פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > דג של מסורת / לגעת בטבע

דג של מסורת / לגעת בטבע

מפגשים עם לבו של הטבע
פרץ נעורים
הוא נולד בנחלים של מים מתוקים” בסביבה פוריה ונעימה” זה הבית שלו. אך עם הימים” הוא גדל ורצונותיו גדלים עימו. צעיר” אדמדם ושובב” שיצריו קוראים דרור. הוא מחליט לשוט אל המרחב ולזרום אל הים הגדול” הפתוח. כל דג סלמון (אילתית) עובר שלבי התבגרות אלו ממש כאחד האדם” אפשר לומר שיש לו מרד גיל ההתבגרות. הוא נודד למרחקים עצומים ונשפך במפלים גבוהים עד שמגיע אל האוקיאנוס הרחב” המלוח. שם אין גבולות” אין רצפה ואין קירות. שם יגלה מרחב אין סופי ויזכה לעושר של מזון כברכת ה’ עליו.

השיבני ה’
מעניין” שכעבור זמן” הוא רוצה לממש את כוחותיו ולהקים משפחה וצאצאים. עתה משהו מתהפך” הוא מתיישב בנפשו והגעגועים הביתה מתחילים לפעום. הגעגוע לא נולד מאימת הכרישים אלא ממקום פנימי בלב. הוא מרגיש שהים המלוח אינו ביתו ומקבל החלטה ‘אני רוצה הביתה” בדיוק לנקודת נחל בה נולדתי’- “ואמרה” אלכה ואשובה אל אישי הראשון”. כאדם הפונה בגעגועים לבוראו ואומר “לך אמר לבי” בקשו פני” את פניך ה’ אבקש!”. זאת ניסח הרב קוק באורות התשובה פרק יב ‘הצמאון הא-לוקי… מפרפר הוא” מתחיל לפרכס ולהתנועע תנועת חיים’ כוחות הנשמה החבויים החלו מתעוררים.

מחסומים
דג הסלמון הצעיר מתבגר מעט” רצונו הפנימי בריא והמצפן שלו מזהה כיוון צמיחה אישי” אלא שהיועצים מקצצים את כנפיו: ‘אחרי שנפלת מפלים בגובה של חמשה מטרים” אין לך דרך חזרה לבית אבא’. עתה ניצב הוא כיהודי הפונה בזעקה השמימה ‘הרי הבטחת בפרשה’: “אם יהיה נדחך בקצה השמים… משם יקחך. והביאך… אל הארץ אשר ירשו אבותיך וירשתה… ומל ה’ את לבבך… לאהבה את ה'”” ‘עכשיו אני זקוק לעזרתך ה’.’ כאן נכנס היצר הטוב ושולח חבל הצלה “לא בשמים היא לאמר מי יעלה לנו השמימה… ולא מעבר לים היא… כי קרוב אליך הדבר מאוד”.
בדיוק כמו הלכי הנפש העוברים בתוכנו” כך חיי הדג בטבע. הוא מחליט לצאת למסע נפשי חזרה לשורשיו. במסע מתיש זה אורבים לו דובי גריזלי דווקא בנקודות הקשות” במעלה המפלים הגבוהים. מספיקה מעידה קלה” כדי להפוך עבורם לסעודה שמנה. אדם החפץ לשוב לבוראו מודע לקשיים הצפויים לו. היצר מציב מחסומים של ממש” ומחסומים פרי דמיון. אך ברור לו שעבורו הם ניסיון. בואו ניקח דוגמא חיה מהרב קוק עצמו בפתיחה לאורות התשובה ‘לא תוכל כל חולשה בעולם לפוטרני מתביעתי הפנימית. מוכרח אני לדבר על דבר התשובה’ והוא קרא דרור לנפשו נגד המחסומים” ודיבר.

כנפיים משלו
לא ברור לאף אחד כיצד הוא הצליח. תשוש ומותש” אחרי מרחקים עצומים” הסלמון המתבגר חזר לערש ילדותו” כאן הוא יראה פירות וצאצאים. הוא לא נתן לאף אחד לכבות את רצונו הטוב והצליח לעשות את הלא יאומן. הוא חזר לנחל בו הוא נולד” לנחלה הנפשית שלו” למים המתוקים.
מסע טבעי זה דומה למסע חיים של נער מתבגר המחפש עולם מעבר למוכר” ובעצם מחפש את מקומו שלו. זהו מסע חיים של כל אחד מאיתנו העובר תהיות” ירידות ועליות” ממש כספינה בלב ים המטפסת וגולשת על גבי הגלים – “יעלו שמים ירדו תהומות” נפשם ברעה תתעטף”” תהפוכות הגלים כתהפוכות הנפש הצמאה. חודש אלול הינו גל מים ענק” שאינו מאיים להטביע את ספינתנו” אלא נושא אותנו בכנפיו למרום. כמה נפלאים הם רבה ורבה-בר-בר-חנה שהמשילו את העובר על נפשנו כ’ספינתא’ באגדות שכתבו במסכת בבא בתרא עג” בפרק המוכר את הספינה.

המפתחות אצלך
אין ספק ששום הפעלת פחד לא היתה מצליחה להניע את הדג לשחות מסלול עצום נגד זרם סוחף. שום לחץ חיצוני לא יוליד בו כוח לזנק במעלה מפל בגובה מטרים. את היכולות המפליאות הללו מוליד רק חפץ הלב הפנימי. כך גם בנפשנו ‘התשובה העליונה באה מדחיפה פנימית. … האישיות… היא מצטערת צער אין גבול ומשתדלת לשוב למקור החיים… שבה בלב נוהם ובשמחת הצלה “תעיתי כשה אובד בקש עבדיך” (אוה”ת פרק יב). אלול” זה הזמן לפגוש את עצמך” להקשיב לשירת הנשמה ולתת לה להופיע בחיים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

מיוחד לפרשיות ויקהל פקודי: כשמפצח האגוזים מגיע לארון הקודש
כשמפצח האגוזים מגיע לארון הקודש
דודאים” תרופות וחשיבה מחוץ לקופסה
Shape-2
machon
אורות מהטבע – התנועה שלו
Shape-2
machon
סיפורה של לביאה
Shape-2
machon
קליפות” תחפושות ושמחה מהטבע
Shape-2
machon
חרוב- ניגון של גישור
Shape-2
machon
קופים ואיכות חיים
Shape-2
machon
צבע אדום
Shape-2
machon
קרב במגרש ביתי
Shape-2
machon
עורב- אליה וקוץ בה
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן