פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > סידרת ‘אבולוציה רוחנית’ – חלק ד’: עבודת השם בעידן הדיגיטלי

סידרת ‘אבולוציה רוחנית’ – חלק ד’: עבודת השם בעידן הדיגיטלי

להעלות את הקדושה
בדורות שעברו היו צריכים להוריד את הקדושה מלמעלה למטה לעולם” אך בדורנו הקב”ה הוריד את הקדושה למטה ואנו צריכים להעלותה. התפקיד שלנו הוא לגלות את הקדושה למטה אפילו במקומות החול. רבי אהרן פרלוב האדמו”ר הרביעי של קרלין שחי לפני כ-200 שנה מלמדנו כי דווקא בדור שלנו ניתן בשעה אחת לתקן מה שלא היה אפשר בדורות הקודמים. ומדוע? “אהוביי אחיי תאמינו לי והוא מלא בכל הספרים. אשר מה שהיו צריכים הצדיקים הראשונים להשיג בכמה ימים וחדשים אפשר כעת לתקן בשעה אחת מחמת שכעת העולם הוא יותר בשפלות בבחינת רגל. חס הקב”ה על עולמו ומוריד קדושתו למטה. וכעת ת”ל שורה קדושתו למטה לארץ וזהו עיקר העליה של העוה”ז. ממילא מובן שבנקל יוכל האדם להשיג קדושתו ואורו של הקב”ה ולייחד כל הבחינות הנמוכים למעלה ראש ואל יהיה לכם לפלא זה הדבר שיוריד הקב”ה קדושתו לבחינה כזו נמוכים ושפלים” (בית אהרן בדרוש על פסח).

שיטת ריש לקיש: למרות או בגלל?
בגמרא ביומא מופיעה מחלוקת בין בי יוחנן לבין ריש לקיש “אמר רבי יוחנן: טובה צפורנן של ראשונים מכריסן של אחרונים. – אמר ליה ריש לקיש: אדרבה” אחרונים עדיפי” אף על גב דאיכא שעבוד מלכיות – קא עסקי בתורה!” (ט” ב). יש לדון בשיטת ריש לקיש האם כוונתו שהאחרונים עדיפים כי הם עוסקים בתורה למרות שעבוד מלכויות? או שהאחרונים עדיפים כי הם עוסקים בתורה בגלל שעבוד מלכויות ומנסים לרומם את שעבוד המלכויות?

יש לברר מהו שעבוד מלכויות? בפשטות הכוונה היא שלטון זר ששולט על ישראל. אך ניתן לומר שמדובר גם בשעבוד של תרבויות הזרות לרוחם של ישראל. היכולת לעסוק בתורה למרות הסחף התרבותי הקיים כיום” מעורר הערצה. מי שמצליח לשמור על יראת השמים בעידן הפוסטמודרני המלא בספקנות ובערעור הערכים והמוסר ובעידן הדיגיטלי המלא במסיחי דעת – הרי לך גדלות!

אך נראה שכוונתו של ריש לקיש אינה רק לגדלות בעיסוק בתורה למרות שעבוד מלכויות” אלא גם בגלל שעבוד מלכויות. כלומר” ביכולת שלנו לתקן את העולם” ביכולת שלנו למתק את הפוסטמודרניזם (כפי שהרב שג”ר ראה בתופעה ניצני ברכה – ראה בספרו ‘לוחות ושברי לוחות’) וביכולת שלנו לרומם את האמצעים הדיגיטליים לקדושה. כאן אנו חוזרים לדבריו של רבי אהרן מקרלין שלימדנו שתפקידנו לגלות את הקדושה למטה” אפילו במקומות החול” ולרומם את הקדושה מלמטה למעלה.

ראש השודדים שנהפך לאמורא
בתלמוד הירושלמי נאמר שלעולם יראה את בעל השמועה עומד לפניו (קידושין א” ז) ולכן מתוך עיון במסכת חייו של ריש לקיש” ההבנה השניה בדבריו מתאימה למהלך חייו. ריש לקיש היה ראש השודדים (ראה: רש”י ב”מ פד” א ד”ה התם)” אך רבי יוחנן העמיד בפניו אתגר “חילך לאורייתא!” (ב”מ פד” א)” רבי יוחנן ניסה לומר לו “השתמש דווקא בעוצמה של היותך ראש השודדים והפנה עוצמה זו לתורה! תרומם את הקדושה מתוך החיים שלך!”. ואכן” ריש לקיש השתמש בכל עוצמתו להגדיל תורה ולהאדירה ואפילו השתמש בכישוריו ובסמכותו כראש השודדים להציל את רבי אימי שנשבה על ידי השודדים” כמסופר בתלמוד הירושלמי (תרומות סוף פרק ח).

ולכן נאה בעל השמועה לשמועתו” שהגדלות האמיתית מתבטאת בכך שניתן להפוך את החושך לאור ואת המרירות למתיקות. כלומר” להשתמש בספקנות הפוסטמודרנית כדי להעמיק את האמונה ולהשתמש בדיגיטליזציה כדי להרחיב את החכמה ולהפיץ תורה.

אמנם” מציאת הקדושה בחיי החול מאתגרת וטומנת בקרבה סכנות רבות ולכן לא בכדי מי שיודע לעשות זאת (ובדרך הנכונה)” גדול מהראשונים שלא היו להם התמודדויות כאלו. כדברי ה’בית אהרן'” הם נדרשו להוריד את הקדושה מהשמים לארץ ואילו אנו נדרשים להעלות את הקדושה מהארץ לשמים. המשימה האחרונה היא המאתגרת ביותר.

לתגובות: natanorot@gmail.com

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

פרשת ויקרא: התשובה המפתיעה לאדישות
Shape-2
האדישות
מעמיקים בפרשיות ויקהל פקודי: לצאת למסע כשאתה עדיין בחנייה?
Shape-2
כיצד אפשר לצאת למסע כשאנחנו עדיין בחנייה
אלוקים מאמין באדם . משנת הרב יונתן זקס – 2
Shape-2
WhatsApp Image 2021-03-07 at 19.06.57
“עשית את התורה מתוקה עבורנו” . משנת הרב יונתן זקס פרק 1
Shape-2
הרב יונתן זקס
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל – חלק ח’: הרב שלימד לשאול שאלות
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל חלק ג’: החידוש הגדול בשאלת הרוע בעולם
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן