פרשת: מצרע | הדלקת נרות: 18:31 | הבדלה: 19:50 (ירושלים) 

דף הבית > > יציאת מצרים

יציאת מצרים

ממשנת הרציה

בפרשתנו מתחיל המעשה עצמו של יציאת מצרים” והיא מתגלה במדרגות. היצירה של האומה” של “עם זו יצרתי לי” מופיעה בהדרגה. כל מעשה ד’ הוא בהדרגה. בפרשתנו מסתיימים הטיפולים של ההכנה ומתחיל המעשה. עשרת הטיפולים. בפרשת “וארא” היו שבעה טיפולים” ועכשיו – שלושה. העשרה בנויים על יסוד השבעה” שבעת עמודי הבניין” ומעל זה עוד שלוש מדרגות” השלישיה האחרונה שמסיימת את הטיפול. והסיום הוא במכת בכורות.
באמצע פרשתנו” אנו מתחילים להיפגש בעניינה של תורה ומצוותיה. כדברי רש”י בהתחלת ספר בראשית: “אמר רבי יצחק: לא היה צריך להתחיל את התורה אלא מ’החדש הזה לכם’ ” שהיא מצוה ראשונה שנצטוו בה ישראל”. באיזה מובן? כי התורה בשלמותה היא בהתגלותה בממשיות סדר החיים של ישראל וקיומה על ידי ישראל. וזה מתחיל במצוה הראשונה של תורה: “החֹדש הזה לכם ראש חדשים”. לגבי אותן המצוות שיש בספר בראשית” כגון שבע מצוות בני נח” המוזכרות בגמרא סנהדרין” וכן מצות מילה וגיד הנשה – ידוע מאמר חז”ל” שלא על פי זה אנו מצווים להלכה” אלא על פי מה שנצטווינו בסיני” כהגדרת הרמב”ם . מתבאר כאן בבירור מה היא תורה. התורה מתוך המקור העליון השמימי של נשמת התורה” נשמת ישראל ואורייתא” הולכת ומתגלה ומתפרטת במצוות. התורה – כלל” המצוות – הפרטים. יחד עם תחילת הופעת מציאות האומה” מופיעה פגישתנו עם עניינה של תורה: תורה המתגלה במצוותיה” מצוות כלליות ומצוות פרטיות; תורה שמתגלה בהוראה ובהדרכה” תורה ששייכת לנו. “לא עשה כן לכל גוי ומשפטים בל ידעום” .
מכאן אנו מתחילים להתרגל לגילוי מציאות התורה בישראל. התורה בשלמותה מופיעה במעמד הר סיני. אבל גם בזה יש מדרגות. לכן כבר בפרשת “בשלח”” אנו נפגשים באיזה ניצוץ של תורה לפני מתן תורה – במצות השבת” כדברי חז”ל בסנהדרין . גם רבנו יהודה הלוי מדבר על כך בחלקו השני של ספר הכוזרי . נפגשים ב”תרגילים” לקראת מתן תורה” וכן הוא לגבי חבילת המצוות שבפרשת “בא”. והמצוה הראשונה של תורה” כדברי רש”י” היא “החדש הזה לכם”. ובודאי אין בזה מקריות .

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

מאחורי הקלעים של פרשת זכור: למחות את עמלק – עם ציצית בחוץ
Shape-2
שבת זכור3
מבט ייחודי לפרשת תרומה: המקום שהופך רשעים גמורים לצדיקים
Shape-2
Processed with VSCO with e8 preset
סיום ספר בראשית
Shape-2
machon
שנאה ואהבה
Shape-2
machon
שבטי ישורון
Shape-2
machon
מהות יעקב ועם ישראל
Shape-2
machon
שבטי ישראל
Shape-2
machon
יעקב אבינו
Shape-2
machon
שלישיית האבות
Shape-2
machon
שורש כלל ישראל
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן