פרשת: מצרע | הדלקת נרות: 18:31 | הבדלה: 19:50 (ירושלים) 

דף הבית > > סידרת ה’קודש שבחופש’ – חלק ט”ז: מהפיכת החירות של אברהם אבינו

סידרת ה’קודש שבחופש’ – חלק ט”ז: מהפיכת החירות של אברהם אבינו

בשבוע שעבר ראינו שישנם שלושה סימנים לדרך ישרה שיבור לו האדם: לימוד תורה” רצון לעבודת ה'” אהבת הבריות. הפעם נלמד על מהפכת החירות של אברהם אבינו והשפעתה על העולם כיום.
המהפכה ששינתה את העולם
אלפי שנים לפני ג’ון לוק וג’ון סטיוארט מיל ואחרים שהעלו על נס את ערך חירות האדם בעולם ועוד הרבה לפני הצהרת זכויות האדם והאזרח של המהפכה הצרפתית” הכרזת העצמאות של ארצות הברית והכרזת זכויות האדם של האו”ם – חי באזור מסופוטמיה אדם בשם אברהם אבינו שהוביל מהפכה ששינתה את פני העולם לתמיד. אחת מהשפעותיה של מהפכתו היתה הנבטת ניצנים של חירות שבסופו של דבר הביאו את העולם להבנה שכל בני האדם נבראו בצלם אלוקים ולכן זכאים להיות בני חורין.
במאמר זה נברר במה התאפיין המרחב שבו אברהם אבינו פעל ובמה התבטאה הרדיקליות של מהפכת החירות בסביבתו ובתקופתו. כמו כן” נברר כיצד לימד אברהם אבינו את העולם על החירות.
אברהם מול נמרוד
בעולם שבו אברהם אבינו חי” המושג ‘חירות האדם’ לא היה קיים בלקסיקון. נמרוד המריד את האנושות לבנות את מגדל בבל (רש”י בראשית י” ח-יא). ומה היתה הסכנה הגדולה בהקמת מגדל בבל? הנצי”ב מדריכנו להתבונן בהקדמה שהתורה מקדימה לסיפור מגדל בבל: “וַיְהִי כָל הָאָרֶץ שָׂפָה אֶחָת וּדְבָרִים אֲחָדִים” (בראשית יא” א). הנצי”ב כותב כי זה היה שורש הבעיה של דור הפלגה.
בניית מגדל בבל הייתה בניית החברה הטוטליטארית הראשונה בהיסטוריה. היה כאן ניסיון ליצור אחידות כפויה המוחקת את הזהות הפרטית והשוללת את חירות האדם ומחשבתו. המטרה היתה לשלוט על בני האדם מסביב ולכפות עליהם להתיישר לפי האידיאולוגיה של נמרוד. הנצי”ב כותב שהיו אפילו “אנשים משגיחים וממונים על הדבר” ויהיו שרי צבא להעניש את העובר… חששו שלא יצאו בני אדם מדעה זו ויהיו במחשבה אחרת” על כן היו משגיחים שלא יצא איש מישוב שלהם” ומי שסר מדברים אחדים שביניהם היה משפטו לשריפה” כאשר עשו לאברהם אבינו” נמצא היו דברים אחדים שביניהם לרועץ שהחליטו להרוג את מי שלא יחשוב כדעתם” (העמק דבר שם פס’ ד).
אולם” היה אדם אחד שהעז להתנגד לנמרוד ולקרוא תיגר על ניסיונו לשלול מבני האדם את חירותם – “אֶחָד הָיָה אַבְרָהָם”. המוסריות של אברהם אבינו איימה על הרוע של נמרוד והוא ניסה להרוג את אברהם “אני איני משתחוה אלא לאור” הרי אני משליכך בתוכו” ויבא א-לוה שאתה משתחוה לו ויצילך הימנו” (ב”ר לח” יג; ראה: אבן ישראל ח”ג פרק ו).
אך מעט מן האור דוחה הרבה מן החושך. האור של אברהם אבינו הצליח לדחות את החושך של נמרוד. אברהם קרא “בְּשֵׁם ה’ אֵל עוֹלָם” והצליח להשפיע על אלפים ורבבות (רמב”ם הל’ עבודת כוכבים א” ג) שהתקבצו מכל רחבי ממלכתו של נמרוד” ללכת בדרך ה’ לעשות צדקה ומשפט (בראשית יח” יט).
המלחמה העולמית הראשונה בהיסטוריה
במסע של ארבעת המלכים לעמק הַשִּׂדִּים” הם זרעו חורבן בכל מקום שהם הגיעו אליו וטבחו בבני אדם חפים מפשע. וכך התורה מתארת את מסע ההרג שלהם “וַיַּכּוּ אֶת רְפָאִים בְּעַשְׁתְּרֹת קַרְנַיִם וְאֶת הַזּוּזִים בְּהָם וְאֵת הָאֵימִים בְּשָׁוֵה קִרְיָתָיִם. וְאֶת הַחֹרִי בְּהַרְרָם שֵׂעִיר עַד אֵיל פָּארָן אֲשֶׁר עַל הַמִּדְבָּר. וַיָּשֻׁבוּ וַיָּבֹאוּ אֶל עֵין מִשְׁפָּט הִוא קָדֵשׁ וַיַּכּוּ אֶת כָּל שְׂדֵה הָעֲמָלֵקִי וְגַם אֶת הָאֱמֹרִי הַיֹּשֵׁב בְּחַצְצֹן תָּמָר” (בראשית יד” ה-ז). הרוע משתולל בעולם ואין מי שעושה דבר כדי לעצור אותו.
לאחר שארבעת המלכים מחוללים הרס ומנסים לִטְבוֹחַ יִשְׁרֵי דָרֶךְ” הם מגיעים לעמק השידים ושם מביסים את חמשת המלכים “וַיִּקְחוּ אֶת כָּל רְכֻשׁ סְדֹם וַעֲמֹרָה וְאֶת כָּל אָכְלָם וַיֵּלֵכוּ. וַיִּקְחוּ אֶת לוֹט וְאֶת רְכֻשׁוֹ בֶּן אֲחִי אַבְרָם וַיֵּלֵכוּ וְהוּא יֹשֵׁב בִּסְדֹם” (שם יא-יב).
מלחמה על החירות
בעוד כל העולם שותק אל מול הפשעים שמתחוללים בניצוחו של נמרוד” שומע אברהם אבינו שלוט נלקח בשבי ומחליט לעצור את הרוע המשתולל בעולם. “וַיִּשְׁמַע אַבְרָם כִּי נִשְׁבָּה אָחִיו וַיָּרֶק אֶת חֲנִיכָיו יְלִידֵי בֵיתוֹ שְׁמֹנָה עָשָׂר וּשְׁלֹשׁ מֵאוֹת וַיִּרְדֹּף עַד דָּן” (שם יד).
אברהם אבינו יוצא למלחמה כנגד ארבעת המלכים בעלי הצבאות החזקים בתבל. “וַיֵּחָלֵק עֲלֵיהֶם לַיְלָה הוּא וַעֲבָדָיו וַיַּכֵּם וַיִּרְדְּפֵם עַד חוֹבָה אֲשֶׁר מִשְּׂמֹאל לְדַמָּשֶׂק” (שם טו). המניע של אברהם להילחם הוא כפול: ראשית” הוא יוצא למלחמה כדי להציל עשוק מיד עושקו” את לוט שנלקח בשבי. אך להצלת לוט ישנם הדים נוספים – זו הייתה למעשה הצלת העולם כולו שהרי אברהם אבינו נלחם לעצור את הרוע המשתולל בעולם ולהגן על החיים והחירות של כל אדם באשר הוא אדם.
בנוסף” לאחר שאברהם ניצח במלחמה” הוא דאג לשחרר את שאר השבויים האחרים. יש להבין שמעשה זה היה נדיר ביותר במרחב ובתקופה שבהם חי. המנהג בימי קדם היה שהמנצח היה לוקח את הרכוש ואת העם לעבדים. אך אברהם אבינו היה הראשון לבטל מנהג זה. אברהם אבינו נלחם למען החירות והאמין שכל בני האדם צריכים להישאר בני חורין “וַיָּשֶׁב אֵת כָּל הָרְכֻשׁ וְגַם אֶת לוֹט אָחִיו וּרְכֻשׁוֹ הֵשִׁיב וְגַם אֶת הַנָּשִׁים וְאֶת הָעָם” (בראשית שם טז).
מהפכתו המופלאה של אברהם אבינו עיצבה את ערכי העולם ומהווה מקור השראה עד עצם היום הזה.
לתגובות: natanorot@gmail.com

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

פרשת ויקרא: התשובה המפתיעה לאדישות
Shape-2
האדישות
מעמיקים בפרשיות ויקהל פקודי: לצאת למסע כשאתה עדיין בחנייה?
Shape-2
כיצד אפשר לצאת למסע כשאנחנו עדיין בחנייה
אלוקים מאמין באדם . משנת הרב יונתן זקס – 2
Shape-2
WhatsApp Image 2021-03-07 at 19.06.57
“עשית את התורה מתוקה עבורנו” . משנת הרב יונתן זקס פרק 1
Shape-2
הרב יונתן זקס
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל – חלק ח’: הרב שלימד לשאול שאלות
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל חלק ג’: החידוש הגדול בשאלת הרוע בעולם
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן