פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > אם אתה פוגש פרוסי…

אם אתה פוגש פרוסי…

[שיחה בבית הכנסת רבי יהודה החסיד בליל יום ירושלים]

“זה היום עשה ד’ נגילה ונשמחה בו” (תהילים קיח” כד). מאז קום המדינה” יום וליל אנחנו שמחים. ואפילו יש בעיות וצרות שגורמות עצב” בסך הכל אנחנו שמחים. “הגדיל ד’ לעשות עמנו היינו שמחים” (תהילים קכו” ג). ומאז שחזרנו לירושלים” אנחנו שמחים עוד יותר. “שמחתי באומרים לי בית ד’ נלך” (תהילים קכב” א). ירושלים הבנויה” כעיר שחוברה לה יחדיו. ששם עלו שבטים” שבטי יה” עדות לישראל” (שם ג-ד).
יש לזכור שאלפיים שנה” העיר הזאת היתה חרבה. ולא רק היתה חרבה” אלא היתה סמל עולמי של חורבן” ובמיוחד של חורבן עם ישראל. כאשר נפוליאון כבש את פרוסיה לפני כמאתיים שנה” אמנם זרקו אותו משם לבסוף” אבל חשו עלבון צורב איך הממלכה הגדולה האדירה והחזקה הובסה על ידי צרפתים בעלמא. היה צריך למצוא אשמים. מי האשמים? כמובן היהודים” כנהוג… לכן כאשר ראו יהודי ברחוב נתנו לו מכות רצח והטיחו נגדו: Hierosolyma estperdita – ירושלים אבודה. ירושלים שלכם אבודה ואתם אבודים.
ולכן אם אתם פוגשים פרוסי” תראו לו את ירושלים ותגידו לו: אה” אה” ירושלים אבודה?!
ולפני מאתיים שנה” קתולי אדוק צרפתי” Chateaubriand שאטובריאן” כתב ספרים כדי להלהיב בעד הנצרות ולהשפיל את עם ישראל” ובמיוחד את העם היושב בציון” השרידים המועטים שנותרו מירושלים. וזה לשון ‘המסע מפריז לירושלים’: “לעומת ירושלים החדשה (זה השם שמכנים את הנצרות) הבוקעת מן המדבר” זוהרת מאור” שימו עיניכם בין הר ציון למקדש” ראו את העם הקטן האחר הזה שחי נבדל מכל תושבי הקריה. הוא מושא מיוחד של כל הבוז ומוריד ראשו בלי להתלונן” הוא סובל את כל העלבונות בלי לתבוע צדקתו” הוא סופג את כל המכות בלי להיאנח” דורשים ממנו את ראשו ומציג אותו לחרב.
אם אחד מחברה מוחרמת זו מת” חברו ילך במשך הלילה לקבור אותו בלאט בעמק יהושפט בצילו של מקדש שלמה. היכנסו למגורים של אותו עם” תמצאו אותו בעוני מחריד” מקריא לילדיו ספר מסתורי” שהם יקריאו לפני בניהם. מה שהוא עשה לפני חמשת אלפים שנה” הוא עדיין עושה היום. הוא נכח שבע עשרה פעמים בחורבן ירושלים” ושום דבר אינו מייאש אותו” שום דבר אינו מונע ממנו להפנות מבטיו לציון. כאשר רואים את היהודים המפוזרים על ידי כדור הארץ בהתאם להחלטת האל” בוודאי מאוד תמהים. אבל כדי להיות תמהים באופן על טבעי” צריך לראות אותם בירושלים. אותם הבעלים הלגיטימיים של ארץ יהודה” הם עכשיו עבדים וזרים בארץ שלהם. צריך לראות אותם תחת כל העינויים מחכים למלך שיגאל אותם. שבורים ונלחצים מתחת לצלב ששולט עליהם ותקוע להם בראשם” נחבאים על יד המקדש שלא נשארה ממנו אבן אחת. הם מתעקשים בעיוורון המדכא שלהם. הפרסים” היוונים” הרומאים נעלמו מעל פני כדור הארץ” והעם הקטן הזה שקדם להם עדיין קיים בלי שום תערובת” בחורבות מולדתו. אם למישהו בין העמים יש אופי של נס” כנראה זה פה”.
לכן אם אתם פוגשים Chateaubriand שאטובריאן” תראו לו את ירושלים ותגידו לו: אה” אה” ירושלים אבודה?!

ב”ה חזרנו לירושלים” שהיא עבורנו שני דברים. דבר ראשון” “שם עלו שבטים” שבטי יה” עדות לישראל” (תהילים קכב ג-ד). “ירושלים הבנויה” כעיר שחוברה לה יחדיו” (שם). “כל ישראל חברים” (ברכת החודש). אין זה נכון שיש דתיים וחילוניים” ימניים ושמאלניים” חרדים וציוניים. אנחנו עם אחד. לגבי פרטים של הלכה” של החיים” ודאי יש הבדלים” אבל לגבי עצם הדבר” לגבי הנשמה” לגבי האור האלקי שעושה את עם ישראל” אין שום הבדל. אנו עם אחד. בגלות” אולי שכחנו זאת” לכן יומם ולילה צריך לזכור” “ומי כעמך ישראל גוי אחד בארץ” (שמואל ב ז כג). על זה צריך לחזור יומם ולילה. המשותף גדול לאין ערוך מהמפריד. המשותף הוא אלקי – נשמה. המפריד הוא אנושי” תלוי בבחירה החופשית של האדם. בירושלים יש אהבה” “כעיר שחוברה לה יחדיו”.
דבר שני” אמונה. רפואת האומה מתחלואיה היא על ידי ריבוי אמונה. העם היושב בציון עדיין חולה” אבל הוא הולך ומתרפא עד רפואתו השלמה. ב’שמונה עשרה'” יש רפואה שלמה” אבל גם רפואה לא שלמה היא רפואה. יש תשובה שלמה אבל גם תשובה לא שלמה היא תשובה. יש גאולה שלמה אבל גם גאולה לא שלמה היא גאולה. אבל רפואה שלמה” תשובה שלמה וגאולה שלמה” הן על ידי לימוד אמונה” עומק האמונה. כמובן” כל מקצועות התורה הם קדושים” כל ספר” כל עמוד” כל שורה” כל מילה. הם מוטבעים בחותם אלוקי עליון. אבל רפואת האומה היא על ידי לימוד עומק האמונה” העומק הכי גדול” העומק הפנימי” העומק הנשמתי של ירושלים.
כי עם צריך צבא” עם צריך מדינה” עם צריך כלכלה” עם צריך פוליטיקה” עם צריך ארגון” עם צריך סדר” אבל מעל הכל ובתוך הכל – עם צריך נשמה. הנשמה שוכנת כאן. הנשמה היא האמונה וכשאנו לומדים אמונה על ידי כך היא מופיעה באומה. כמו שמסביר מרן הרב קוק בספר אורות שהתוכנית שלנו היא שתיים שהן ארבע: אהבה ואמונה” תורה ומצוות. מתוך אהבה ואמונה יופיעו יותר ויותר תורה ומצוות.
מסופר בגמרא על חכם אחד שסמך גאולה לתפילה ולא נמחק חיוך מפניו כל היום (ברכות ט ב). וגם אנחנו” כאשר גאולתנו נסמכה לתפילותינו” מאז אנחנו שמחים עד עצם היום” ואנחנו הולכים ושמחים יותר ויותר עד הגאולה השלמה במפלאות ד’ על עמו ועל נחלתו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

יוֹאָב בֶּן צְרוּיָה הַתַּקִּיף
Shape-2
machon
אָנָּא” מִיכַל אִשְׁתִּי
Shape-2
machon
את אחי אנכי מבקש
Shape-2
machon
אַבְנֵר בֶּן נֵר הַצַּדִּיק
Shape-2
machon
עשרת הדברות של המלחמה בקורונה
Shape-2
machon
מֶתַח בְּבֵית שָׁאוּל – מְגִלַּת דָּוִד 75
Shape-2
machon
הלכות חנוכה בזמן קורונה
Shape-2
machon
אַבְנֵר בֶּן נֵר פּוֹרֵשׁ – מגילת דויד 76
Shape-2
machon
חיסון קורונה – כן או לא?
Shape-2
machon
קורונה וקונספירציה
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן