ערוץ מאיר

באהבה ובאמונה

כל הנושאים
פרשה קודמת: ויגש
פרשה נוכחית: ויחי
פרשה הבאה: שמות
 


למה נישואים נשחקים

הרב שלמה אבינר


ש: אנשים מתחתנים מתוך אהבה גדולה, אך לצערנו, אהבה זו נשחקת אצל רוב הזוגות. למה?
ת: כתוב בפרקי אבות: "כל אהבה שהיא תלויה בדבר, בטל דבר, בטלה אהבה, ושאינה תלויה בדבר, אינה בטלה לעולם" (ה טז). אם אדם אוהב את אשתו כי היא יפה, ובמשך הזמן היא תהיה פחות יפה, או ימצא יפה הימנה, הוא לא יאהב אותה יותר. אם הוא אוהב אותה בגלל עושרה, ועושרה ייעלם, אז גם אהבתו תיעלם. ואם הוא אוהב אותה מפני שהיא חכמה, אולי חכמתה תיחלש במשך הזמן, או שהוא כבר לא יתעניין בחכמה, אז כבר לא ירצה בה. ואפילו אם הוא אוהב אותה בגלל מידותיה הטובות, מה יהיה אם מידותיה הטובות תיחלשנה. כמובן, יש לעמוד על המשמר, ולא לאבד את מידותינו הטובות, אך לצערנו זה קורה, אך האם בגלל זה הוא כבר לא יאהב אותה?! ומה נעשה כי באופן טבעי, במשך השנים מגלה אדם חסרונות בבן זוגו שלא הבחין בהם קודם. וכן, פעמים רבות קשיי החיים גורמים לנפילות מוסריות. וכפי שאמרנו, אדם צריך להיות גיבור, ואף אם בן הזוג נחלש, אין זו סיבה לחדול מאהבתו.
אבל, אם האהבה אינה תלויה בדבר, אז למה אוהבים? בלי סיבה, חינם, לשם שמים.
זה נראה מוזר, אבל זה פשוט. לא מפני שאשתו של אדם יפה הוא אוהב אותה, אלא להפך, בגלל אהבתו אליה, היא נראית בעיניו הכי יפה בעולם. כתוב בגמרא, כתובות: כלה נאה וחסודה. אמרו בית שמאי: ואם היא חיגרת או סומא?! מדבר שקר תרחק! אמרו בית הלל: לעולם תהיה דעתו של אדם מעורבת עם הבריות (יז א). כלומר, יכנס לתוך ראשו של החתן. מסביר המהר"ל, לא משום יופיה הוא אוהבה, אלא להפך, כיוון שהוא אוהבה, היא יפה בעיניו, ולא איכפת לו שהיא חיגרת או סומא (נתיבות עולם, נתיב האמת). וכן, כיוון שהוא אוהבה היא תיראה בעיניו חכמה, עשירה ובעלת מידות.
כלומר, זה ההבדל בין אהבה פסיבית לאהבה אקטיבית. באהבה התלויה בדבר, האדם מגיב בעולמו הפנימי כתוצאה של רושם שבא מבחוץ, לכן הוא עלול לשינויים.
לעומתה, אהבה שאינה התלויה בדבר היא יצירתית. כיון שהוא אוהבה, הוא יוצר מחשבות לראות אותה כאהובה.

הצטרפות לרשימת התפוצה
לקבלת העלון ועדכונים מערוץ מאיר מידי שבוע במייל הירשם כאן: