ערוץ מאיר

באהבה ובאמונה

כל הנושאים
פרשה קודמת: ויגש
פרשה נוכחית: ויחי
פרשה הבאה: שמות
 


שַׁעַר הַשָּׁמָיִם

הרב זיו רוה

"יַעֲקֹב תִּקֵּן תְּפִלַּת עַרְבִית, שֶׁנֶּאֱמַר: "וַיִּפְגַּע בַּמָּקוֹם", וְאֵין פְּגִיעָה אֶלָּא תְּפִלָּה, שֶׁנֶּאֱמַר: "וְאַתָּה אַל תִּתְפַּלֵּל בְּעַד הָעָם הַזֶּה וְאַל תִּשָּׂא בַעֲדָם רִנָּה וּתְפִלָּה וְאַל תִּפְגַּע בִּי כִּי אֵינֶנִּי שֹׁמֵעַ אֹתָךְ." וְכֵן הוּא אוֹמֵר: "וְאִם נְבִאִים הֵם וְאִם יֵשׁ דְּבַר ה' אִתָּם יִפְגְּעוּ נָא בַּה' צְבָאוֹת. "
"וַיִּפְגַּע בַּמָּקוֹם". יעקב מתפלל אל מי ש"הוא מקומו של עולם ואין העולם מקומו" . פגיעה היא לשון הפצרה, הנעשית באופן מדויק, כאדם הפוגע במטרה. לשם כך נפשו של המתפלל חייבת להיות מכוונת, בצלילות הדעת ובהרמוניה פנימית. אסור לו להיות טרוד בדברים חיצוניים, אלא בנושא שעליו הוא שופך נפשו מלפני ה'. זו הסיבה ש"חֲסִידִים הָרִאשׁוֹנִים הָיוּ שׁוֹהִים שָׁעָה אַחַת וּמִתְפַּלְּלִים, כְּדֵי שֶׁיְּכַוְּנוּ אֶת לִבָּם לַמָּקוֹם", ליישב דעתם ולהשקיט מחשבותם, ולהפשיט מחשבתם מכל ענייני הגשמיות וענייני העולם הזה, ורק אז החלו להתפלל. ש"אֵין עוֹמְדִין לְהִתְפַּלֵּל אֶלָּא מִתּוֹךְ כֹּבֶד רֹאשׁ" .

ערב היציאה ללילה גלותי ארוך, יעקב מבקש מה' הצלה מעשו ושמירה ביציאתו ממקומו אל הלא נודע. מודע הוא לתפקידו בבניין האומה הישראלית. חלום הסולם משמש כמענה אלוקי לתפילתו. בחלום נבואי מראה ה' ליעקב איך הוא הוא עצמו סולם המקשר את כל העולמות . יעקב הוא "סֻלָּם מֻצָּב אַרְצָה" מצד גופו, "וְרֹאשׁוֹ מַגִּיעַ הַשָּׁמָיְמָה", מצד נשמתו. אך לא זה בלבד מתקיים בו. מרכבה הוא לשכינה כך שהנהגת ה' ההשגחית, הנעשית ע"י מלאכיו עושי רצונו, תלויה במעשיו ובתפילתו. התעוררותו אל דבר ה' מלמטה מעוררת השפעה אלוקית מלמעלה. תחילה עולים מלאכי תורתו ומצוותיו, והם מעוררים את מלאכי ההשפעה לעולם, היורדים בעקבותם בסולם מטה. "וְהִנֵּה ה' נִצָּב עָלָיו", על יעקב, שעל אף שהוא סולם קטן, בחשיבותו העליונה הוא מעורר את ההשפעות היורדות בסולם הגדול, היינו את האלוקות המתפשטת בעולם ואת ההנהגה הכוללת.
ליעקב אין לירא ואין לדאוג כלל, לא מעשו ולא מן היציאה לגלות, כך עולה מן חזיון הלילה. שהרי כל הנהגת העולם תלויה בו, לכן, "וְהִנֵּה אָנֹכִי עִמָּךְ וּשְׁמַרְתִּיךָ בְּכֹל אֲשֶׁר תֵּלֵךְ וַהֲשִׁבֹתִיךָ אֶל הָאֲדָמָה הַזֹּאת כִּי לֹא אֶעֱזָבְךָ עַד אֲשֶׁר אִם עָשִׂיתִי אֵת אֲשֶׁר דִּבַּרְתִּי לָךְ". בחיזיון עליון זה, טמון גם רז הברכה הנסתרת של עם ישראל והשפעתו בעבודת ה' לאנושות כולה, "וְנִבְרְכוּ בְךָ כָּל מִשְׁפְּחֹת הָאֲדָמָה וּבְזַרְעֶךָ."
יעקב מקיץ משנתו ומבין את פשר המראה הנשגב. העולם כולו הוא בפוטנציאל "בֵּית אֱלֹקִים", ועבודת ה', היא "שַׁעַר הַשָּׁמָיִם". השגה רוחנית זו, של מרכזיות ההשפעה ואחראיות העבודה עתידה להיות מונחלת גם לזרעו, "אָמַר רַב אַחָא עָתִיד הַשַּׁעַר הַזֶּה לְהִפָּתַח לְהַרְבֵּה צַדִּיקִים כַּיּוֹצֵא בָּךְ".3
אַבְנֵי הַמָּקוֹם ששם יעקב למראשותיו נעשות לאבן אחת. המציאות הנראית כפירודית על כל חלקיה השונים, מתקבצת להוויה אלוקית אחת המבקשת 'עלי יניח צדיק ראשו' . מתוך המבט הרוחני, העולם מתראה כגוף אחד בעל איברים שונים, המבקש חיים מנשמתו, מישראל.



מאמרים נוספים מעלון פרשת ויצא תשע"ט:
לימוד משנה - הרב שלמה אבינר
אני מכורה לאינטרנט - הרב שלמה אבינר
תתן אמת ליעקב - הרב אלישע וישליצקי
בית יעקב - הרב דוד לנדאו
בית חלומותיי - הרב חגי לונדין
אמת - הרב יורם אליהו
הרוצה שיחכים - ידרים - הרב ליאור אנגלמן
"ואנכי לא ידעתי" - הרב יואב מלכא
בדיחידוש - הרב יואב מלכא

הצטרפות לרשימת התפוצה
לקבלת העלון ועדכונים מערוץ מאיר מידי שבוע במייל הירשם כאן: