ערוץ מאיר

באהבה ובאמונה

כל הנושאים
פרשה קודמת: חוקת
פרשה נוכחית: בלק
פרשה הבאה: פנחס
 


סידרת ה'קודש שבחופש' - חלק ב': חידת הפרפר ובחירה חופשית

נתן קוטלר


"בידך הדבר"?
אחד הילדים הירושלמיים חמד לו פעם לצון והתערב עם חבריו שיוכל להערים על הצדיק הירושלמי ר' אריה לוין. הוא לכד בידו פרפר ואמר לחבריו, אשאל את ר' אריה אם הפרפר חי או מת. אם יאמר שהפרפר חי, אמעך אותו בידי, ואם יאמר שהפרפר מת, אפתח את ידי ואשחרר אותו לחופשי. וכך נעמד הילד מול ר' אריה ושאל "הפרפר שבידי, חי או מת?" חייך ר' אריה ואמר "בידך הדבר"...
בידו של האדם הכוח לחרוץ לא רק את גורל חייהם של פרפרים, אלא בעיקר כוח לחרוץ את גורל חייו שלו. בניגוד גמור לטרגדיות יווניות שבהן גורל האדם אינו בידו ובניגוד לפילוסופיות דטרמיניסטיות - היהדות מלמדת אותנו ש"בידך הדבר", גורל האדם נתון בידיו. זאת כדברי הרמב"ם "שמעשי האדם כולם מסורים אליו, אם ירצה יעשה, אם ירצה לא יעשה, מבלי כפיה ומבלי הכרח לו על כך" (שמונה פרקים לרמב"ם פ"ח). הרמב"ם לומד זאת, מהפסוקים בפרשת ניצבים "רְאֵה נָתַתִּי לְפָנֶיךָ הַיּוֹם אֶת הַחַיִּים וְאֶת הַטּוֹב וְאֶת הַמָּוֶת וְאֶת הָרָע...וּבָחַרְתָּ בַּחַיִּים" (דברים ל, טו-יט). הרשות בידיו של האדם לבחור מתוך חופש האם ללכת בדרך של חיים וטוב או חלילה ההפך.
הרמב"ם אף לומד את עיקרון הבחירה החופשית מהפסוק באיכה "מִפִּי עֶלְיוֹן לֹא תֵצֵא הָרָעוֹת וְהַטּוֹב" (ג, לג). מהם ה'רעות' וה'טוב'? "כי 'רעות' הם המעשים הרעים, ו'טוב' - הם המעשים הטובים, ואמר שה' לא יגזור שיעשה האדם הרעות, ולא שיעשה הטובות" (שמונה פרקים שם).
האם יש לאדם בחירה חופשית מוחלטת?
האם אמנם לאדם בחירה חופשית מוחלטת? והרי הוא אינו בוחר להיוולד "שעל כרחך אתה נוצר ועל כרחך אתה נולד" (אבות ד, כב), וכן האדם אינו בוחר את המטען הגנטי שילווה אותו כל חייו ואף לא את הסביבה שבה יגדל. כדברי חז"ל שהמלאך הממונה על ההריון נוטל את האדם בראשית יצירתו ושואל את הקב"ה האם יהיה "גבור או חלש, חכם או טיפש, עשיר או עני?" (נדה טז, ב). ובכן במה מתבטאת בחירתו החופשית של האדם?
"הכל בידי שמים - חוץ מיראת שמים"
התשובה שחז"ל נותנים היא נפלאה. אמת הדבר שעצם חייו של האדם ונקודות הפתיחה שעמהן יוצא לחיים, אינם בבחירתו, אולם התשובות לשאלות 'כיצד האדם ישתמש בכישוריו?' ו'לאן ינתב את נקודות הפתיחה שלו?' - הן רק נתונים לבחירתו החופשית של האדם. חז"ל מפנים את תשומת לבנו לכך שהמלאך הממונה על ההריון אינו שואל את הקב"ה אם האדם יהיה רשע או צדיק, משום שרק האדם עצמו יכול להשיב על שאלה זו.
חז"ל הולכים צעד קדימה ומלמדים אותנו "הכל בידי שמים - חוץ מיראת שמים" (נדה שם). כל נקודות הפתיחה של האדם הן בידי שמים, אך בידי האדם הכוח להחליט מה יהיה גורלו הרוחני. בידי האדם הכוח להחליט כיצד תיראה יראת השמים שבו. אמנם מבחינה כמותית, מדובר בנקודת בחירה קטנה יחסית לעומת נקודות הפתיחה שנקבעו לאדם מראש. אך מבחינה איכותית, בחירתו של האדם להיכן ינתב את חייו והיאך יחרוץ את גורל חייו, היא המשמעותית ביותר.
למה לא הייתי זושא?
ומאחר שלכל אדם נקודות פתיחה שונות, ממילא ההשוואה לכישוריהם ולמעמדם של אחרים חסרת כל משמעות. האדם אינו נמדד לפי כישוריו, אלא על פי בחירותיו בחיים. לכל אדם התמודדות רוחנית שונה ותפקיד ייחודי בעולם, ולכן במקום שהאדם ינסה להיות כמו אחרים, עליו פשוט להיות הוא עצמו. מסופר שבאחרית ימיו של רבי זושא מאניפולי, אמר לתלמידיו "אם ישאלו אותי למה לא הייתי משה - אדע מה להשיב. אבל אם ישאלו אותי למה לא הייתי זושא - יסתתמו טענותי".
לתגובות: natanorot@gmail.com


תגיות: סדרת הקודש שבחופש



מאמרים נוספים מעלון פרשת שלח לך תשע"ח:
"היש בה עץ אם אין" - הרב דב ביגון
ניתנה ראש - ונשובה!! - הרב אייל ורד
אֶרֶץ חִטָּה. סיפור - הרב זיו רוה
רש"י מן הפרשה - הרב יואב מלכא
קנאה בנישואין - אסתר אברהמי

הצטרפות לרשימת התפוצה
לקבלת העלון ועדכונים מערוץ מאיר מידי שבוע במייל הירשם כאן: