פרשת: מידע לא זמין עבור המיקום והתאריך המבוקש | הדלקת נרות: 18:33 | הבדלה: 19:52 (ירושלים) 

דף הבית > > שיר הלל לרב הצבאי ושו”ת כלים חדשים וטבילתם

שיר הלל לרב הצבאי ושו”ת כלים חדשים וטבילתם

הרב שלמה אבינר

אנחנו כבר חמש עשרה שנה משרתים יחד
אז רציתי לומר לך משהו.
כידוע לך” אני לא דתי אלא מסורתי
אך אני מרגיש שאתה שם בשבילי” אתה של כולנו
אז מגיע לך שאפתח לך סגור ליבי.

תודה שאתה מתקשר אליי בבקרים להעיר אותי למניין” כי קשה לי לקום אבל אני רוצה לבוא לבית הכנסת
תודה על שיעורי התורה שלך בין מנחה לערבית יום יום
תודה שערכת לי חופה” גם כשזה היה ביום שישי על חשבון הזמן עם המשפחה שלך
תודה שטיפלת בחללים שלנו” כשאף אחד לא ידע מה לעשות
תודה על ליווי המשפחות השכולות של היחידה” תמיד אתה יודע איך לנחם אותן
תודה שאפשר לפנות אליך לעצה לשלום בית ולחינוך ילדים
תודה שלימדת את הבן שלי לבר מצווה
תודה שלקחת אותו לסופר סת”ם” הוא מאוד רצה לדעת איך מכינים תפילין
תודה שאתה דואג לכשרות של הבסיס ומוסר את נפשך על זה
תודה שאתה מחזק אותי כשאני נחלש רוחנית” תודה על האוזן הקשבת
תודה על מילות העידוד” חיזוק המוטיבציה” ושאתה תמיד מסביר לנו מה חשיבות צה”ל ותפקידו של כל חייל .
תודה שאתה תמיד מגיע לשטח לבדוק שהכל בסדר
תודה שאתה עונה על השאלות ההלכתיות שלי” גם כשהן לפעמים מוזרות
תודה שאתה דואג לשמירת השבת שלנו” שיהיה קידוש וחלות ומשגיח כשרות בשבת.
תודה על לימוד ההלכות לפני כל חג” ושאתה גם דואג לנו תמיד ללולב” סוכה” מצות ושופר.

הרב” אני לא תמיד אומר לך את זה” אבל אני מאוד מעריך את מה שאתה עושה”
למרות שאני מסורתי ולא דתי”
מאוד סייעת לי ולגדוד בכל דבר שביקשנו” גם מעבר למה שאתה חייב.
תודה

הרב” ירבו כמוך בישראל
עוד רבנים צבאיים רבים.
תודה.

שו”ת כלים חדשים וטבילתם
הרב שלמה אבינר

ש: מה טעם טבילת כלים?
ת: כדי שייכנסו לקדושת ישראל” מעין גיור. רמב”ן (מובא בריטב”א ע”ז עה ב).
ש: כלים מאילו חומרים חייבים להטביל?
ת: מתכת” מן התורה. זכוכית” מדרבנן. עץ” פטור. פלסטי” פטור ויש מחמירים” בלי ברכה. חרס” פטור (עי’ פירושו של הרב על קצשו”ע לז א).
ש: וחרסינה?
ת: מחלוקת. יש מחייבים” כי מצופה זכוכית. ויש פוטרים” כי הציפוי בטל” כגון הגר”מ פיינשטיין והגר”ע יוסף. בימינו” הציפוי הוא מפלסטיק” אז ודאי פטור (שם).
ש: ואם הם תוצרת הארץ?
ת: אם הם תוצרת יהודים” פטורים. אך יש להיזהר” כי לפעמים השם הוא מפעל ישראלי” אך הוא קנה ממפעל גוי בחו”ל. לכן יש לבדוק היטב. אם המפעל הוא גוי” להטביל בברכה. מפעל יהודי” לא להטביל. ספק” להטביל בלי ברכה (שם).
ש: כלים מאלומיניום חד פעמיים?
ת: פטורים” כי ההגדרה של כלי היא שעשוי להכניס ולהוציא באופן קבוע. אך אם משתמשים בו כמה פעמים” יש להטביל (שו”ת אגרות משה יו”ד ג כג. שו”ת מנחת יצחק ה לב. הגריש”א אמר בלי ברכה).
ש: מה דין שימוש חוזר של כלי תוצרת חו”ל כגון צנצנת זכוכית” למשל של קפה?
ת: לכאורה צריך להטביל” אבל יש מפוסקי הדור שפטרו” כי עד כה היה רק עשוי להוציא ולא להכניס” לכן לא היה לו גדר כלי. ועתה שנעשה להכניס ולהוציא” זה נעשה ביד יהודי” ולכן למעשה הוא יצר את הכלי” ולכן הוא פטור (שערים מצוינים בהלכה לז אות ח בשם מהרי”ל דיסקין. והגר”מ פיינשטיין בשו”ת י”ד משה עמ’ קצ).
ש: אם יש כלי ואינו זוכר אם טבל אותו” מה לעשות?
ת: להטביל בלי ברכה אפילו כלי זכוכית שדינו מדרבנן (שו”ת מנחת שלמה סח ב. שו”ת מנחת יצחק א מד. שו”ת שבט הלוי י קכח ו).
ש: אם אני מקבל כלי לא כשר שיש להגעיל” מה קודמת” טבילה או הגעלה?
ת: קודם הגעלה” שאם מטבילים כלי לא כשר” זה כמו טובל ושרץ בידו (שו”ע יו”ד קכא ב).
ש: האם כלי מתכת חדשים יש להגעיל שמא נמרחו בשומן לא כשר בתהליכים הלחצנות וההברקה?
ת: יש מחמירים. אך אפשר להקל” כי כמעט תמיד הוא כשר” ואם הוא לא כשר” הוא פסול לאכילה” או נפסל בתהליך החימום הגבוה (עי’ שו”ת שאילת שלמה א שכד).
ש: האם יש להסיר מדבקה לפני טבילה?
ת: כן. כדי שלא תהיה חציצה. אבל אם נשאר מעט” אז דיעבד” אפשר להקל” כי זה נקרא מיעוט ואינו מקפיד. אך לפעמים אדם קונה כוס יקרה מקריסטל” והוא מעוניין שהמדבקה תישאר” לכן לא צריך להסירה.
ש: האם גר שהתגייר צריך להטביל כל כליו?
ת: מחלוקת. לכן יטביל בלי ברכה (דרכי תשובה על יו”ד הלכות טבילת כלים קכד סק”ד. שו”ת ציץ אליעזר ח יט-כ).
ש: האם זה מועיל שהמוכר מטביל?
ת: לפי מנחת יצחק ושבט הלוי אין זה מועיל. הקונה הוא שצריך להטביל” כי אצלו זה לשימוש” ואצל המוכר זה לסחורה (ספר טבילת כלים עמ’ פז-פח).
ש: כיצד להטביל כלי חשמלי שלא יתקלקל?
ת: א. יש פוטרים כי מחובר לחשמל ואינו כלי. שערים מצוינים בהלכה לז ז. אך הרוב מחייבים. ב. יש פוטרים את החלק החשמלי כי אינו כלי ורק טובלים את השאר. אגרות משה א נז. אך הרוב מחייבים. ג. יש מתירים לעטוף בבד לח שחוסם אבל מהווה חיבור. מנחת יצחק ב עב. אך גם זה חידוש וגם לא תמיד מועיל. ד. לכן להטביל ולייבש מול מפזר חום. ה. או לפרק משהו שיש בו מקצועיות” ולהרכיב” וזה נחשב שיהודי הרכיב. ו. בלית ברירה” להחליף שקע או לתת במתנה לגוי והוא ישאיל בחזרה (שו”ת מנחת שלמה ב סו. קובץ תשובות להגריש”א א ג).
ש: שמעתי שכלי חדש מותר לשימוש פעם אחת בלי טבילה?
ת: ודאי לא. אולי זה בלבול עם כלי חד פעמי (עיין טבילת כלים קא. ונשאל הגר”ח קניבסקי: האם יש מקור למה שאומרים שמותר להשתמש בכלי הטעון טבילה פעם א’ ללא טבילה? והשיב: אינו נכון. לבנימין אמר עמ’ סד).

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

יוֹאָב בֶּן צְרוּיָה הַתַּקִּיף
Shape-2
machon
אָנָּא” מִיכַל אִשְׁתִּי
Shape-2
machon
את אחי אנכי מבקש
Shape-2
machon
אַבְנֵר בֶּן נֵר הַצַּדִּיק
Shape-2
machon
עשרת הדברות של המלחמה בקורונה
Shape-2
machon
מֶתַח בְּבֵית שָׁאוּל – מְגִלַּת דָּוִד 75
Shape-2
machon
הלכות חנוכה בזמן קורונה
Shape-2
machon
אַבְנֵר בֶּן נֵר פּוֹרֵשׁ – מגילת דויד 76
Shape-2
machon
חיסון קורונה – כן או לא?
Shape-2
machon
ב”ה יֵשׁ לִי יְלָדִים – מְגִלַּת דָּוִד 74
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן