פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > פרשת שמיני

פרשת שמיני

ויאמר משה אל אהרון קרב אל המזבח (ט” ז)

רשי:
“שהיה אהרן בוש וירא לגשת
אמר לו משה: למה אתה בוש לכך נבחרת”

מידת הבושה כשתתפשט בנפש תקשה על האדם לחשוב עצמו ראוי למשרה רמה” בחול וקל וחומר בקודש” ובמיוחד אם הבושה תתעורר עקב חטא שחטא אז יקשה עליו שבעתיים להרים פניו ולומר: הנני! בושה כזו יש לה אמנם שורש גדול בקדושה כי מצד קדושת נשמתו באמת ראוי שיתבייש האדם תיכף שיסור מדרך הישר. וכבר קבעו חז”ל ש”כל המתבייש מוחלין לו עוונותיו”” ודורשי רשומות אמרו ש”בוש” אותיות “שוב” כי בלי רגש יקר זה לא תיתכן תשובה כלל. אבל אסור להניח לבושה זו לעבור את הגבול הראוי יותר מכפי מידת תבלין למאכל שמיעוטו יפה וריבויו פוגם. אם תגבר מכפי המידה הראויה לה” לא תניח לאדם להתקשר כראוי לעומק סגולת נשמתו המביטה על כלל חטאיו כתוכן מקרי שאינו דבק בעצמותו כלל ומובטח לו שלא ישהה בחטאו זמן רב. והוא שאמר לו משה לאהרון אחיו: נכון שנתפסת על חלקך במעשה העגל ודבק בך שמץ עוון שראוי להתבייש בו אבל למה תעכבך הבושה להגשים בפועל את התפקיד שאליו נבחרת” והבחירה האלוקית לא תסור כי אתה ראוי לה ב”עצם” ולא במקרה” ו”ה’ יעץ מי יפר” ואין חטא מבטל בחירה סגולית. תמיד יוכל האדם להתנחם בכך שהשם בחר בו לעובדו ויוכל בכל עת להיות “גבוה מפשעיו” כשיתחבר ליסודות הסגוליים הצפונים בו וימצא בהם נחמת אמת על כל חטאיו” קטנים כגדולים” ולא ישהה יתר על המידה ב”היכל הבושה” פן יתחמץ לבבו.

הרב יואב מלכא
כנגד ארבעה בנים דיברה תורה
חכם רשע תם ושאינו יודע לשאול
ארבעה אלה הם למעשה ארבע גישות והסתכלויות על יחסי הטוב והרע במציאות

התם
משקיף על המציאות טרם התפרדותם של הטוב והרע משורשם המאחד. הוא רומנטי” נאיבי משהו” אופטימי ובעל עין טובה. אין המציאות נתפסת בעיניו במורכבותה ואופיה הלוחמני. מושגים של מוות” איבה” בוגדנות” יאוש ועצבות הם מחוץ לתחום הכרתו והוא שוחה לו בשק מי השפיר של רחם תמימותו.

שאינו יודע לשאול
הוא כבר התוודע התוודעות נפשית למציאות הטוב והרע וכבר טועם את טעם התנגשותם בקרבו “ויתרוצצו הבנים בקרבה”” אבל הוא אינו יודע לשאול “שאלת חכם” על תופעה זו ודרכי ההתמודדות עמה. הוא לא יודע לשאול את שאלתה של רבקה: “למה זה אנכי?” שאם כן כבר היה הדבר מקל עליו” שמתוך כך היה הולך ודורש כמעשה רבקה וממילא היה מבין פשר דבר על ערכה הנשגב של מלחמה פנימית זו ותרומתה האדירה לבניין האדם והעולם אך טיפוס זה אינו יודע לשאול.

הרשע
הוא זה שעומק הניגוד והמלחמה שבקרבו” וחוצה לו” בין הטוב והרע הביאו אותו למסקנה שהטוב והרע הם שתי רשויות נפרדות לגמרי שאין להן שורש מאחד” וממילא הרע הוא “עבד חופשי מאדוניו” ויש לו אפילו יתרון על פני הטוב שכן העולם הזה הוא קרקע גידול אידיאלית עבורו והטוב הוא אורח ארעי וחלוש בעולם הזה ומתקשה לשגשג בו כראוי. ולכן נכנע הרשע למציאות הרע ועושה איתו יד אחת “לעובדו ולשומרו”.

החכם
הוא זה המכיר במציאות הטוב והרע אבל בחוכמתו ואמונתו” תורתו ומצוותיו” הוא השכיל למצוא את נקודת החיבור וההשלמה שבין הטוב והרע. והתייחסותו לשני מרכיבי מציאות אלה היא התייחסות כאל שני צדדים של אותה מטבע וכיחס הצל והאור שבלי התמזגותם לא היה מתהווה שום חזיון ויזואלי” שהרי צל לבד הוא חושך ואור לבד גם הוא מסנוור מטשטש ומבטל הכל

ובאמת ארבעה טיפוסים אלה נמצאים בכל אדם ואדם תמיד ובכל עת” ולעיתים אף בשעה אחת יכולים מצבים אלה להתרחש בחוויה האנושית ולנוע מחווית ה”תם” שמשקיף על עולמו בעין טובה מלאת תקוות שלום ונטולת חשדנות – אל חווית “שאינו יודע לשאול” שקרקע התום נשמטה מתחת רגליו וספינתו מיטלטלת על גלי הספקנות” ומשם לנוע אל בחינת ה”רשע” חלילה שבה הוא נגרף ונשאב לאיזה שמץ הסכמה עם יתרונו וכוחו של הרע וכבר נוטה לצידו
ולעיתים יזכה אף להיות “חכם” ולהביט על המציאות דרך משקפי החוכמה ולראות איך מלכותו יתברך בכל משלה עד דלא ידע בין ארור המן וברוך מרדכי.
פסח כשר ושמח

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

בדיחידוש – שלושה אסירים
Shape-2
machon
שאלות מבית מדרשנו: הרב יואב מלכא
Shape-2
הרב יואב מלכא FIX
כיבוד הורים והתקדמות אישית
Shape-2
machon
שאלות מבית מדרשנו
Shape-2
machon
חיוכה של תורה
Shape-2
machon
לשמוע כל חצי שעה חדשות אפילו שאין שום דבר חדש.
Shape-2
machon
לא נכון אפילו יש לי חבר ערבי”…
Shape-2
machon
תודה רבה לך! באמת תודה רבה”.
Shape-2
machon
מנהג ישראל
Shape-2
machon
לצפור ולזרז כשהרמזור כבר מורה אדום-צהוב
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן