פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > פרשה קטנה

פרשה קטנה

ישנם סוגים שונים של זמנים שאנו נפגשים בהם: שבת” יום טוב” ראש חודש; וכן יש שבתות שיש להן שמות מיוחדים” כגון: שבת נחמו” שבת חזון” שבת הגדול” שבת שירה. יש צורך להתבונן על ערכן המיוחד. לפרשה של היום אין שם מיוחד” אך ישנו עניין מיוחד: מעמד הר סיני ומתן תורה. ויש לפרשתנו צד נוסף שהוא מיוחד. שום דבר אינו מקרי בדברים שבקדושה. יש להתבונן בדבר ד’ שמתגלה אלינו ולתפוס את מהותו” את הדבר הבולט” ומתוך כך את הפרטים. לפעמים זה מתוך היותו ראשית של עניין” או אחרית של עניין” או מפני ריבוי כמותי. יש מספר פרשיות בתורה ארוכות ומרובות במצוות” כגון: “משפטים”” “ראה”” “שופטים”” “כי תצא”. לעומת זאת יש פרשיות קטנות הבולטות בקטנותן” בצמצום הדברים” במועט המחזיק את המרובה” כגון: “ניצבים-וילך” בסיום התורה” שהן ניכרות במיעוט כמותי ובריבוי איכותי ויסודיות. הראשונה מסוג זה של פרשיות היא פרשת “יתרו”.
כמו שצריך לראות את הגדלות” את הערך של “מה גדלו מעשיך ד'” ” כך צריך להכיר את החשיבות של “מה קטנו מעשיך ד'”” כפי שנמצא ב”אורות התורה” . מה גדלו מעשיך ד’ בקטנות. “כֻּלם בחכמה עשית” . צריך לראות את התגלות הבורא בכל הנבראים” גם בתולעת קטנה ובנמלה קטנה. בגמרא מסופר שרבי יוחנן ראה נמלה ואמר: “מה גדלו מעשיך ד’!” וכן נמצא בכוזרי .
בגמרא מופיעה הגדרה: “איזוהי פרשה קטנה” שכל גופי תורה תלויין בה? ‘בכל דרכיך דעהו’ “. דברים קדושים וגדולים בכמות מתגלים מתוך מרכז חיים שהוא קטן הכמות. הלב אינו גדול כרגל” אבל מיעוט הכמות מגלה את גודל האיכות. מה פירוש גופי תורה? גופי הלכות” ממשיות של תורה” במובן של “גופא דעובדא”. כל מציאות התורה” לימודה וקיומה תלויים בפרשה הקטנה הזאת: “בכל דרכיך דעהו”. כל ענייני החיים שעל פי התורה” תלויים בשלוש מילים אלו. כל ענייני תורה” קדושה” אמונה והדרכת האדם” כלולים בה. התורה היא הדרכת האדם” הוראת דרך האדם בחיים והיא כולה כלולה בתמציתיות בפסוק זה. וכל זה שייך ללשון חז”ל: “וכל מעשיך יהיו לשם שמים” . יש על זה פרק מיוחד בשמונה פרקים לרמב”ם: “בהשתמש האדם בכוחות הנפש לצד תכלית אחד”” והוא מסיים בהתפעלות גדולה על גדלות חכמתם של חז”ל שכללו את הכל בחמש מילים אלו. יש אנשי רוח ומחשבה שחיברו ספרים על אתיקה מוסרית ולא הספיקו למצות את כל מרחבי החכמה והמוסריות שחז”ל הכניסו בחמש מילים אלו. מכאן רגש ההתפעלות של הרמב”ם: דברים אלו ודאי נאמרו רק מתוך השראת השכינה ורוח הקודש של חז”ל.
כמו כן פרשת “יתרו” היא פרשה קטנה בכמות אבל עצומה ואדירה” באיכותה ובכלליותה: מעמד הר סיני ומתן תורה .

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

מאחורי הקלעים של פרשת זכור: למחות את עמלק – עם ציצית בחוץ
Shape-2
שבת זכור3
מבט ייחודי לפרשת תרומה: המקום שהופך רשעים גמורים לצדיקים
Shape-2
Processed with VSCO with e8 preset
סיום ספר בראשית
Shape-2
machon
שנאה ואהבה
Shape-2
machon
שבטי ישורון
Shape-2
machon
מהות יעקב ועם ישראל
Shape-2
machon
שבטי ישראל
Shape-2
machon
יעקב אבינו
Shape-2
machon
שלישיית האבות
Shape-2
machon
שורש כלל ישראל
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן