פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > נצח ישראל לא ישקר

נצח ישראל לא ישקר

בהכנות לכניסה לארץ” התורה מורה לנו כיצד לנהוג במלחמות למיניהן – מלחמת מצוה” מלחמת רשות” מלחמה בעמלק. מלחמת מצוה – כיבוש הארץ והגנה על העם והמדינה” כשמה כן היא” מצוה ככל מצוה אחרת שאנו מחויבים לקיימה במסירות נפש. התורה מדריכה אותנו כיצד יש לנהוג באויבנו ככתוב “כי תצא למלחמה על אויבך וראית סוס ורכב עם רב ממך לא תירא מהם” (דברים כ א). מפרש רש”י: והיו בעיניך כאויבים” אל תרחם עליהם שאם תיפול בידם אינם מרחמים עליכם. וההולכים למלחמה צריכים להיות טהורים ונקיים מדברים רעים ככתוב “כי תצא למלחמה על אויבך ונשמרת מכל דבר רע… כי ד’ אלוקיך מתהלך בקרב מחנך להצילך ולתת אויביך לפניך והיה מחניך קדוש ואל יראה בך ערות דבר ושב מאחריך” (כג” י טו)
לעומת זאת מלחמת רשות” ככתוב “כי תצא למלחמה אל אויביך ונתנו ד’ אלוקיך בידו ושבית שביו” וראית בשביה אשת יפת תואר וחשקת בה ולקחת לך לאשה” (כא” י-יא). רש”י מפרש” במלחמת הרשות הכתוב מדבר. דהיינו שהמלך רשאי לצאת למלחמה לכבוש ארצות אחרות” למטרות אינטרסנטיות שונות כפי שדוד המלך יצא למלחמה” למטרת הרווחה לעם.
מלחמת עמלק כבר אינה מלחמה לכיבוש הארץ או למטרה אינטרסנטית” אלא היא נגד שונאי ישראל שכל מטרתם לחסל ח”ו את העם היהודי” כמו בשואה שרצחו שליש מהעם רק בגלל היותם יהודים. ובמלחמה מעין זו נאמר “תמחה את זכר עמלק מתחת השמים לא תשכח” (דברים כה יט).

נכון לעכשיו” דורנו הוא דור של מלחמות. לא שאנו חפצים ויוזמים את המלחמות. אדרבה” אנו עם שוחר שלום מטבענו וחזון נביאינו הוא חזון השלום “לא ישא גוי אל גוי חרב ולא ידעו עוד מלחמה”. אלא שעדיין לא הגענו לאחרית הימים. אנו עדיין צריכים להיות חזקים מספיק כדי להרתיע את אויבינו ולנצחם במלחמה. כידוע” כוחו של הצבא אינו יכול להיות מושתת רק על נשק וציוד משוכלל” אלא ובעיקר על רוחם של הלוחמים ועל האמונה וההכרה בצדקת המלחמה. אויבינו מנהלים נגדנו תעמולת כזב שמטרתה לרפות את רוחנו ולערער את אמונתנו בצדקת דרכנו ובצדקת קיומנו. כנגד תעמולה זו ומול חולשתם של אותם אנשים שנחלשה אמונתם בזכותנו על ארץ חיינו – מוטלת עלינו החובה לחזק את רוח האומה” על ידי שנלמד להכיר ולהבין את דורנו כחוליה בשרשרת הדורות שהיו ושיהיו. נלמד להכיר שעם ישראל הוא אורו של עולם בגלל מהותנו” זהותנו וייעודנו. ומתוך כך נתחזק וננצח את אויבינו ויתקיים בנו המאמר הנצחי: “נצח ישראל לא ישקר ולא ינחם”.
בציפייה לישועה השלמה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

אם אני כאן הכל כאן – לחג הסוכות | הרב דב ביגון
הרב דב ביגון יום חמישי
“שלי ושלכם – שלה הוא”; הרב ביגון נפרד בדמעות מרעייתו הרבנית נאווה ז”ל
Shape-2
הרב דב ביגון
‘עלה נעלה כי יכול נוכל’
Shape-2
mountain-984083_640
הרב דב ביגון: הסוד שמחבר את עם ישראל
Shape-2
אחדות לפני הכל
תעלומה לפרשת זכור: מה העמלק הזה רוצה מאיתנו?
Shape-2
שבת זכור1
לבחור באדר: כך משיגים הסכמה לאומית
Shape-2
חודש אדר3
הרב דב ביגון: כך נלמד נדיבות מהפוליטיקאים ומהמפקדים
Shape-2
Israeli soldier military man saluting
אל תרגזו בדרך
Shape-2
machon
האספו והיקבצו
Shape-2
machon
מגדילים את האור
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן