בפרשת תרומה מתבקש כל יחיד להרים תרומה שמצטרפת למכלול של כספי ציבור ואלה נתרמים לבניית המשכן. מסביר הרש”ר הירש שעיקר העניין הוא שהציבור כמכלול ירים את תרומתו. “התרומה לא תינתן לה’ באורח בלתי-אמצעי” כי אם כל יחיד ויחיד יתן את תרומתו לציבור לצורך מסירתה לגבוה. מכאן שלא על היחיד” אלא על הציבור לבצע את המשימה שציווה ה'” ולא בשביל התורמים היחידים” אלא בשביל הציבור כולו נקבעה המשימה האלוקית”. שיתוף פעולה ומאמץ של יחידים מתרכז לתרומה של ציבור ומאפשר השראת שכינה. אנשים פרטיים” מלאי רצון טוב ככל שיהיו” לא יוכלו לבנות משכן לה’ כיחידים. הם חייבים לתרום כחלק מכלל.
יסוד זה” על חשיבות שיתוף הפעולה למען מטרה נעלה וחשיבות הנתינה יחד” צריך להיות אחד מהיסודות עליהם מושתת חינוך עברי. לא מספיק שילד ידע ליזום ולתת מעצמו” ילד צריך להתרגל לעשות טוב יחד עם אחרים. צריך ללמוד לקבל את דעתם של האחרים ולהכיר בערך תרומתם. לעיתים” דווקא ילדים מלאי יכולת נתינה מתקשים לשתף פעולה עם אחרים. מתוך רצון להשפיע ולעזור הם מתקשים לתת מקום לעוד רעיונות ויוזמות. חשוב ללמוד לתת מקום לכוחות שונים ולכבד מוטיבציות מגוונות. איך והיכן ניתן להרגיל ילדים לעשות זאת?
ניתן להרגיל ילדים לשיתוף פעולה בתוך המשפחה. זהו המעגל הראשוני” הקרוב ביותר לעין וללב והמוקדם ביותר מבחינה התפתחותית. המשכן הפרטי שלנו הוא המקום הטבעי שבו ילמדו הילדים להיות חלק מעשיה משותפת. שהרי מהי משפחה? המילה משפחה היא מהשורש ש.פ.ח. – הסתפח והצטרף. משפחה היא מקום של הצטרפות. של חיבור בין פרטים היוצרים תא אחד מלוכד שמהווה חלק מאורגניזם גדול. משפחה היא מרחב לבטא בו אהבה ולעשות בו עשייה משותפת מתוך ויתורים הדדיים והסכמות הדדיות. ילד שיתרגל לשתף פעולה עם האחים וההורים שלו כנראה ידע בבוא הזמן לעשות זאת גם במעגלים רחבים יותר.
לעיתים” מרגישים הורים שישנן משימות רבות שקל לבצע לבד ומהר. בכך הם מחמיצים הזדמנות טבעית לעבודת צוות ולשיתוף פעולה משפחתי. כדאי דווקא לשמוח על ההזדמנויות בהן אנו כהורים זקוקים לעזרה. להפוך אתגרים משפחתיים לחוויית התמודדות ‘יחד’. כדאי לאפשר לילדים לא רק לבצע איתנו משימות קונקרטיות כי אם גם להיות שותפים עם ההורים בחשיבה” ביוזמה ובתכנון של העשיה” בתחומים בהם זה מתאים. לפעמים זה לוקח מעט יותר זמן בהתחלה” וחוסך זמן אחר כך. ולעיתים זה באמת לא ‘משתלם’ בחישובי הזמן” אבל זה נכון ומרומם את כולם.
משפחה היא תוצר הבחירה של שני אנשים להתחבר” לבנות לעצמם משכן פרטי ומתוכו לתת לעולם תרומה משותפת. משפחה היא גם המקום שמסוגל להכשיר את הילדים לרצות להתחבר ולשתף פעולה עם אחרים. בבית הם יכולים ללמוד איך עושים זאת ובעתיד” בעזרת ה’ יעשו זאת בבית שיבנו בעצמם.
התורה בפרשת ‘תרומה’ מלמדת שאם חפצנו לעשות משהו משמעותי וגדול- נצטרך לאגד כוחות. כי כדי לבנות משכן” כדי להקים בית” לא מספיק להיות מוכן לתת מעצמך. צריך לדעת לצרף את הנתינה שלך עם נתינה אחרת ושונה. רק ככה” כשמתחברים” שורה שכינה.
רויטל שנור היא פסיכולוגית חינוכית ואם לילדים. אימהות המעוניינות לקבל מסרים מעצימים מדי כמה ימים” מוזמנות להצטרף לקבוצת הווצאפ: ‘יש הרבה דרכים לאהוב’. להצטרפות שלחו הודעת ווצאפ ל-0544320540 וישלח אליכם קישור.