פרשת: מצרע | הדלקת נרות: 18:31 | הבדלה: 19:50 (ירושלים) 

דף הבית > > מה בין משה רבינו לבלעם הרשע?

מה בין משה רבינו לבלעם הרשע?

בהתבוננות ראשונית נראה שעבדו עלינו” בלעם לא היה כזה רשע הרי הוא אומר “אם יתן לי בלק מלא ביתו כסף וזהב לא אוכל להמרות פי ה’ א-לוקי לעשות קטנה או גדולה”” ממש צדיק… מי יכול היום להגיד דבר מעין זה” שכל הזהב העצום שאפשר לתאר לא יזיז אותו מאמונתו ובאמת אינו נכנע להבלי העולם הזה?! ובכן מדוע אמרו לנו שבלעם היה רשע?
המשנה במסכת אבות (ס”פ ה’) אומרת ” כָּל מִי שֶׁיֵּשׁ בְּיָדוֹ שְׁלשָׁה דְבָרִים הַלָּלוּ” מִתַּלְמִידָיו שֶׁל אַבְרָהָם אָבִינוּ. וּשְׁלשָׁה דְבָרִים אֲחֵרִים” מִתַּלְמִידָיו שֶׁל בִּלְעָם הָרָשָׁע. עַיִן טוֹבָה” וְרוּחַ נְמוּכָה” וְנֶפֶשׁ שְׁפָלָה” מִתַּלְמִידָיו שֶׁל אַבְרָהָם אָבִינוּ. עַיִן רָעָה” וְרוּחַ גְּבוֹהָה” וְנֶפֶשׁ רְחָבָה” מִתַּלְמִידָיו שֶׁל בִּלְעָם הָרָשָׁע”.
אם נבין מה אומרת המשנה הזו נוכל להבין מדוע בלעם היה רשע למרות האמירה ה”מפוצצת” הזו שלו.
הדבר הראשון שמבדיל ביניהם הוא “עין”. איך הוא מסתכל על הבריות. האם יש לו עין טובה? האם הוא מלמד זכות ו”מלקט נקודות טובות” (כלשונו של רבי נחמן בתורה רפב)” או שמא הוא רואה רק חסרונות ומגרעות באנשים והוא מחכה לנפילתם? וכמו שהגמרא (ברכות ז) אומרת” שבלעם היה יודע לכוון לרגע שהקב”ה כועס” ואז הוא מקלל.
הדבר השני הוא רוח. רוח” היא מרכיב עיקרי של האישיות של האדם. כידוע” כל נשמה מתחלקת לנפש רוח ונשמה (תניא פ”ג) וחלק הרוח שבו זה המקום שבו נמצאות המידות” גם המידות המקולקלות כגאווה” שנאה כעס וכו’. כשיש לאדם רוח נמוכה הוא יכול להתחבר לקב”ה כמו שכתוב “כִּי כֹה אָמַר רָם וְנִשָּׂא שֹׁכֵן עַד וְקָדוֹשׁ שְׁמוֹ מָרוֹם וְקָדוֹשׁ אֶשְׁכּוֹן וְאֶת דַּכָּא וּשְׁפַל רוּחַ לְהַחֲיוֹת רוּחַ שְׁפָלִים וּלְהַחֲיוֹת לֵב נִדְכָּאִים” (ישעיהו נז). לעומת זאת אדם שרוחו גבוהה אינו יכול להיות בדבקות בקב”ה כמו שאומרת הגמרא (סוטה ה) “אין אני והוא יכולים לדור בעולם”. רש”י אומר על הפסוק “מאן ה’ לתתי להלוך עמכם” – עמכם לא” אבל עם גדולים ממכם אולי כן” מכאן שרוחו היתה גבוהה ע”כ.
הדבר השלישי הא נפש. בנפש נמצאים הדברים הגשמיים והגופניים של האדם. כשלאדם יש נפש שפלה זה מעיד כל כך שהוא מסתפק במועט” והסתפקותו במועט מראה שהוא איננו מחשיב מדי את הגשמיות. בדרך זו הוא יכול להתעסק בעיקר” שהוא עבודת ה’. לעומת זאת מי שיש לו נפש רחבה ישים תמיד את הטפל והגשמי במרכז חייו.
יוצא מכאן דבר מעניין” ששלושת הדברים האלו גוררים זה את זה ותלויים זה בזה ושלושתם נצרכים כדי להגיע למדרגות בעבודת הבורא יתברך.
שבת שלום

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

למה תירצע האוזן?
Shape-2
machon
יהודה ואנחנו
Shape-2
machon
למה להרוס הכול?
Shape-2
machon
למה לסיים ככה?
Shape-2
machon
מה בין משה רבינו לבלעם הרשע?
Shape-2
machon
האם הפך פסח מחג החירות לחג העבדות?
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן