פרשת: מידע לא זמין עבור המיקום והתאריך המבוקש | (ירושלים) 

דף הבית > > היזק ראיה

היזק ראיה

פרשת הנזיר סמוכה לפרשת אישה סוטה. מבאר רש”י שהטעם לכך “”לומר לך: שכל הרואה סוטה בקלקולה יזיר עצמו מן היין”. ולכאורה נראה שמי שרואה סוטה בקלקולה” הוא כבר יודע להישמר” הוא מוגן” הוא רואה למה זה עלול לגרום? הסביר רה”י כרם ביבנה הרב גולדוויכט זצ”ל” שראיה יוצרת התקשרות” גם אם זה דבר שלילי. משהו בלב האדם מתחבר לזה ועכשיו הוא בסכנה שיבוא להתפתות” להימשך אחר המראה הזה ולחטוא אף הוא. ולכן דווקא אותו מצווה התורה לפרוש מן היין” להגביר שמירה ולהתרחק מדברים שעלולים להפיל אותו לדברים רעים. כך מסביר הרב דסלר את הדין שכאשר מוציאים אדם להורג נאמר “יד העדים תהיה בו בראשונה להמיתו” (דברים יז” ז). מדוע העדים הם הראשונים לסקול אותו? אלא כיוון שהם ראו את החטא” הם נפגעו מעצם הראיה” לכן הם צריכים להיות הראשונים לסקול אותו “הם זקוקים לסייג חדש מן העברה. שעצם הצפיה בעברה ובעוברה בשאט נפש” עלולה לדרדר את היראת שמים שלהם. וביצוע גזר הדין” שהם המוציאים לפועל הראשוניים שלו” עשוי לתקן את הפגם הזה” (אסופת מערכות” שיחות הרב גולדויכט”פרשת נשא. ראה שם את הדברים באריכות). זו הדרך לתקן בנפשם את הנזק שנגרם להם מהראיה הזו. יש ברעיון הזה מוסר גדול” והתווית דרך להורים” לשמור על ילדיהם ולמנוע מהם לראות דברים לא טובים” ולא צנועים. הן בבית והן בהסתובבות במקומות שהצניעות נעדרת” חייבים ההורים לשמור על ילדיהם מחשיפה לתכנים לא ראויים” כי הראיה יוצרת התקשרות ובנוסף” גם ליבו של אדם חומד דברים אלו” וכך עלול הנער לרדת לתהום עמוקה.
הסבר שני ביאר הרב גולדויכט זצ”ל” מדוע הרואה סוטה בקלקולה יזיר עצמו מן היין” שכאשר אדם רואה את העונש הנורא שנענשת הסוטה” הוא יכול לחשוב: אני כבר שמור” אני לא אבוא לידי חטא” אני אדע לשמור על עצמי” אחרי שראיתי את התוצאות הנוראות של החטא… במצב הזה נחלש כח השמירה של האדם על עצמו” הוא נכנס לשאננות” והיצר מזהה ומחכה להזדמנות זו” תוקף את האדם ומפיל אותו לחטא. לכן אמרו חז”ל” אם ראית סוטה בקלקולה” דווקא אתה צריך שמירה שלא יוחלשו כוחות ההגנה שלך מפני היצר.
הדברים אמורים ביחס לכל חטא. שכשהאדם רואה אותו זה עלול לפגוע בו ולהחליש את חומרת הדבר אצלו. וזה אמור במיוחד ביחס ליצרא דעריות. כך מלמדנו הרצי”ה זצ”ל. “כבר מגיל צעיר” מתעורר יצרא דעריות והרהורי עבירה. אין שום תחבולה לצאת מזה.. זו מציאות. יש נוסחאות של גסות רוח” שטות וטפשות: ‘עכשיו אין זה כבר כל-כך נורא’. אלו המצאות ותאוריות חדשות שהתרגלו אליהן. אך אין יותר חכמים מחז”ל הם היו די חכמים” די פיקחים” די מודעים לנפש האדם” (שיחות הרצי”ה” ויקרא”עמ’ 198). ולכן אומר הרצי”ה שיש לעשות הכל להתרחק ולהישמר” לעשות סייגים כדי לא להיכשל בו.
נתחזק ונחזק את ילדינו בכל הדרכים” להישמר מהיזקי הראיה הללו הנכנסים לכל פינה בחיינו” אל נהיה שאננים ביחס לכל מראה” ולכל דבר שמטמא מחשבותינו ופוגם בקדושתנו ובקדושת ילדינו. מתוך כך נזכה לטהרה בבתינו” ונשפיע בכך לתקן ולטהר גם את כל בית ישראל” לשאוף ליותר צניעות וקדושה בכל אורחות חייהם.

תגיות: היזק ראיה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

“עם זו יצרתי לי תהילתי יספרו” | הרב יורם אליהו
Shape-2
יורם אליהו שבת הגדול
הרב יורם אליהו:מאחורי הקלעים של פרשת צו: תודה על כל מה שבראת
Shape-2
תודה על כל מה שבראת
לקח מפרשת ויקרא: כך תציל את הילדים שלך
זו הדרך שלך להציל את ילדיך
הסודות של חודש אדר: איך מקבלים תואר בפקולטה למדעי השמחה?
Shape-2
חודש אדר1
הנהגת הציבור מול שלמות עצמית
Shape-2
machon
שלא נזלזל בפרטים הקטנים
Shape-2
machon
שיטתם הרוחנית של יוסף ויהודה – והיו לאחדים בידך
Shape-2
machon
חיים של יצירה
Shape-2
machon
רחל ולאה בניין ההווה והעתיד
Shape-2
machon
השפעת הרצון על פעולת התפילה
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן