שני תכשיטים היו על בגדי הכהן הגדול. החושן – תכשיט כנגד הלב (רש”י” כח ד) “ואבני השהם על כתפות האפוד אבני זכרון לבני ישראל ונשא אהרן את שמותם לפני ה’ על שתי כתפיו לזכרון” (כח יג).
חושן המשפט היה מורכב משתים עשרה אבנים טובות כנגד שנים עשר שבטי ישראל. ושני אבני השוהם על כתפי הכהן הגדול” ששה שבטים חקוקים על האבן האחת מימין וששה על האבן משמאל. החושן ואבני השוהם מרמזים לנו על מעלות מנהיגותו ואצילותו של הכהן הגדול. החושן מרמז שכל עם ישראל” על שבטיו וגווניו השונים” היו בלבו הגדול והאוהב. אם חסר שבט או איזה יהודי בלבו של הכהן הגדול” אז כביכול אין אלקים בלבו – הכהן הגדול בא להגן” לכפר” להיטיב ולברך את כל עם ישראל לשבטיו וזרמיו השונים באהבה. אבני השוהם שעל כתפי הכהן הגדול מרמזים לנו על אחריות הכהן לכל עם ישראל עד אחרון היהודים” כשם שמפקד בצבא נושא את דרגותיו על הכתפיים כאות וסימן של האחריות המוטלת עליו לכל פקודיו עד אחרון החיילים.
נכון לעכשיו” אנו זקוקים למנהיגות רוחנית ומדינית דוגמת הכהן הגדול – מנהיגות שכל עם ישראל יהיה בלבה – ותאחד את כל עם ישראל למרות ריבוי הזרמים והגוונים. שכולם יהיו כאיש אחד בלב אחד – דוגמת החושן הכולל בתוכו את כל השבטים. אנו זקוקים מאד למנהיגות שתיקח על עצמה אחריות על כל עם ישראל” על אלו שמימין ומשמאל” כשם שהכהן הגדול איחד את השמאל והימין על כתפיו. מנהיגות שתהיה אחראית למדינת ישראל” קיומה” בטחונה ושגשוגה” אחריות על כל ארץ ישראל” על כל שעל של ארצנו האהובה” אחריות למצבה המוסרי הרוחני והיהודי של האומה כולה” אחריות למצוקות ולסבל בעם ובמדינה” אחריות להמשך הדורות וזהותם היהודית. יש ללכת בדרכו של אהרן הכהן והלל הזקן כפי שהלל היה אומר: “הוי מתלמידיו של אהרן אוהב שלום” רודף שלום” אוהב את הבריות ומקרבן לתורה” (פרקי אבות א).
מהמצפה לישועה השלמה