ערוץ מאיר

באהבה ובאמונה

כל הנושאים
פרשה קודמת: כי תצא
פרשה נוכחית: כי תבוא
פרשה הבאה: נצבים
 


שֶׁמֶן שָׂשׂוֹן. לל"ג בעומר

הרב זיו רוה

ל"ג בעומר איננו רק יום ההילולא של רבי שמעון בר יוחאי זיע"א, הוא גם חגה של תורת הסוד. זכה רבי שמעון שהשגתו הטהורה ברוח הקודש תהווה צינור מרכזי לגילויה ולכתיבתה של תורת הרזים, כשריד לתורת הנביאים.
לכאורה כשצדיק מסתלק, ראוי שנהיה עצובים, שכן הוא איננו עמנו עוד. אך ביום ההילולא קורה דבר משמח, תורתו של הצדיק מתפשטת, מעשיו הטובים נזכרים וכל ישראל יונקים מקדושת הנשמה הכללית ומזדהרים מזיו אורה. המדורות כולן מתאחדות לנר נשמה לאומי, לדמותו של התנא האלוקי רבי שמעון בר יוחאי.
תורת הסוד נקראת כך, לא מפני שספריה נעולים בכספת שאין איש יודע את מקומה או כיצד לפותחה. הספרים נמצאים על מדפים רבים. אך על אף נגישותם היחסית, נעולים הם להבנת השכל, לבד מיחידי יחידים. שלא כבשאר ידיעות, תורה זו איננה מגלה עצמה אלא למי שבזוך ליבו ראוי לה באמת, והכין עצמו אליה בעמל עצום של קניין התורה הנגלית, בניין האישיות והשכל, וטוהר המידות והמעשים. אמנם רבים יודעים לצטט מושגיה ממרחק, אך להבינם בנפח הרוחני הראוי, ושהלב יהיה מלא מרעיונותיה באופן אמתי ומיושב, דרך עץ חיים זו שמורה לבני עלייה מועטים, הם הם 'מארי דרזין'. שערי האורה נפתחים בהתאם למדרגת הנפש וזו איננה נודעת במראה עיניים, אלא לשמים בלבד.
והנה, זהו דבר יפה ומתוקן כל כך, שתורה זו גורמת לאדם המאמין לרצות לגדול באמת, מהשתוקקותו שיתקיים בו מאמר דוד המלך ע"ה: "גַּל עֵינַי וְאַבִּיטָה נִפְלָאוֹת מִתּוֹרָתֶךָ" . המקובלים הגדולים לעולם מצויים הם בתשובה ובבקשת התעלות, ותנועה זו משפיעה על שאר הלומדים, וכל אחד זוכה לפי מדרגת עבודתו. דברים רבים בעולמנו, השגתם מהירה ומידית, אך תורה זו מצריכה את האדם לתהליך שאורכו כאורך חייו, ועומקו עד אין סוף. ככל שישיג יותר, ידע שרק את קצה הקרחון הוא רואה, ותלמיד קטן הוא לגדולי הדורות בעלי המעוף הרוחני וגדולי ההשגה.
תורת הסוד דורשת ענווה עצומה. האמת שמתגלה בה איננה מתחשבת ב'כזית' שכלו ובדעותיו המצומצמות של האדם. היא נוחתת עליו ממעל, טורפת רבות מהבנותיו הקודמות, וכאילו אומרת לו 'זו האמת, עליך לקבלה כי כך נודע ממרום'. כאשר מרגיל האדם ליישר מבטו על המציאות על פי טוהר השמים, ולא בחלקיות סברות אנוש מלמטה למעלה, פשטי התורה מוארים באור יקר ועמוק מחדש. עץ החיים מתאחד עם עץ הדעת, וטעמי התורה והנהגת המציאות מתגלים יותר ויותר.
לא בכדי נמשל העיסוק ברזי התורה לטיול בפרדס. בטיול שכזה המטרה היא בעצם הטיול ולא במלקוח. בין הנטיעות העליונות בגן ה' משוטט האדם שראוי לכך בשכלו, ונשמתו טובלת בנחל עדנים, וטועמת מי מרום. ההארות השורשיות מתאחדות בהשגתו ככללים לכל היש, ותוצאות חיים לכך. שמחת חייו מתעצמת, שאיפותיו גדלות, רצונו נעשה כלל ישראלי וכלל ה-ו-ו-יַ-תי. אהבת הכל משתרשת בלבו, עינו מביטה על הטוב ועל האור, מידת דינו מתמתקת בחסדים, חלומותיו נעשים זכים וכל אישיותו מתעלה במבט האחדותי. החיים כולם מתגלים אליו כמשל לעולם רזי, "וּתְמֻנַת ה' יַבִּיט" . אך אם ח"ו העז אדם לבוא אל גן ה' בבגדים צואים, כוחות החיים שהיו יכולים לגדלו אילו היה בא במצב ראוי מתהפכים נגדו, וכלי נפשו בסכנת שבירה מפרץ האורות העליונים בלא קרקע מוכנה לצמיחתם.
המשיגים הגדולים, הם גם הצדיקים הגדולים, שאלמלא כן לא היו זוכים. לכן לבד מהעיסוק בהשגותיו הפנימיות של רבי שמעון בר יוחאי, יש לעסוק הרבה במידותיו ובדרישתו מעצמו.
מיום שנתגלה לדורות אחרונים הזוהר הקדוש, כל ענקי הדורות, עיניהם נשואות אל ספר זה, בין שהלימוד באופן ישיר ובין שבכלי שני ושלישי, דרך השפעתו על מקובלים אחרים ועל חכמי האמונה והחסידות. ספר הזוהר מאחד למבט אלוקי ונשמתי בעולם פירודי וחומרי. כולו געגועים וערגונות לעולם מתוקן, ושיר אהבה רזי לאלוקות.
הידיעות הרזיות הולכות ומוציאות את ישראל מן הגלות ברחמים. כאשר מעיינות החכמה נפוצים חוצה, בשפה הראויה להתגלות, כנסת ישראל הולכת ושבה למצבה העילאי ולהשפעתה השלמה על עולם ומלואו. "בַּר יוֹחַאי נִמְשַׁחְתָּ אַשְׁרֶיךָ, שֶׁמֶן שָׂשׂוֹן מֵחֲבֵרֶיךָ." .


תגיות: ל"ג בעומר | רשב"י



מאמרים נוספים מעלון פרשת בהר תשע"ט:
וקראת דרור בארץ - הרב דב ביגון
יש לך פה N.C. או .O.N? - הרב שלמה אבינר
האירו-ביזיון - הרב שלמה אבינר
"הארץ לעולם עֹמָדת" - הרב דוד לנדאו
תורת חסד - הרב אלישע וישליצקי
וקנה לך חבר - הרב אייל ורד
שאיפה לגדלות - הרב יורם אליהו
הכל מתחיל מהר סיני - הרב חגי לונדין
מנהג ישראלי - הרב יואב מלכא
מְגִלַּת דָּוִד 27 - הרב שלמה אבינר

הצטרפות לרשימת התפוצה
לקבלת העלון ועדכונים מערוץ מאיר מידי שבוע במייל הירשם כאן: