פרשת: מידע לא זמין עבור המיקום והתאריך המבוקש | הדלקת נרות: 18:33 | הבדלה: 19:52 (ירושלים) 

דף הבית > > טהרת הלשון במשפחה ובאומה

טהרת הלשון במשפחה ובאומה

בכל יום יש לזכור את אשר נעשה למרים” ככתוב: “זכור את אשר עשה ד’ אלקיך למרים בדרך בצאתכם ממצרים”. זכירת מעשה מרים באה יחד עם זכירת יציאת מצרים” מעמד הר סיני” מעשה עמלק” והשבת ועוד.
יש קושי” מה לַמעשה הפרטי של מרים לכאורה בין זכירת כל הדברים המכוננים המלווים את האומה מאז ועד היום? אלא באה התורה ללמדנו דרך זכירת מעשה מרים כמה יסודות מרכזיים באמונתנו” שנבדיל בין נבואת משה רבינו לשאר כל הנביאים ככתוב “לא כן עבדי משה בכל ביתי נאמן הוא” פה אל פה אדבר בו ומראה ולא בחידות ותמונת ד’ יביט” (במדבר יב ז-ח).
כפי שהרמב”ם מציין בעיקרי האמונה “אני מאמין באמונה שלמה שנבואת משה רבינו ע”ה היתה אמיתית” ושהוא היה אב לנביאים” לקודמים לפניו ולבאים אחריו”. ומידתו המיוחדת של משה רבינו “והאיש משה ענו מאוד מכל האדם אשר על פני האדמה” (יב ג) שהיה שפל וסבלן” כפירוש רש”י. אבל לא רק אמונת ישראל לומדים ממעשה מרים” אלא שמירת הלשון” כמה הדבר הזה מרכזי בחיי האומה בכלל ובחיי המשפחה בפרט. וכמה יש להיזהר בזה. מרים דיברה עם אהרון אחיה על משה אחיהם על שפרש מציפורה אשתו. בסך-הכל שיחה בתוך המשפחה בארבע עיניים” למה להפוך את זה לדבר הסטורי שמלווה אותנו אלפי שנים? אלא באה התורה ללמדנו שעיקר לשון הרע נכשלים בו בתוך המשפחה כשמדברים קשות איש על אשתו וההפך” ילדים על אחיהם” וקרובי משפחה ביניהם וכד'” בעוד שעם אדם ברחוב לא מדברים כמעט” ואין זה משנה אם המשפחה מיוחסת או לא. אפילו במשפחה המיוחסת ביותר בעם ישראל נכשלו בלשון הרע.
נכון לעכשיו” אחד התיקונים החשובים ביותר בדורנו” דור התחיה הלאומית” צריך להיות שמירת הלשון כקביעתו של החפץ חיים זצ”ל בהקדמה לספרו” ומשימה קדושה זו מוטלת על כל אחד מאתנו” גדול וקטן” אדם פשוט או מיוחס” תלמיד חכם או עם הארץ. ויש לזכור תמיד לשמור על הלשון ולא לדבר רע וקשה” במיוחד בתוך המשפחה. ומתוך שנטהר את לבנו ואת פינו ולשוננו נזכה כולנו יחד לצעוד מעלה מעלה במעלה הדרך לגאולה השלמה במהרה בימינו” אמן.
מהמצפה לישועה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

אם אני כאן הכל כאן – לחג הסוכות | הרב דב ביגון
הרב דב ביגון יום חמישי
“שלי ושלכם – שלה הוא”; הרב ביגון נפרד בדמעות מרעייתו הרבנית נאווה ז”ל
Shape-2
הרב דב ביגון
‘עלה נעלה כי יכול נוכל’
Shape-2
mountain-984083_640
הרב דב ביגון: הסוד שמחבר את עם ישראל
Shape-2
אחדות לפני הכל
תעלומה לפרשת זכור: מה העמלק הזה רוצה מאיתנו?
Shape-2
שבת זכור1
לבחור באדר: כך משיגים הסכמה לאומית
Shape-2
חודש אדר3
הרב דב ביגון: כך נלמד נדיבות מהפוליטיקאים ומהמפקדים
Shape-2
Israeli soldier military man saluting
אל תרגזו בדרך
Shape-2
machon
האספו והיקבצו
Shape-2
machon
מגדילים את האור
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן