פרשת: מצרע | הדלקת נרות: 18:31 | הבדלה: 19:50 (ירושלים) 

דף הבית > > עשרה כללים של האדם העמיד

עשרה כללים של האדם העמיד

הרב שלמה אבינר

עמידות נפשית או חוסן נפשי או Resilience” אינם באופנה. האופנה היא
להתאונן ולהתאמלל מול כל קושי” להיכנס לחרדה ולדיכאון” לרוץ לפסיכולוג ולעובדת סוציאלית. הקיצור” האופנה היא להיות רפה כוח.
אך אדם נקרא להיות גיבור. האדם הנורמלי הוא גיבור ולא נשבר מול קשיים. והנה עשרה כללים שבאים לעזרת הרוצה לשמור על עמידות נפשית.
א. לדעת מראש שבחיים יש צרות. העולם הזה אינו גן שעשועים” אלא “גיא תלאות”” כמו שכתוב בספר הישר. אל תבוא בטענות אל ריבונו של עולם” הוא לא חתם איתך על חוזה ולא הבטיח לך שום דבר.
ב. לשמור על פרופורציה. נכון שיש רע בעולם” אך הרוב הגדול הוא טוב. עיין ניתוח רחב של הרמב”ם במורה נבוכים (ג יב). אותו ניתוח משולש היה גם ידוע לפילוסופים של אומות העולם.
ג. כל יום יש משברים. יש משבר אובייקטיבי ויש משבר סובייקטיבי. מהו משבר אובייקטיבי? דבר שקורה בניגוד לרצונו של האדם. אם כן” כל יום יש משברים רבים. ומהו משבר סובייקטיבי? הוא הצורה שהאדם מתייחס למשבר אובייקטיבי. האם הוא מפריז בתגובתו או לא. בני אדם חושבים שהחיים חייבים להיות ריקים ממשברים אובייקטיבים. שכחו מה שלמדו בכיתה א'” מה שעבר על אברהם יצחק יעקב שרה רבקה רחל ולאה.
ד. להפוך משבר לאתגר. כאמור” משבר הוא בניגוד לרצונו של אדם” לכן לכאורה מקטין את אישיותו. אבל אדרבה אדם יכול להחליט להשתמש במאורע זה” כדי להתעלות ולהתחזק. אז הוא הופך את המשבר לאתגר.
ה. להפוך אתגר לנסיון. אתגר הוא התגברות אנושית על מצבו כדי להתעלות. נסיון הוא דבר שנשלח על ידי ריבונו של עולם לטובתנו” על אף שהוא קשה ולא נוח” אך באמת הוא בא כדי להביא לנו ברכה.
ו. חברים. טובים השניים מן האחד והחוט המשולש לא במהרה יינתק. חברים טובים יכולים לסייע בעת קושי. לפעמים הוא עוזר לך” לפעמים אתה עוזר לו. אתם חברים. ואם יש קבוצה שלמה של חברים” יותר טוב. ואם יש כלל ישראל” הרי זה מעולה.
ז. שני סוגי בעיות. אמרו הפילוסופים הסטואים: יש שני סוגים של דברים רעים. אם אתה יכול לתקן” תקן. אם אינך יכול לתקן” קבל כמו שזה.
ח. גם חלק קטן הוא גדול. אל תיפול בכשל הלוגי של שלילת האמצע: או הכל או לא כלום” מה שנקרא חשיבה בשחור-לבן. יש מצבי ביניים. אם אינך יכול להשיג כל מה שברצונך” עשה כפי מיטב יכולתך” גם זה הרבה מאוד.
ח. זריזות. אם יש בעיות” אל תשקע באי עשייה מתוך ייאוש. פעל” פעל” פעל. אל תחכה שהבעיה תיפתר מעצמה. התאמץ. ככל שתתאמץ” האומץ שלך יגדל.
ט. בריאות הגוף. שמור היטב על בריאות הגוף. יש קשר בן חוסן גופני לבין חוסן נפשי. הרומאים אמרו: נפש בריאה בגוף בריא. ואנו אומרים : גוף בריא בשביל נפש בריאה.
י. אתה גדול. זכור שאתה מסוגל להגיע למדרגות עליונות. לא בכסף ולא בכוח ולא בכבוד ולא ביופי” אלא בעיקר: בצִדקוּת. הרמב”ם כותב שכל אדם יכול להיות צדיק כמו משה רבנו (הלכות תשובה ה ב). הוא לא אמר נביא כמשה רבנו או מנהיג כמשה רבנו” אלא צדיק כמשה רבנו. וכמובן” לא אותו סוג צדקות של משה רבנו” אלא צדיק בעולמו הוא.
זהו סוד הבחירה החופשית האין סופית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

יוֹאָב בֶּן צְרוּיָה הַתַּקִּיף
Shape-2
machon
אָנָּא” מִיכַל אִשְׁתִּי
Shape-2
machon
את אחי אנכי מבקש
Shape-2
machon
אַבְנֵר בֶּן נֵר הַצַּדִּיק
Shape-2
machon
עשרת הדברות של המלחמה בקורונה
Shape-2
machon
הלכות חנוכה בזמן קורונה
Shape-2
machon
אַבְנֵר בֶּן נֵר פּוֹרֵשׁ – מגילת דויד 76
Shape-2
machon
חיסון קורונה – כן או לא?
Shape-2
machon
מֶתַח בְּבֵית שָׁאוּל – מְגִלַּת דָּוִד 75
Shape-2
machon
קורונה וקונספירציה
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן