פרשת: מידע לא זמין עבור המיקום והתאריך המבוקש | (ירושלים) 

דף הבית > > מעלת הכהונה

מעלת הכהונה

שלום וברכה לכולכן”
בפרשיות במדבר-נשא מופיעים הכהנים בעבודתם במשכן” עבודת הקרבת הקרבנות. מה מייחד כל כך את הכהן דווקא? משה רבנו מברך את שבט לוי: “יורו משפטיך ליעקב ותורתך לישראל”” ואומר שם רש”י שהלויים ראויים לכך. שבט לוי מופקד על הוראת התורה לעם ישראל. אומרים חז”ל: כל המלמד בן חברו תורה מעלה עליו הכתוב כאילו ילדו ולכן ישעיהו הנביא אומר על תלמידיו “הילדים אשר עמדי”. ההוראה בונה את בניין הרוח של האומה” כפי שאומרים חז”ל” אם אין גדיים אזי אין תיישים. תלמידי החכמים” הרבנים של הדור הבא צומחים מתוך תלמודי התורה והישיבות שבהם מלמדים בין השאר הלויים. לאחר מתן תורה מביא כל אדם מישראל את החלה ואת התרומה לכהן. אומר הרב ב”אורות”” שכאשר אנחנו מפרישים תרומות ומעשרות- “עולים אנו יחד עם התרומה אל אותו הגובה הרוחני ששם אנשי הקדש הללו מתעלים”. כלומר כאשר אדם מביא את התרומה אל הכהן” שהוא כולו אצילות ונועם” עדינות של מידות טובות” עצם המפגש אתו” נתינת החלה והתרומה” מרומם כל אדם מישראל למדרגה עליונה יותר. המפגש הזה עם הכהן אינו מיועד ללמד באופן מדעי ושכלי אלא יש כאן מפגש עם גודל” עם רוח נישאה ונשגבה” ולכן אנו מתמלאים בשמחה ואושר בעת הנתינה לכהן. מדוע יש צורך בכהונה בעם ישראל” האם לא היה כדאי שכולם יהיו ישראל” בעלי מעמד זהה? בפרשתנו אנו נפגשים עם ברכת הכהנים: “יברכך ד'”” “יאר ד'”” “ישא ד'”. מה פתאום באים לברך אותנו הכהנים” מה יש בהם שאין בנו? אומר בעל ספר החינוך: “חפץ ד’ יתברך בטובו הגדול לברך עמו על ידי המשרתים החונים תמיד בבית ד'”. ד’ רוצה לברך אותנו והוא בחר בכהנים שהם יברכו אותנו בשם ד’. מדוע דווקא הם? כיוון שהם משרתים במשכן ובמקדש. ומוסיף: “וכל מחשבתם דבקה בעבודתו” ונפשם קשורה ביראתו כל היום”. הכהנים הללו לא רק נמצאים פיזית בבית ד’ אלא כל השאיפות והמחשבות והכוונות שלהם דבוקות בריבונו של עולם. לכאורה כל אדם יכול לברך ברכת כהנים? מעשה באדם שעלה לברך ברכת כהנים במשך חמש עשרה שנה. יום אחד הגיע להתפלל כרגיל בבית הכנסת ולא עלה לברכת כהנים. ניגש אליו הרב לאחר התפילה ושאל אותו” מדוע לא עלית לברכת כהנים היום? ענה” נדרתי נדר שאם אמלט מרודפי אברך ברכת כהנים במשך חמש עשרה שנה והנה תם הזמן. תמה הרב” האמנם כך הוא שכל אחד רשאי לברך ברכת כהנים?
ישנם שני סוגים של קדושה. ישנה קדושה של מאמץ גדול. אדם עובד ועמל ומתוך כך מתעלה וזוכה למדרגות של רוח הקודש ונבואה. ישנה קדושה שבטבע” שכך נוצר האדם. לדוגמא” עם ישראל נוצר ונבחר על ידי ריבונו של עולם וכל קדושתו היא קדושה טבעית. הכהונה היא קדושה שבטבע ולכן הכהן הוא אדם מורם” אבל כמובן כל זה לא מספיק” אלא הכהן צריך להוציא את טבעו הקדוש מן הכוח אל הפועל. את הכהונה אי אפשר לקחת מן הכהן ואפילו שהוא אינו נמצא במדרגה הראויה לו ואינו חושף את קדושת כהונתו. לכן מברך הכהן בברכת כהנים: “אשר קדשנו בקדושתו של אהרן וצונו לברך את עמו”” כל הציווי לכהן נובע מקדושתו” לא האישית” אלא קדושת אהרן הכהן. כאשר הכהן מברך את עם ישראל הוא צינור לברכת ד’ על עמו ולא הוא בעצמו המברך” ולכן אין הדבר תלוי במדרגתו הבחירית הנוכחית.
לעתיד לבוא אנו מובטחים שכל ישראל יהיו “ממלכת כהנים”” כלומר כל אדם מישראל יתרומם למדרגה שבה הוא בעצמו יהיה כהן. באיזה מובן יהיה כל אדם מישראל כהן? בזה שכל אדם מישראל יהיה מורה דרך ומדריך לכל העמים סביבו. אומרים חז”ל במסכת שבת שלעתיד לבוא יאחזו בכנף בגדו של אדם מישראל עשרה אנשים ויבקשו תורה והדרכה מפיהו. אם כן הכהונה בישראל עניינה לרומם את הרוח” להיות בישראל אנשים שכל מעייניהם וכל שאיפותיהם קודש וכל מפגש עמם מרומם אותנו להוציא אף אנו אל הפועל את צד הכהונה שטבוע בנו.
שבת שלום ומבורך

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

Shape-2
machon
הויכוח בין ישראל ליוון
Shape-2
machon
מה הצניעות שברחל ?
Shape-2
machon
סיבוכים… ושלמות
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן