פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > מה עושים כשענני הכבוד עוזבים אותנו? מאמר מאת הרב אלישע וישליצקי זצ”ל

מה עושים כשענני הכבוד עוזבים אותנו? מאמר מאת הרב אלישע וישליצקי זצ”ל

ללכת אחרי הענן
“וַיְהִי בַּחֹדֶשׁ הָרִאשׁוֹן בַּשָּׁנָה הַשֵּׁנִית בְּאֶחָד לַחֹדֶשׁ הוּקַם הַמִּשְׁכָּן “. המשכן הוא עדות. עדות שהקב”ה משרה שכינתו בישראל. עדות מחייבת. עדות תובעת אך עם זאת” גם עדות מחזקת.
הדבר מורכב מאוד. מצד אחד הרצון האמתי להבין את המשכן” להבין את הדרישה הזאת להיות עובדי ה'” להיות קולטי ומגלי השכינה” ומצד שני” דווקא עם סיום הפרשה” פרשת כיור הנחושת והחצר” השאלה הגדולה היא איך ממשיכים את גילוי השכינה אל תוככי המציאות” “שְׁתוּלִים בְּבֵית ד’ בְּחַצְרוֹת אֱ-לֹהֵינוּ יַפְרִיחוּ “.
וזאת אולי גם הסיבה לקריאה בסיום הספר אותה אנו קושרים אל ענן ה’:
“וַיְכַס הֶעָנָן אֶת אֹהֶל מוֹעֵד וּכְבוֹד ד’ מָלֵא אֶת הַמִּשְׁכָּן. וְלֹא יָכֹל מֹשֶׁה לָבוֹא אֶל אֹהֶל מוֹעֵד כִּי שָׁכַן עָלָיו הֶעָנָן וּכְבוֹד ד’ מָלֵא אֶת הַמִּשְׁכָּן. וּבְהֵעָלוֹת הֶעָנָן מֵעַל הַמִּשְׁכָּן יִסְעוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בְּכֹל מַסְעֵיהֶם. וְאִם לֹא יֵעָלֶה הֶעָנָן וְלֹא יִסְעוּ עַד יוֹם הֵעָלֹתוֹ. כִּי עֲנַן ד’ עַל הַמִּשְׁכָּן יוֹמָם וְאֵשׁ תִּהְיֶה לַיְלָה בּוֹ לְעֵינֵי כָל בֵּית יִשְׂרָאֵל בְּכָל מַסְעֵיהֶם “.
ללכת אחרי הענן” זה מה שזכינו לו בהנהגה הנסית של המדבר. ומשאנו נכנסים לארץ” שלכאורה אין עוד ענני כבוד” אנו נדרשים ללכת אחרי הענן” אחרי השם שהקב”ה נתן בנו” אחרי השילוב בין הגורמים השונים של הבית” המשפחה” הקהילה והחברה. אם יש לנו נאמנות להמשיך את הבירור העצמי הזה” מתוך הקשר אל הענן” מתוך הקשר הזה להנהגה האלוקית – זהו בעצם ספר הגאולה” ספר שמות כפי שמאיר הרמב”ן בעקבות חז”ל .

ושכנתי בתוכם
כעם שחוזר לארצו” חוזר ונבנה” הוא צמא מאוד לבנות את קומות הנפש וגדלות הרוח” צמא מאוד למשכן ולמקדש שיהיו בעצם ביטוי של הנשמה הישראלית. ואולי משום כך” הגמרא במגילה ” שעוסקת בסמיכות ברכות תפילת שמונה עשרה אומרת שמתוך בניין ירושלים מגיעה מלכות בית דוד .
זה דורש הרבה הכרת הטוב ועין טובה” להודות לקב”ה על הנסים ועל הנפלאות שעושה אתנו בכל עת. מתוך כך גם לצפות” גם להתאמץ” גם לתרום וגם להתנדב לבניית הקומות הצומחות מתוך המדרגות הטבעיות של יציאת מצרים” של המשכן במדבר” אל המקדש. לא בכדי המקדש הראשון נבנה בחודש אייר; חודש אייר מסוגל לישועות” וגם חודש אדר שאנחנו בפתחו מסוגל לישועות. גם כל השמחה של פורים קשורה למקדש” אמנם מקדש שני אבל קשורה ל”ושכנתי בתוכם”.
***
נשמח בחלקנו; מה יפה ירושתנו” מה נעים גורלנו. נודה לקב”ה ונתפלל להיות ראויים לשליחות הנאמנה שיטיל עלינו כפי הכוחות שנתן בתוכנו. שבת שלום וחודש טוב. יהי החודש הזה תחילה וראש לפדיון נפשנו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

שיעור לחיים: כך תעלי על הדרך לבניית הבית המושלם עבורך
Shape-2
שיעור לחיים
מבט חדש על חודש אדר: תורה וקודש – עול או חירות?
Shape-2
חודש אדר5
להתגבר על המרחקים
Shape-2
machon
להשתתף בצרת הציבור
Shape-2
machon
Shape-2
machon
אוהב שלום ורודף שלום
Shape-2
machon
ממשימה למשימה
Shape-2
machon
צדיק טוב וצדיק שאינו טוב
Shape-2
machon
בְּךָ בָּטְחוּ אֲבֹתֵינוּ בָּטְחוּ וַתְּפַלְּטֵמוֹ – שיחה לפורים
Shape-2
machon
וקראתם דרור – שיחה לפרשת כי תשא
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן