פרשת: מצרע | הדלקת נרות: 18:31 | הבדלה: 19:50 (ירושלים) 

דף הבית > > תג מחיר

תג מחיר

צודקים אלו שטוענים שביקורת העיתונות והפוליטיקאים כלפי תופעת “תג מחיר” איננה מידתית. על התנכלויות בלתי פוסקות נגד ההתיישבות ביש”ע” זריקת אבנים” שריפת מטעים ושטחי חקלאות” עוברים הפוליטיקאים לסדר היום. העיתונות איננה טורחת לדווח על ההתנכלויות נגד ההתיישבות ביש”ע” וכאשר היא כן מדווחת עליהן היא בוחרת בסגנון שממעיט בחומרתן או מבליטה את הגירסה הערבית. רק לאחר פגיעות זוועתיות בנפש” מתעוררים העיתונאים והפוליטיקאים לימים ספורים. התקשורת נוטה להכליל ולהאשים את כולנו בגלל התנהלותם הבעייתית של יחידים. בדרך קבע” היא דנה אותנו לכף חובה” בה בשעה שהיא מגלה סלחנות כלפי תופעות דומות הקיימות במגזרים אחרים בחברה הישראלית. היא מדקדקת אתנו כחוט השערה ואינה פוסחת על אף הזדמנות לתקוף אותנו. הפעלת הביקורת הלא-מידתית כלפינו איננה מקרית” היא עשויה ללמד שרק בדרך זו ניתן להשחיר את פנינו. לוּ היתה העיתונות מאמצת סטנדרטים הגונים” לא היתה הביקורת כלפינו נוקבת כל כך” ותדמיתנו הציבורית היתה הרבה יותר חיובית. ועל כך ניתן להמליץ על הביטוי של ריה”ל “אין גדול אלא מי שחטאיו ספורים”.
למרות ש”תג מחיר” הוא תופעה שולית לחלוטין ורק בודדים נוטלים בה חלק” מדאיגה האהדה שהיא זוכה לה בקרב בני הנוער. “תג מחיר” מאפיין חשיבה של נערים מתבגרים או של מבוגרים בשנים שלא התבגרו בנפשם. המחשבה שדי בכוונות טובות” פח צבע וקופסת גפרורים” כדי לפתור את מכלול הבעיות במזרח התיכון ולהשיב את ביטחון תושבי יש”ע על כנו מעידה על חשיבה לא בוגרת. ילד מתקשה לרדת לעומקם של מצבים מורכבים” לכן הוא נמשך אחר פתרונות פשטניים שנמצאים בהישג ידו” מתוך התעלמות מהמוּרכבוּת של הנושא. בגיל ההתבגרות מתחילה החשיבה להתפתח ולהשתכלל. בסיומו של תהליך שאורך כמה שנים רוכש הבוגר את היכולת להתמודד עם מצבים מורכבים. תפקיד הבוגרים – הורים” מחנכים” והחברה הסובבת – ללוות את המתבגר” להאיר את דרכו בחיים” להוסיף לו את הממדים החסרים לחשיבתו ולהרגיל אותו למבט מורכב.
“תג מחיר” מתעלם מהנזק התדמיתי כלפי פנים (= החברה הישראלית) וכלפי חוץ (= מדינות העולם). אובדן האהדה של החברה הישראלית והוספת דלק על מדורת האנטישמיות הבינלאומית אינם מעניינים את פעילי “תג מחיר”. אף זה מאפיין חשיבה שאיננה בוגרת. ילד איננו מסוגל לראות את ההשלכות הרחוקות של מעשיו. למזלו” הילד הקטן עדיין תלוי בהוריו ואיננו עצמאי לעשות ככל העולה על רוחו. גם למתבגר חסר המבט המשקיף על התוצאות הרחוקות של מעשיו” אלא שהוא הרבה יותר עצמאי בהתנהלותו. זה ההסבר לתופעת המתבגרים המכניסים את עצמם למצבים סיכוניים” בלא לראות את ההשלכות החמורות של התנהגותם. גם כאן תפקידם של המבוגרים הוא ללוות את המתבגר וללמד אותו להתבונן למרחוק ולקחת בחשבון את השלכות מעשיו.
מתבגר שאיננו זוכה לליווי של מבוגרים אחראים” הורים אוהבים או מחנכים מסורים” עלול לפעול כנ”ל – ללא חשיבה מורכבת ומבלי לקחת בחשבון את השלכות מעשיו. חסרון ההכוונה של הורים ומחנכים” עלול גם לגרום לעיכוב בהתבגרות – אלו הם הבוגרים בגיל שיש להם עדיין חשיבה של מתבגרים. אין זה סוד שקבוצת בני הנוער שמזינה את פעילי “תג מחיר” מורכבת ברובה במתבגרים שנטשו בגיל צעיר את ביתם ואת המסגרות הלימודיות הממוסדות לטובת חיים בקומונה בחיק הטבע בהרי יהודה ושומרון…
ובחזרה אל בני הנוער האוהדים את פעולת “תג מחיר”. הם אינם שותפים לה באופן מעשי ואף לא ישתתפו בה” אבל אינם מוצאים בה פסול ואולי אפילו מעריצים את התעוזה של פעולות “תג מחיר”. לרוב גם הם מתבגרים שטרם בגרה חשיבתם. מוטל על ההורים והמחנכים למלא את תפקידם החינוכי ולסייע להם לרכוש חשיבה אחראית ובוגרת יותר.
לעיתים” מלמדים זכות על בני הנוער שפעילים ב”תג מחיר” בעזרת הטיעון הבא: “בני הנוער אוהבי ארץ ישראל מתוסכלים וכועסים” ובשלב מסוים הם מתפוצצים”. נדמה שכולנו מתוסכלים. כל אוהבי ארץ ישראל מתוסכלים. ככל שהגיל עולה” האהבה לארץ ישראל חזקה יותר והתסכול רב יותר. אבל” איננו “מתפוצצים”. ביטוי לבגרות הוא שלא להתפוצץ. חז”ל לימדונו ש”המקרע בגדיו ומשבר כליו בחמתו – יהא בעיניך כעובד עבודה זרה; שכך אומנתו של יצר הרע” היום אומר לו עשה כך ולמחר אומר לו עשה כך. עד שאומר לו עבוד עבודה זרה והולך ועובד” (שבת קה ב). כל מי שאיננו שולט בעצמו ו”מתפוצץ”” אין זה משנה על מה ומדוע” עלול להיסחף אחר כל רוח רעה. זוהי תכונה ילדותית: ילד קטן נוטה להתפוצץ על דברים פעוטים. אבל ככל שהוא מתבגר הוא לומד לרסן את עצמו” ולא להגיב באימפולסיביות. גם כאן תפקיד ההורים והמחנכים הוא ללמד את בני הנוער כיצד להגיב במצבים מתסכלים.
בכל הנ”ל לא התייחסנו להיבטים הערכיים בפעולות “תג מחיר” – ההיבט האידיאולוגי” ההיבט המוסרי (= פגיעה בחפים מפשע) וההיבט החברתי (אנרכיזם)” ועוד. לשם כך נדרש בירור נפרד.

לתגובות: aviner@neto.net.il . לב אבות – קו חם (חינם) להורים של מתבגרים. המשיבים בקו: רבנים” פסיכולוגים ויועצים. טל’: 02-9973232. אתר “לב אבות” – evavot.org.ill אתר – מאמרים ושיעורי וידיאו מפי אנשי חינוך” רבנים ופסיכולוגים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

תפילת נעילה – על מה אנחנו ננעלים?
Shape-2
machon
כיצד מחזירים ילדים בתשובה? הרב אלישע אבינר
Shape-2
אלישע אבינר
חינוך יחידני או קבוצתי? (ב)
Shape-2
machon
קשיי תקשורת עם מתבגרים: הרב אלישע אבינר
Shape-2
tin-can-238488_640
חוזרים לבית הספר בשמחה
Shape-2
machon
חינוך יחידני או קבוצתי ?
Shape-2
machon
חינוך לאבלות על חורבן המקדש בדור של גאולה – הרב אלישע אבינר
Shape-2
הכותל
דמי כיס והיחס לכסף (ב)
Shape-2
machon
בין הזמנים והחופש הגדול חלק ב’ הרב אלישע אבינר
Shape-2
beach-814679_640
דמי כיס והיחס לכסף (א)
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן