ערוץ מאיר

באהבה ובאמונה

כל הנושאים
פרשה קודמת: בלק
פרשה נוכחית: פנחס
פרשה הבאה: מטות
 


סמוך עלי

הרב יואב מלכא

הישראלי בדרך כלל אומר :" סמוך עליי, יהיה בסדר" אבל לבסוף הוא מאחר, שוכח , דוחה דברים"

האמת שבבואי להתבונן במנהג מגונה זה של "סמוך עלי יהיה בסדר" כמעט רפו ידי ותש כוחי כנקבה מללמד עליו זכות,וכבר כמעט ובאתי למצבו של רבי שמעון העמסוני שהיה דורש כל "אתין וגמין" שבתורה עד שהגיע לפסוק "את ה אלהיך תירא.." וכיון שלא ידע מה יוכל לרבות בענין זה עמד וגנז כל דרשות אתין וגמין שלו עד שבא ר עקיבא ודרש "את אלקיך תירא" לרבות תלמידי חכמים....וכן אני להבדיל באתי עד משבר ולא ידעתי איך אהפוך הפעם בזכותם של ישראל מבלי ל"גלות פנים שלא כהלכה" ואולי מוטב ואקבל שכרי על הפרישה ואניח הדרישה.כי באמת איך ניתן לטהר שרץ כזה של ה"אומר הרבה": "סמוך עלי יהיה בסדר..." ולבסוף "אפילו מעט לא עושה":"אבל תמיד הוא מאחר..."
אוי לבושה!.
אך באמת אחרי העיון גם גנאי זה אין שורשו בגניבת דעת חלילה וגם שמץ הונאה זדונית אין בו.אלא גם כאן שוב ידו של טבע הקדושה הישראלית בדבר
הכיצד?!
כי באמת יש בכוחו של איש ישראל לקיים כדברי יהודה לאביו בענין בנימין: אָנֹכִי אֶעֶרְבֶנּוּ מִיָּדִי תְּבַקְשֶׁנּוּ אִם לֹא הֲבִיאֹתִיו אֵלֶיךָ וְהִצַּגְתִּיו לְפָנֶיךָ וְחָטָאתִי לְךָ כָּל הַיָּמִים. (בראשית מג ט) והרי דבריו אלה הם ממש כאילו אמר לאביו: "סמוך עלי יהיה בסדר" ומנין לו בטחון זה אם לא מכח הערבות ההדדית המיוחדת לישראל שאם רק היא מתעוררת בלב ישראל ביחס לזולת כבר אין קץ לחוזק תולדותיו ובטחון ההצלה והעזר,כי באמת בעומק הערבות כלול בה גם הכח האלוקי בחינת "אנכי אערבנו" כביכול משתף במפעלו גם את בחינת "אנכי" הנאמרת ביחס לעצמוּת השם יתברך ואם כן אין לך ודאות גדולה מזו כשמצורפת להבטחת האדם והשתדלותו בחינת "אנכי" הנאמרת כלפי מעלה. אלא שאצל יהודה יצא מפעל הערבות הזו אל הפועל הגמור במלוא הדרו והתבררה הערבות נקיה מכל סיג. אבל אין ספק שלב כל אדם מישראל יהיה אשר יהיה מוכשר הוא ב"כֹּח" לבחינה זו של "אנכי אערבנו" אבל כשנטיה זו של "יהיה בסדר וסמוך עלי" מופיעה בטרם נתבכרה אז לא מצורפת לה כראוי בחינת "אנכי" וממילא לא יוכל לבוא לגמר מעשה :"אבל לבסוף הוא מאחר,שוכח,דוחה דברים...



מאמרים נוספים מעלון פרשת קרח תשע"ט:
אין כבוד - אלא תורה - הרב דב ביגון
מחלוקת קרח - הרב זיו רוה
אחריות כללית - הרב יורם אליהו
מעלת הכהונה - הרב דוד לנדאו
אש המחלוקת - הרב חגי לונדין

הצטרפות לרשימת התפוצה
לקבלת העלון ועדכונים מערוץ מאיר מידי שבוע במייל הירשם כאן: