פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > חבר בהקפאה

חבר בהקפאה

כשהייתי ילד” הייתי מנוי בספרייה העירונית” אבל היתה תקופה שבה מאסתי בקריאה” פניתי אל הספרנית וביקשתי לבטל את המנוי” הספרנית הכירה לי מושג חדש” “הקפאת מנוי”” והסבירה שלא כדאי לבטל” עדיף להיות חבר בהקפאה. לא משלמים. לא מחליפים ספרים. אבל ברגע שחוזרים לא צריך להתחיל מחדש” מספר המנוי שמור לך. אתה עדיין חבר. מצא חן בעיניי. הקפאתי. היא יכלה להטיח בי שמה פתאום” איך ילד שלא קורא ספרים מעז להגדיר את עצמו מנוי בספרייה” היא היתה יכולה להכריח אותי לבחור צד” קורא או לא קורא? אבל אולי בזכותה חזרתי לקרוא.
נדמה לי שזה ההבדל בין בתי כנסת אשכנזים מסוימים לאלו הספרדים” בבתי כנסת ספרדים יש מקום גם למי שמגיע רק ביום כיפור” גם למי שמגיע רק בערב שבת ומתפלל שקבוצתו תנצח במשחק שיתקיים למחרת. ולכן גם המסורתי יוכל להמשיך להיות חבר” בהקפאה” ולהפשיר לפרקים” וכשישמע את הרב דורש יאזין לו ויוכל להודות שאחיו שלומד בכולל בוחר נכון ממנו” אבל הוא” קשה לו בינתיים” והוא בוחר לא טוב” אבל רק בינתיים” עד שיתחזק” ואם לא הוא” אז בנו או נכדו” מי יודע” הוא מכל מקום לא סוגר את הדלת” וגם חברי קהילתו לא נועלים בעדו. באותם בתי כנסת האשכנזים זה אחרת” שם נהוג להגדיר” הלנו אתה אם לצרינו? דתי או חילוני? בפנים או בחוץ? אין מסורתי” הכול או לא כלום.
יש לכך שורשים היסטוריים- בארצות אירופה איימה הרפורמה על היהדות האמונית” וטשטוש הגבולות היה מסוכן” לא היתה ברירה אלא להגדיר הכול בקווים ברורים. אבל לחידוד סכין ההגדרות היה מחיר. כשזה הכול או לא כלום זה הרבה פעמים לא כלום.
פעם השתמשו בביטוי “עד שהילדים יסיימו את הקולג'” כעקיצה לישראלים שעזבו את הארץ ‘רק לכמה שנים'” כאלה שאחרי שנים בחו”ל עדיין מסבירים לכל השואלים שבאמת לא עזבו” עוד מעט והם חוזרים” רק עד שהילדים יסיימו את הקולג'” הנכדים” או הנינים. הלעג הזה נועד לזרז את אותם אנשים להיות כנים ולהודות באמת” הם נשברו” הם יורדים.
לפעמים זה חשוב” להציב לאדם מראה מול עצמו” שיתבונן בה ויודה בחולשותיו” שיפסיק להשלות את עצמו שהכול בסדר” אחרת איך יתקן. אבל הרבה פעמים” כך נדמה לי” המראה הזאת מסוכנת מאד. אני מעדיף עשרת מונים משפחה ישראלית שתצא מן הארץ” ותאמר לעצמה” לילדיה ולנכדיה” שמדובר רק בכמה שנים על פני משפחה שתצהיר לעצמה ולאחרים כי בחרה לוותר על ארץ ישראל. טוב פי כמה שיתעקשו שהם באמת ישראלים גם אם הם כבר כמה דורות מחכים לסיום הקולג'” שיידעו שרק בשל צוק העתים וצורך השעה” בינתיים” רק בינתיים” הם שם” עד שירווח להם ויחזרו.
והשורש לזה כמדומני מצוי בבני ישראל היורדים מצרימה לראשונה” “לגור בארץ באנו”” הם אומרים לפרעה” “מלמד שלא ירד יעקב להשתקע”” אנחנו אומרים בהגדה של פסח” אבל כשירדו אבותינו למצרים הם כבר הבינו שברית בין הבתרים נושפת בעורפיהם” כבר התגלה ה’ ליעקב במראות הלילה ובישר לו על הגלות החשוכה כלילה. אבל לא משנה כמה זמן נהיה שם” חשובה התודעה” לא באנו להשתקע שם” באנו להתגורר” להיות גרים. באמת אנחנו אזרחי ארץ ישראל בהקפאה. ובמצרים? שם אנחנו רק עד שיסיימו הילדים את הקולג’ או את הפירמידות” מה שיסתיים ראשון.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

מיוחד לפסח: זה לא אנחנו, זה הוא!
Shape-2
זה לא אנחנו
זו לא חוכמה
Shape-2
machon
איך מאהיבים את פסח על הילדים? הארה מיוחדת מאת הרב ליאור אנגלמן
Shape-2
Symbolic of Jewish holiday Pesah
איך להנציח אדם שנפטר?
Shape-2
machon
Shape-2
machon
הטעות הקריטית של מבקשי העגל
Shape-2
machon
תורת המשחקים
Shape-2
machon
מחשבות אחרי לכתו של עמוס עוז
Shape-2
machon
תלונות – לא מה שחשבנו
Shape-2
machon
אין דתיים נורמליים
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן