פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > בית ספר לראיית מלאכים

בית ספר לראיית מלאכים

ביתו של אברהם אבינו: בית ספר לראיית מלאכים
בתנ”ך מתוארים מפגשים רבים בין בני אדם למלאכים. בחלקם” בני האדם לא הבינו שמדובר במלאכים” בחלק אחר מהמפגשים בני האדם הבינו שמדובר במלאכים והתייראו מהם” דוגמת מנוח שאמר לאשתו “מוֹת נָמוּת כִּי אֱלֹקִים רָאִינוּ” (שופטים יג” כב). אך בחלק מהמפגשים הבינו בני האדם שמדובר במלאכים ולא התייראו מהם” כמו הגר שפחת שרה שראתה ארבעה או חמשה מלאכים בזה אחר זה ולא נתייראה מהם (ב”ר מה” ז).
כיצד באמת הכירה הגר את המלאכים ולא נתייראה מהם?
חז”ל מגלים לנו רעיון נפלא: “א”ר יצחק ‘צוֹפִיָּה הֲלִיכוֹת בֵּיתָהּ’ (משלי לא” כז)” בני ביתו של אבינו אברהם צופים היו והיתה רגילה לראות בהם” (ב”ר שם). רבי יצחק מלמדנו שבבית של אברהם למדו לראות מלאכים ולכן הם היו נקראים צופים. ביתו של אברהם היה בית ספר שבו לימדו לראות גם את המלאך שבכל אדם. אברהם אבינו לימד את העולם שבכל אדם מסתתר מלאך” רק צריך להאמין בו ולגלות את הטוב שבו והמלאכיות שבו תתגלה ותאיר את העולם.
אלוקים מאמין באדם
אברהם אבינו היה מהפכן ששינה את פני האנושות. אברהם אבינו היה הראשון בעולם שלימד את האנושות שאלוקים מאמין באדם. אברהם אבינו ראה את הטוב בלוט ולכן לקח אותו במסעו (בראשית יב” ה)” אברהם אבינו ראה את הטוב אפילו בעובדי אלילים והתייחס אליהם בכבוד ובישרות (ראה פתיחת הנצי”ב בפירושו ‘העמק דבר’ לספר בראשית). כפי שמצינו לגבי כריתת הברית עם אבימלך (בראשית כא” כב ואילך) וקניית מערת המכפלה מאת בני חת (שם פרק כג)” אף על פי שארץ ישראל הובטחה לאברהם אבינו. אברהם אבינו האמין בטוב בעולם ולכן נלחם להצלת עשוק מיד עושקו ונגד הרוע שהשתולל בעולם ויצא להילחם נגד ארבעת המלכים (שם יד” יד-טו; אבן ישראל ח”ג קנב-ג). אברהם אבינו שיחרר לאחר המלחמה את השבויים והחזיר להם את רכושם” כי האמין שכל אדם באשר הוא אדם נולד בן חורין ועליו להישאר חופשי (שם פס’ טז).
ולמה בתחילת פרשת וירא נתגלו שלושת המלאכים כבני אדם? אברהם אבינו ראה את הטוב בשלושת האנשים שהגיעו אליו “כחום היום”. תמיד ראה את המלאך בכל אדם (בראשית יח” א).
אברהם אבינו האמין בפוטנציאל לשינוי לטובה של סדום וביקש להציל את העיר בעבור עשרה אנשים צדיקים אם אכן יימצאו כאלה בעיר (שם יח” כג-לב). אברהם אבינו ראה את הטוב בהגר ובישמעאל ולכן התקשה מאוד להיפרד מהם (שם כא” יא).
אבן טובה שמשקפת את הטוב
רבי שמעון בן יוחי מלמדנו “אבן טובה היתה תלויה בצוארו של אברהם אבינו” שכל חולה הרואה אותו מיד מתרפא” ובשעה שנפטר אברהם אבינו מן העולם – תלאה הקדוש ברוך הוא בגלגל חמה” (ב”ב” טז” ב). מה היה טיבה של אבן זו ומדוע נרפאו כל הרואים אותה?
אברהם אבינו ראה את הטוב בכל אדם והאמין שכל אדם הוא אבן טובה שאולי זקוקה קצת לליטוש ולהבנה שאלוקים אוהב אותו וברא אותו באופן מיוחד עם תפקיד שרק הוא יכול לבצע. אברהם אבינו לימד את כולם לראות בתוכם את הטוב. ולכן” אולי ניתן לומר שה’אבן הטובה’ שהיתה תלויה בצוארו של אברהם אבינו” היתה אבן מלוטשת שכל אדם היה רואה בה את השתקפות הטוב שבתוכו. ולכן” כל מי שראה את הטוב בעצמו ‘התרפא’ מהייאוש ומראיה שלילית לגבי עצמו והעולם.
אחד מחידושיו הגדולים של רבי נחמן מברסלב הוא שהאמון בטוב באדם פועל על המציאות “ועל ידי זה שמוצא בו מעט טוב ודן אותו לכף זכות” על ידי זה מעלה אותו באמת לכף זכות” ויוכל להשיבו בתשובה” (לקוטי מוהר”ן רפב).
*) לקבלת המאמר המלא ולתגובות: natanorot@gmail.com

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

פרשת ויקרא: התשובה המפתיעה לאדישות
Shape-2
האדישות
מעמיקים בפרשיות ויקהל פקודי: לצאת למסע כשאתה עדיין בחנייה?
Shape-2
כיצד אפשר לצאת למסע כשאנחנו עדיין בחנייה
אלוקים מאמין באדם . משנת הרב יונתן זקס – 2
Shape-2
WhatsApp Image 2021-03-07 at 19.06.57
“עשית את התורה מתוקה עבורנו” . משנת הרב יונתן זקס פרק 1
Shape-2
הרב יונתן זקס
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל – חלק ח’: הרב שלימד לשאול שאלות
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל חלק ג’: החידוש הגדול בשאלת הרוע בעולם
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן