ערוץ מאיר

באהבה ובאמונה

כל הנושאים
פרשה קודמת: בשלח
פרשה נוכחית: יתרו
פרשה הבאה: משפטים
 


וַיִּגְדַּל מֹשֶׁה

הרב זיו רוה


"וַיָּקָם מֶלֶךְ חָדָשׁ עַל מִצְרָיִם אֲשֶׁר לֹא יָדַע אֶת יוֹסֵף. וַיֹּאמֶר אֶל עַמּוֹ הִנֵּה עַם בְּנֵי יִשְׂרָאֵל רַב וְעָצוּם מִמֶּנּוּ."
פרעה עושה עצמו כאילו אינו זוכר את יוסף, על אף הטובה העצומה שהיטיב יוסף עם מצרים. לא כתוב בפירוש שהמלך הקודם מת, ולכן נחלקו חז"ל אם באמת מלך חדש היה, או שנקרא כך מפני שנתחדשו גזרותיו . הראשון שקורא לבני ישראל עַם הוא פרעה, ואין זה דבר מקרי. מלך שהצליח לשעבד אותנו שנים רבות כל כך, ודאי יצא לדרך זו מתוך 'מחשבה תחילה'.
וכי נכון הדבר מספרית שהיינו עם רַב וְעָצוּם מן המצרים? סביר להניח שהמצרים היו רבים מאתנו לאורך כל הדרך, על אף שנשות ישראל, "כָּל אַחַת וְאַחַת יָלְדָה שִׁשָּׁה בְּכֶרֶס אֶחָד" . אלא שפרעה מצליח לעמוד על הנקודה המהותית שממנה עם ישראל שואב את כוחו, ובגללה הוא "רַב וְעָצוּם", ובהתאם לזיהויו הרוחני, הוא מתחיל לחדש גזרות מדויקות.
חז"ל חושפים כי אדם רוחני ומרושע מאוד היה עמו באותה עצה - בלעם. בלעם זה, חכם להרע היה, והוא שעזר לפרעה לזהות את אותו שורש רוחני של ישראל, ויעץ לו כיצד לבטל את השפעתו. "שְׁלשָׁה הָיוּ בְּאוֹתָהּ עֵצָה, בִּלְעָם, וְאִיּוֹב, וְיִתְרוֹ. בִּלְעָם שֶׁיָּעַץ, נֶהֱרַג. אִיּוֹב שֶׁשָּׁתַק, נִדּוֹן בְּיִסּוּרִין. יִתְרוֹ שֶׁבָּרַח, זָכוּ בָּנָיו וְיָשְׁבוּ בְּלִשְׁכַּת הַגָּזִית."
ומה היה רעיונו של פרעה? ""הָבָה נִּתְחַכְּמָה לוֹ פֶּן יִרְבֶּה וכו'". נתחכמה למי? לפי פשט הפסוק, פרעה ביקש להתחכם לעם ישראל . אך במדרש רבה, "אָמַר רַבִּי חָמָא בֶּן רַבִּי חֲנִינָא, אָמַר בּוֹאוּ וְנִתְחַכְּמוּ לֵא-לוהיהֶם שֶׁל אֵלּוּ..." . במדרש זה יש קושי, כיוון שמוציא את הפסוק מידי פשוטו העוסק בעם, ודורש, שההתחכמות היתה לקב"ה. אך המהר"ל מיישב את הפשט עם הדרש בצורה נפלאה. פרעה נתחכם לעם ולקב"ה באחת. הוא פגע בנקודה הא-לוהית של האומה, בשורש הא-לוהי המאחד. התחכמותו היתה למעט את ההופעה הא-לוהית בארץ, את השכינה, ע"י שעבוד בני ישראל. צרת השעבוד לא הותירה כל יכולת לבני ישראל להתאגד כאומה, מאחר שכל יחיד נעשה טרוד בצרותיו, ובדאגה קיומית למשפחתו. בני ישראל נעשו דומים לאיברים מתפוררים, שפרחה מהם הנפש המאגדת אותם לאורגניזם חי אחד מחמת הייסורים. בהעדר קומת היסוד של כלל האומה, כל שכן שאין כל אפשרות לחשוף קומות רוחניות גבוהות יותר.

הולדת משה היא התחלה של תהליך בכיוון הפכי. בתוך החושך הנורא של שעבוד מצרים, מתחיל להתנוצץ אור הגאולה. "וַתֵּלֶד בֵּן וַתֵּרֶא אֹתוֹ כִּי טוֹב", שנתמלא הבית אורה . "וַיִּגְדַּל מֹשֶׁה" , וככל שיגדל, כן תגדל עמו הנוכחות הא-לוהית בארץ. בתוך עם של עבדים שאיבד את צורתו, מתעברת נפש אחת בת חורין, בהשגחה א-לוהית מיוחדת, והיא שתחדש את הצורה הרוחנית שנטשטשה. משה שגדל בבית פרעה חוץ לגזרת השעבוד, הוא שיהא מסוגל לצאת לישע העם שאיבד חירותו. בשליחות א-לוהית, יסייע משה לנשמת האומה להופיע קומה אחר קומה, עד שתגאל בשלמות, ביציאת מצריים ובמתן תורה.

הצטרפות לרשימת התפוצה
לקבלת העלון ועדכונים מערוץ מאיר מידי שבוע במייל הירשם כאן: