פרשת: מידע לא זמין עבור המיקום והתאריך המבוקש | (ירושלים) 

דף הבית > > יברכך ה’ וישמרך

יברכך ה’ וישמרך

הפסוק הראשון שבברכת כהנים שהיא יסוד כל הברכות כולן” מעורר תהייה. ברכה היא כידוע ריבוי ותוספת מלשון ‘הַבְרכה'” ואילו שמירה” היא שמירה על היש” על הקיים” על הנמצא כבר במציאות. ואם כן לכאורה הסדר בפסוק היה צריך להיות הפוך – ‘ישמרך ה’ ויברכך’. קודם שמירה על הקיים ורק אחר כך תוספת ברכה” ומדוע הקדימה התורה ברכה לשמירה באומרה “יברכך ה’ וישמרך”? מבאר הרב קוק (עו”ר א עמ’ סא-סב): “בהדיוט (באדם) מוכרחת לבוא בתחילה השמירה על הקיים” ואח”כ הברכה” התוספת וההגדלה” שרק בהיותה כבר במציאות והוחסנה (מלשון חוסן” חוזק” יציבות) במערכת ההויה” אז חל עליה גם כן תוכן של שמירה” מה שאין כן בברכת ד’. הברכה היא היא הממשיכה עמה את השמירה” וכל מה שהוא מתברך מן השמים הרי הוא משתמר גם כן על ידי הברכה עצמה. ולפיכך קדמה הברכה לשמירה: יברכך ה’ וישמרך”. כלומר” מצד השכל האנושי ותפיסת החיים באופן ריאלי ומעשי ראוי באמת להקדים שמירה לברכה” אך אנו” עם ישראל” שייכים לסדר חיים אחר לגמרי – סדר אלוקי שיש בו תמיד התפתחות והתחדשות “המחדש בטובו בכל יום תמיד…”” ועל כן עלינו” ככלל וכפרטים” להוסיף כל הזמן להתפתח ולצמוח – במחשבותינו” ברצוננו ובמעשינו” ורק כך נוכל באמת לשמור על הנמצא” על מה שהשגנו עד כה. אך אם חלילה ‘נסתפק’ רק בשמירה על הקיים – ‘סטטוס קוו'” לא רק שלא נתקדם” אלא נתנוון” ניחלש וניסוג אחור עד כדי איבוד מה שהצלחנו להשיג עד עתה.
כך גם ניתן להסביר מדוע הרמב”ם” המחנך הגדול” הקדים את מצות קידוש ה’ לחילול ה’ (הל’ יסודי התורה פ”ה ה”א): “כל בית ישראל מצווין על קידוש ה’ הגדול הזה שנאמר ‘ונקדשתי בתוך בני ישראל’ ומוזהרין שלא לחללו שנאמר ‘ולא תחללו את שם קודשי’ “. זאת” אף על פי שסדר הפסוק בתורה (ויקרא כב לב) הפוך: “ולא תחללו את שם קודשי ונקדשתי בתוך בני ישראל”” כבא ללמדנו שרק מי שרוצה ופועל לקדש שם ה’ בעולם לא יצור חילול – חלל – בהופעת ה’ ח”ו” אך מי ש’מסתפק’ רק שלא לחלל את ה'” ימצא את עצמו מהר מאוד בעולם של חול” והקדושה ממנו והלאה… אין ספק שאחד מסממני ה’תרבות’ בת זמננו הוא הרצון והכמיהה להגיע ל’שקט’ ל’יציבות’ משפחתית” כלכלית” חברתית” בטחונית” אך אל לה לקביעות זו להפוך לקיבעון” לסטטיות” לעשייה רוטינית מתוך הרגל” אלא תמיד נשתדל לנהל את כל חיינו מתוך מגמת ברכה – תוספת וריבוי” צמיחה ופריחה ואז נצליח גם לשמר את כל מה הגענו אליו עד עתה – “יברכנו ה’ וישמרנו” אמן. כן יהי רצון.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

מתחברים לראי”ה בפרשת ויקרא: הכל דבש? לא בבית המקדש
Shape-2
הכל דבש
הסגולה של חודש אדר: לפרוץ את גבול השמחה
Shape-2
חודש אדר2
מיוחד לפרשת תרומה: כלי המשכן – שלם שנובע מתוך השבור
Shape-2
A man sticks together a red heart with a plaster. Renewal of the relationship. Family psychotherapist services. Reconciliation. Saving the family. Search for compromises. Conflict, dispute resolution
הסוד של פרשת תרומה: יופי זה כן הכל בחיים?
Shape-2
שבת תרומה2
הסוד של פרשת תרומה : היופי זה כן הכל בחיים
Shape-2
Pink cosmos with beautiful.
“לא טוב היות האדם לבדו”… / הדרה או האדרה (3)
Shape-2
machon
“עזר כנגדו” / הדרה או האדרה (3)
Shape-2
machon
והוא נער”” – על תקופת הנערות וגיל ההתבגרות.
Shape-2
machon
‘אטימות’ או ‘פתיחות’?
Shape-2
machon
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן