במרכז תפילת המוסף של יום הכיפורים עומדת עבודתו של הכהן הגדול בבית המקדש” שעניינה “לכפר על בני ישראל מכל חטאתם” (ויקרא טז לד). אמנם אין עבודתו של הכהן הגדול באה לפטור את האומה ופרטיה מלעשות תשובה – אדרבא” “יום הכיפורים הוא זמן התשובה לכול” ליחיד ולרבים” והוא קץ מחילה וסליחה לישראל. לפיכך חייבים הכול לעשות תשובה ולהתוודות ביום הכיפורים” (רמב”ם הלכות תשובה פ”ב ז)” ובכל זאת ישנו אדם אחד המזכה את כולם ומכפר עליהם. לא רק הכהן הגדול בבית המקדש מצווה לכפר על בני ישראל” אלא בכל דור ודור וגם בדורנו ישנם כאלו שכל עניינם לזכות את כל הדור כולו. וכדברי הרמח”ל במסילת ישרים” על כוונת החסיד “ראוי לכל חסיד שיתכוון במעשיו לטובת דורו כולו לזכות אותם ולהגן עליהם” ככתוב ‘אמרו צדיק כי טוב כי פרי מעלליהם יאכלו’ – שכל הדור אוכל מפירותיו… החסיד בעבודתו ובתפילתו” מתפלל על דורו לכפר על מי שצריך כפרה ולהשיב בתשובה מי שצריך לה” וללמד סנגוריא על הדור כולו. אין הקב”ה אוהב אלא למי שאוהב את ישראל” וכל מה שאדם מגדיל אהבתו לישראל גם הקב”ה חפץ בהם הרבה שמוסרים את עצמם על צאנו – והוא עניין הכהן הגדול שהיה מבקש רחמים על דורו” (ע’ מסילת ישרים פי”ט). וכך כותב הרשב”א ש”אין אדם משים עצמו שאינו חסיד על בקשת רחמים על הדור” (כתובות יט מתוך נתיבות ישראל 146 לרצי”ה ‘החסידות והדור’).
נכון לעכשיו” מידה זו של לאהוב את הדור כולו” לזכות אותו במעשים טובים בתורה ובמצוות” להתפלל עליו וללמד על הדור כולו זכות” הריהי שייכת לכל יהודי ויהודי באשר הוא בכל יום ויום” ובפרט ביום הכיפורים שבו האומה כולה – על שבטיה” עדותיה” זרמיה השונים – שובתים” מתאחדים ומתייחדים כאיש אחד בלב אחד. כך כתב לי אחד מתלמידי לפני שנים רבות כאשר לימדתי בתיכון – “החוויה הגדולה שעברתי ביום הכיפורים” כשהלכתי לבית הכנסת” למרות שלא ידעתי להתפלל” אבל חשתי שאני שייך לעם ישראל שמתאחד ומתייחד ברבבותיו ביום קדוש זה”. ואכן ביום זה מתקיימים דברי רבי עקיבא אוהב ישראל הגדול “אשריכם ישראל לפני מי אתם מטהרין” ומי מטהר אתכם” אביכם שבשמים שנאמר ‘וזרקתי עליכם מים טהורים וטהרתם'” ואומר ‘מקוה ישראל ד'”‘ מה מקוה מטהר את הטמאים אף הקב”ה מטהר את ישראל” (יומא ח ט).
בברכת שנה טובה ומתוקה וחתימה הטובה
מהמצפה לישועה השלמה