פרשת: מצרע | הדלקת נרות: 18:31 | הבדלה: 19:50 (ירושלים) 

דף הבית > > סידרת ‘אבולוציה רוחנית’ – חלק י”א: מלחמת הניגונים (סיום)

סידרת ‘אבולוציה רוחנית’ – חלק י”א: מלחמת הניגונים (סיום)

נתן קוטלר
מהו ‘פוסט-מודרניזם’?
בעידן המודרני היו אידיאולוגיות ודאיות ואבסולוטיות” כמו הסוציאליזם” הליברליזם ועוד. לעומת זאת” העידן ה’פוסט-מודרני’ נקרא “קץ האידיאולוגיה”. האמיתות המוחלטות של העידן המודרני נופצו על מזבח הספקנות ואי-הוודאות של ה’פוסט-מודרניזם’. ההשלכות של ה’פוסט-מודרניזם’ הן בשני תחומים מרכזיים: הלאומיות והמוסריות. הגבולות בין המדינות מיטשטשים” כדוגמת ה’איחוד האירופי’. העולם נהפך ל’כפר גלובלי’ בעזרת הרשתות החברתיות ועל ידי הכלכלה הגלובלית. בעידן ה’פוסט-מודרני'” הלאומיות עצמה שייכת לעולם הישן ומהווה ‘סדין אדום’ לערכים החדשים של ה’רב-תרבותיות’.
הקריטריונים למוסר בעולם המודרני היו ברורים ומוחלטים. לעומת זאת” בעידן ה’פוסט-מודרני'” אין אמת אחת” ובוודאי שאין ה’אמת'” אי אפשר לקבוע קריטריון מוחלט למוסר. לא ניתן לשפוט תרבויות אחרות בעלות ערכים מוסריים שונים מהמוסר המערבי. בעידן המודרני היה ברור שיש רק סוג אחד של משפחה” אך בעידן ה’פוסט-מודרני'” אפילו אמת פשוטה וברורה זו” נמצאת בעין הסערה.
השאלה היא כיצד אנו מתמודדים מבחינה אמונית עם השאלות והספקנות של ה’פוסט-מודרניזם’ המערערות את כל הערכים שפעם היו ברורים ומוחלטים?

האפיקורסות מ’החלל הפנוי’
רבי נחמן מברסלב הקדים את זמנו בהיבטים רבים. למעשה” רבי נחמן חזה את העידן ה’פוסט-מודרני’ אף שנפטר כ-250 שנה לפני תחילתה. רבי נחמן קורא לתופעות שבעתיד ייקראו ‘פוסט-מודרניזם'” במילים הבאות – “האפיקורסות הבאה מהחלל הפנוי”. רבי נחמן משתמש במושג קבלי שרב הנסתר בו על הגלוי – ‘סוד הצמצום’. רבי נחמן כותב שכאשר הקב”ה רצה לברוא את העולם” הוא צמצם את נוכחותו כדי לאפשר לעולם גשמי להיברא. “ועל ידי הצמצום הזה נעשה החלל הפנוי”. אם כן” ה’חלל הפנוי’ הוא לכאורה מקום שבו נוכחותו של הקב”ה מצומצמת. למדתי ממו”ר הרב מרדכי גרינברג שליט”א” שמשמעות המושג “צמצום” אינו הקטנה” אלא הסתרה” כפי שנאמר על המטרונה ש”הלכה וצמצמה פניה אחר העמוד” (שהש”ר ו” ה). ואם כן” הקב”ה הסתיר את נוכחותו” כדי לאפשר לעולם הזה להתקיים. רבי נחמן כותב שהסתרת ה’חלל הפנוי’ לא ניתן להבינה עד לעתיד לבוא.
הוא מלמדנו שישנם שני סוגי אפיקורסות” ישנה אפיקורסות שניתן להשיב על שאלותיה ויש אפיקורסות שלא ניתן להשיב על שאלותיה. חז”ל אמרו על הסוג הראשון “דע מה שתשיב לאפיקורס” (אבות ב” יד)” כי ניתן להתמודד עם קושיות האפיקורס מבחינה שכלית. אך על הסוג השני “נאמר ‘כָּל בָּאֶיהָ לֹא יְשׁוּבוּן’ (משלי ב” יט). כי אין שום תשובה על האפיקורסות הזאת” מאחר שבאה מחלל הפנוי” שמשם צמצם אלקותו כביכול” (ליקוטי מוהר”ן סד).
ואיך באמת ניתן להתמודד עם הקושיות של ה’פוסט-מודרניזם'” ה’אפיקורסות מהחלל הפנוי’?

הניגון של האפיקורסות והניגון של האמונה
רבי נחמן מלמדנו שלכל חכמה וחכמה בעולם” יש זמר וניגון מיוחד” כפי שנאמר “זַמְּרוּ מַשְׂכִּיל” (תהלים מז” ח). לאפיקורסות יש גם ניגון וזמר מיוחד” כפי שחז”ל אמרו על ‘אחר’ “זמר יווני לא פסק מפומיה [=מפיו]. אמרו עליו על אחר” בשעה שהיה עומד מבית המדרש הרבה ספרי מינין נושרין מחיקו” (חגיגה טו” ב). רבי נחמן מסביר “כי זה תלוי בזה” כי על ידי זמר הנ”ל שלא פסק מפיו” על ידי זה היו הספרי מינין נופלין ממנו” כי זה הזמר היה מיוחד לזה האפיקורסות והמינות שהיה לו”.
הדברים נכונים פי כמה וכמה ל’אפיקורסות מהחלל הפנוי’. אין אפשרות להתמודד עם הספקנות הפוסטמודרנית מבחינה שכלית” כי אין עליה תשובה רציונלית. האפיקורסות מהחלל הפנוי יושבת על הרגש של הניגון והזמר ולכן יש להתמודד עימה דווקא במישור זה.
רבי נחמן מלמדנו “ואמונה” יש לה גם כן זמר וניגון המיוחד לאמונה… ולעתיד לבא שיהפוך לכל העמים שפה ברורה לקרוא כולם בשם ה’ (צפניה ג” ט)” וכל יאמינו בו יתברך” אז יתקיים ‘תָּבוֹאִי תָּשׁוּרִי מֵרֹאשׁ אֲמָנָה’ (שיר השירים ד” ח)… וזה תשורי דייקא [=דווקא]” היינו הניגון והזמר השייך לראש אמונה זו כנ”ל”. אם כן” הדרך להתמודד עם האפיקורסות מהחלל הפנוי” היא דווקא על ידי הניגון והזמר של האמונה.

מהפכת הניגון של ר’ שלמה קרליבך
אם ‘האפיקורסות מהחלל הפנוי’ מגיעה ביחד עם ניגון וזמר” עלינו לברר מה נקודת הזמן שה’פוסט-מודרניזם’ הופיע בעולם והאם מצינו ניגון וזמר השייך לו? ובכן” ניצני ה’פוסט-מודרניזם’ הופיעו בשנות השישים בארה”ב על ידי ‘דור הפרחים'” צעירים שמאסו בערכים של הדור הישן ומרדו במוסכמות המוסר. ואכן” באותה תקופה הופיע ז’אנר חדש של מוסיקה – ה’רוקנרול'” להקת ה’ביטלס’ היתה למעשה הרוח שפיעמה ב’דור הפרחים'” כמו ג’ון לנון בשירו ‘דַמיין’ Imagine ובוב דילן בשירו ‘נישא עם הרוח’ Blowin’ in the Wind שנחשב ההמנון של פעילי זכויות האדם ותנועות השמאל עד היום.
אך זה כנגד זה עשה האלוקים. ר’ שלמה קרליבך נשלח להעמיד ‘קונטרה’ ל’פוסט-מודרניזם’ ובפרט לניגון והזמר שהחיו את תנועת ‘דור הפרחים’. ר’ שלמה קרליבך היה הדמות התורנית היחידה שהצליחה להשפיע במידה מסוימת על ‘דור הפרחים’ ובמיוחד על ידי ניגוניו שהיו מלאים באמונה. ר’ שלמה קרליבך הציל רבבות יהודים והשפיע גם על גויים רבים. ר’ שלמה אפילו הוזמן לשיר ב’פסטיבל ברקלי’ והצליח להכניס קדושה ללבבות הנוכחים.
נראה” שבד בבד עם העמקה שכלית באמונה” ישנו צורך גדול ובפרט בדורנו אל מול ה’אפיקורסות מהחלל הפנוי’ – בהעמקה רגשית באמונה. חשוב לזכור שכל פילוסופיה או אידיאולוגיה” הרסנית ככל שתהיה” אינה באה לבד ואין בכוחה להשפיע לבדה” אלא היא באה יחד עם תרבות” עם עולם של שירה וניגון. ולכן” איך ניתן להצליח לבנות עולם של אמונה” כאשר “זמר יווני לא פסק מפומיה”” כאשר ‘רשימת ההשמעה’ של תרבות המערב מתנגנת באוזננו?! המוסיקה המערבית משפיעה עלינו יותר ממה שאנו מדמיינים” כוח הניגון של האפיקורסות – גדול מאוד. ולכן” עלינו להחליף את ‘רשימת ההשמעה'” כפי שר’ שלמה קרליבך בתקופתו” התחיל את מהפכת הניגון והזמר של האמונה. וכיום בעלי ניגון רבים וטובים מצטרפים אליו וממשיכים את מהפכת הניגון האמוני” שהוא צו השעה ובכוחו ניתן להתמודד מול ה’אפיקורסות של החלל הפנוי’.
לתגובות ולקבלת המאמר המלא: natanorot@gmail.com

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

פרשת ויקרא: התשובה המפתיעה לאדישות
Shape-2
האדישות
מעמיקים בפרשיות ויקהל פקודי: לצאת למסע כשאתה עדיין בחנייה?
Shape-2
כיצד אפשר לצאת למסע כשאנחנו עדיין בחנייה
אלוקים מאמין באדם . משנת הרב יונתן זקס – 2
Shape-2
WhatsApp Image 2021-03-07 at 19.06.57
“עשית את התורה מתוקה עבורנו” . משנת הרב יונתן זקס פרק 1
Shape-2
הרב יונתן זקס
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל – חלק ח’: הרב שלימד לשאול שאלות
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל חלק ג’: החידוש הגדול בשאלת הרוע בעולם
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן