התיאבון (מתאבן)” ומצהירים על המטרה: להעלות את הממדים החומריים אל הקודש. להגיע למצב שבו האוכל אינו רק אמצעי לתזונה” אלא בעל ערך מצד הקדושה המופיע בו ולכן” באופן חריג” בלילה זה אנו מגרים את יצר האכילה.
יַחַץ – (חוצים את המצה לשני חלקים: חלק לארוחה עכשיו” וחלק למצת אפיקומן בסוף הסעודה” הנאכלת דווקא אחרי ששבעים). עדיין אין להתבלבל ולטשטש מדרגות: יש לחצות ולחלק בין האכילה המשמשת אמצעי לקיום גופנו הבאה מצד הרעב – שתתבטא בארוחה” לבין האכילה בעלת הערך העצמי” שתתבטא באפיקומן שנאכל בסוף הארוחה” לאחר שנשבע.
מַגִּיד – (אומרים את ההגדה). כדי לקדש את הממדים הנמוכים של המציאות” יש לפתח תודעה ברורה המוגדת ב”פה-סח”. אנו משוחחים בלילה הזה על אודות השחרור מהעבדות שבה היינו במצרים” הן בצד הפיזי הן בצד הנפשי” וכיצד מגיעים לארץ ישראל ולבניית בית המקדש.
רַחְצָה – (נוטלים ידיים פעם נוספת” הפעם עם ברכה). לפני האכילה העיקרית ב”שולחן עורך” להלן – יש לרחוץ שנית את הידיים” לטהר את האמצעים המביאים אל המטרה.
מוֹצִיא – (מברכים “המוציא לחם מן הארץ”). כדוגמת הלחם” בסיס המזון האנושי” שהוא תוצר מינראליים היוצאים מן האדמה” ומקבלים מהות חדשה באמצעות חוכמה אנושית (אפייה בתנור) – כך” במקביל ללידתו של עם ישראל” היסודות הגולמיים של המציאות מקבלים הלילה צביון חדש.
מַצָּה – (מברכים ואוכלים את המצה). המצה” בצק ללא שום תוספות” מבטאת את הנשמה היהודית” בזמן שהיא טהורה ומנוקה מכל תפיחה של חמץ (המבטא את היצר הרע” את התוספת החומרנית המיותרת).
מָרוֹר – (אוכלים ירק מר שנטבל בחרוסת). למרות אכילת המצה” המבטאת את הנשמה המשוחררת משעבוד של יצרים” ישנם עדיין צדדי מרירות הנלווים לחיים. אולם יש תקווה: המרור נטבל בחרוסת (עיסה מתוקה העשויה מפירות) שעליה אומרים חכמים שהיא דומה לטיט שעבדו בו אבותינו במצרים – נוזל רופס המתגבש בעבודה קשה לבניין מוצק” כך בעבודה קשה אנו מתקנים את חלקי אישיותינו הרופסים לבניין יציב.
כּוֹרֵךְ – (כורכים “סנדוויץ'” ממצה” מרור וחרוסת ואומרים “זכר למקדש כהלל”). כמו הלל הזקן” שהיה אוכל את המרור בצורה זו בבית המקדש” כך אוכלים גם אנחנו. אנו שואפים להיות כהלל הזקן” שסיפורים רבים עליו מתארים את אהבתו לכל אדם. בעלי העין הטובה כהִלל יכולים להכיל ולכרוך את המצה והמרור יחדיו – בעודם מבחינים כיצד גם הכישלונות (המבוטאים במרור) אינם סותרים את הנשמה (המבוטאת במצה).
שֻׁלְחָן עוֹרֵךְ – (אוכלים את סעודת החג בפאר והדר) מתוך כל התובנות הללו הגענו למצב שבו השולחן – ערוך הוא מבחינה אסתטית: הצדדים החומרניים מתעלים” החוויה הגסטרונומית מתעדנת. בניגוד לאכילה גסה של בהמות” אכילה זו נעשית ביופי ובאצילות.
צָפוּן – (אוכלים את האפיקומן) גולת הכותרת של הלילה: אפִיקוּ-מָן” בארמית התרגום הוא: הוציאו את הלחם השמימי (ה-מָן הידוע). אנו מגיעים למדרגה הגבוהה והנסתרת (“צפוּנה”)” שבה אנו מקדשים את כל רובדי החיים. האכילה כבר איננה מצד הרעבון הגופני” אלא “על השובע” – אכילה לשם האכילה. מקדשים את הצדדים הפיזיים.
בָּרֵךְְ – (מברכים ברכת המזון) אנו מודים לה’ ומתוך כך “מבריכים” ומרכיבים את מכלול האישיות עם הקדושה שהתגלתה בלילה הזה.
הַלֵּל – (אומרים את תפילת ההלל המלאה” שבח לריבונו של עולם) לאחר לילה מעין זה” שבו הגענו לחיבור בין הנשמה לגוף – אנו חשים תחושת עונג” והיא מביאה אותנו להלל ולהודות לשם ה’.
נִרְצָה – (מסיימים את ליל הסדר ומכריזים כי מעשינו “נרצים” ומקובלים על הבורא) “נרצה” לשון נפעל” נסחף מאליו. אנו כבר רצויים לקדושה” נישאים בכל חושינו על גליה” ומסיימים בשיר: “לשנה הבאה – בירושלים הבנויה”.

לדבר תורה שבועי מצולם ומשוכתב מהרב לונדין – ניתן לשלוח הודעת וואטסאפ (!) למספר 0545753771

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

האושפיזין – לחג הסוכות | הרב חגי לונדין
פחות זעם , יותר רחמים | הרב חגי לונדין | חודש אלול והתשובה
איפה היה אלוקים בשואה? | הרב חגי לונדין
Shape-2
הצד השני של התורה | הרב חגי לונדין | פרשה של הנפש – דברים
לחשוב בקווים ארוכים – מדריך לאופטימיות ברגעי משבר | הרב חגי לונדין
Shape-2
הצד השני של התורה | הרב חגי לונדין | פרשה של הנפש – דברים
סדר הווידוי ליום הכיפורים | הרב חגי לונדין
Shape-2
וידוי יום הכיפורים הרב לונדין
פרשת פנחס- יציבות בשעת משבר
Shape-2
machon
שובם של הפחדים
Shape-2
machon
על מרגלים ומעפילים
Shape-2
פריים מיקוד הרב לונדין סופי
להתנשא מעל האכזבות
Shape-2
הרב לונדין
מעט סדר בבלאגן
Shape-2
machon
הרב חגי לונדין: הכל בגלל ירושלים
Shape-2
jerusalem-E9VJ9FX

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן