פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > התורה וההכלה. לפ’ קדושים

התורה וההכלה. לפ’ קדושים

מדוע אין התורה מכילה את רצון האדם באשר הוא אלא כותבת בנחרצות רבה” למשל: “אַל תִּפְנוּ אֶל הָאֱלִילִם” וֵאלֹהֵי מַסֵּכָה לֹא תַעֲשׂוּ לָכֶם אֲנִי ה’ אֱלֹהֵיכֶם… מוֹת יוּמַת הַנֹּאֵף וְהַנֹּאָפֶת… וְאִישׁ אֲשֶׁר יִשְׁכַּב אֶת זָכָר מִשְׁכְּבֵי אִשָּׁה תּוֹעֵבָה עָשׂוּ שְׁנֵיהֶם מוֹת יוּמָתוּ דְּמֵיהֶם בָּם…”? רבים מתקשים לשמוע ביטויים חריפים כאלה וכיוצא בהם” הם מעדיפים ‘לזרום'” וללכת בדרך שנראית להם. אולי נכון היה כי התורה תהיה מכילה יותר” ולרבנים תהיה יותר פתיחות וסובלנות. הרי העולם משתנה כל הזמן” מדוע הקיבעון הזה?
תשובה: מפני שהתורה היא אלוקית ולא אנושית. אין עניינה לקבע את חולשות האדם אלא לרומם את העולם” על ידי התקדשות החיים. בני האדם יכולים לטעות ולהשתבש” התרבויות יוסיפו להתחלף והעבודות הזרות להשתנות” אך רבש”ע איננו חלק מזה. הוא קדוש” נבדל מכל ניסויי ותהיות האדם” ותורתו שייכת אף היא אל הנצח. התורה איננה צריכה להתאים עצמה אל חולשות האדם” אלא האדם מצווה להתגבר על יצריו ולהתיישר על פי קדושת התורה. “דַּבֵּר אֶל כָּל עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם קְדשִׁים תִּהְיוּ כִּי קָדוֹשׁ אֲנִי ה’ אֱלֹהֵיכֶם”.
סכנה. אדם שנולד לתוך תקופה תרבותית מסוימת” עלול להתרגל לתבניות החשיבה וההתנהגות המצויות בדורו כאל דבר מובן מאליו. מבט מקומי כזה עלול לאטום את המבט להלך הרוח הנכון.
“בינו שנות דור ודור”. אם נתבונן בקווים כלליים בשורשים ההיסטוריוסופים של תרבות המערב” נגלה דברים מופלאים אודות ההשפעות על דורנו. בימי בית ראשון” העולם סביבנו היה אלילי” ודוגמה לדבר היא המיתולוגיה היוונית. בתקופת בית שני” החלה פריחה של הפילוסופיה היוונית” אך עדיין העולם נותר ברובו אלילי. בשלב הבא לפני כאלפיים שנה קמה הנצרות” והחלה להתפשט עד שכבשה את אירופה. הנצרות היא מעין ‘עגל זהב'” באשר היא מעוותת את היהדות ומיוסדת על בקשה לעבוד את ה’ בדרך שמעולם לא ציווה. הנצרות מחקה וסילפה בדרך זולה את תכני היהדות” וכרכתם בכריכה אחת עם יסודות אליליים ודמיונות מופלגים. על עמים רבים נכפתה התפיסה הנוצרית” ומתנגדיה הועלו על המוקד במשך מאות שנים.
הנצרות עצמה עברה רפורמה כשמתוכה קמו הפרוטסטנטים כנגד הקתולים. לאחר מכן” כתולדה מהאומץ של ההתנערות מהפרשנות הקתולית” אמרה האנושות לעצמה” הבה ונתנער לגמרי מהנצרות. אז החלה תקופת הרנסנס” תקופת ההשכלה” המהפכה התעשייתית והמהפכה המדעית. כך החלה ‘התקופה המודרנית’ שבה האדם קובע את ערכיו ולא הכנסייה. בתקופה זו עדיין היה מקום לערכים שמרניים כגון לאומיות וערך המשפחה” אך גם אלה התערערו בשלב הבא…
בתקופה שבין ואחרי מלחמות העולם” כשהאדם ראה את עשרות מיליוני הקרבנות” תוצאת האמון בערכים האנושיים” החלו הניצנים של ההגות הפוסטמודרנית השוללת אפשרות קיום של ערכים מחייבים” אלוקיים או אנושיים. אין אמת” הכל יחסי” אין אמתות היסטוריות” והכל תלוי בהשקפת המתבונן. רצון האדם בלבד הוא הקובע את התנהלותו. הפוסטמודרניזם מוחק כל גבול וכל כלל” אין משפחתיות ואין לאומיות. האדם מגדיר עצמו מינית” לאומית” ודתית” וכך מעלים את כל החוקים מחייו ומשכתב מחדש את כל דמיונותיו הלכה למעשה.
באנושות החיה כיום” מצויות השפעות מכל התמורות והתקופות הללו” וליהדות מתחדשים אתגרי התמודדות מכולן. עם זאת נראה שהחידוש הפוסטמודרני האחרון הוא האלים ביותר.
לפוסטמודרני קושי עם אנשים שלא מקבלים את ליברליותו. כנגד מה שהוא מביא כדוגמה לנאורות” מצטטים לעומתו” “תּוֹעֵבָה עָשׂוּ שְׁנֵיהֶם מוֹת יוּמָתוּ דְּמֵיהֶם בָּם.” תגובתו היא” ‘אתם לא מכילים” אתם בעלי פוביות’. וכיוון שאין מי שאוהב להרגיש שהוא ‘לא מכיל'” אז משתתקים” והגבולות ממשיכים להיפרץ. בתוך ההגות הפוסטמודרנית מצוי מנגנון הגנה מתוחכם נוסף” כל אמירה” מוחלטת ככל שתהיה” תיהדף בספקנות הגורסת ש’הכל יחסי” זה הנרטיב שלך ולי יש דרך אחרת.’
תביעת הנשמה. הפוסטמודרני עוסק בלהתנתק כמעט מהכל. אך מדבר אחד לעולם לא יוכל להתנתק – מתביעת נשמתו. הנשמה היא אלוקית ואת טבעה וצרכיה אין הוא יכול למחוק בהתחכמותו. האופנות התרבותיות יבלבלו את האדם כמה שיבלבלו” לנשמה סדרים אלוקיים משלה.
התרחקות האדם מטבע נשמתו מפילה על האדם עצבות. העצבות היא אבן בוחן לאדם אם הוא חי נכון. ואם תאמר” והרי יש חוטאים שמחים” נאמר כנגד” כי משחקת להם השעה וזה עניין זמני. הפוסטמודרני העצוב” נאלץ להגביר את הגירויים הגופניים כדי לא לשמוע את בכי נשמתו” אך זה עוזר רק לשעה. הגוף חי והפה מדבר גבוהות” אך הלב מת” אטום.
רבש”ע נותן אמון באדם” לכן הוריד את נשמתו לעולם” ושם בידו מפה” זו התורה. הגבולות שבהדרכת התורה הם שבילים שדרכם האדם יוצא לחירות הנשמה. חוקי התורה לא באו לחנוק את החיים אלא לרוממם אל מה שמהותי. עולמות של קודש ושל חול מלאי עניין לא נאסרו על האדם” רק הטומאה. איבוד הגבולות המדויקים מסלק את כל האור מן החיים.
ההדרכה האלוקית מחנכת את האדם לקחת מהעולם מה שמקרב אותו אל ה'” ולפרוש ממה שמטמא את נפשו. בתוך הקנאות האלוקית מונח חסד אין סופי עם האדם. בתוך הוודאות היציבה והבלתי משתתפת עם כיוונים ניסיוניים” מונחת תקוות כל העולם. העולם יחזור להיות גן עדן ועוד למעלה מזה” כשהאדם ישוב לחיות את נשמתו. “וִהְיִיתֶם לִי קְדשִׁים כִּי קָדוֹשׁ אֲנִי ה’ וָאַבְדִּל אֶתְכֶם מִן הָעַמִּים לִהְיוֹת לִי.”

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

וַיִּזְבַּח זְבָחִים לֵא-לֹהֵי אָבִיו יִצְחָק
Shape-2
machon
חֶרְדַּת אָדָם יִתֵּן מוֹקֵשׁ וּבוֹטֵחַ בַּה’ יְשֻׂגָּב. לפ’ ויצא/ זיו רוה
Shape-2
machon
בִּרְצוֹת ה’ דַּרְכֵי אִישׁ גַּם אוֹיְבָיו יַשְׁלִם אִתּוֹ
Shape-2
machon
ווַיֵּעָתֶר לוֹ ה’
Shape-2
machon
כְהוֹצִיאָם אֹתָם הַחוּצָה
Shape-2
machon
ברכת אברהם לדורות
Shape-2
machon
הִתְחַדְּשׁוּת וְתִקְוָה. ליום הכיפורים
Shape-2
machon
שִׁתּוּף הָרַחֲמִים בַּדִּין. לפ’ בראשית/ זיו רוה
Shape-2
machon
וְעָשִׂיתָ מַעֲקֶה לְגַגֶּךָ
Shape-2
machon
אנחנו בע”ה נצליח
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן