פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > עמוד בדיבורך

עמוד בדיבורך

וידבר משה אל ראשי המטות לבני-ישראל… איש כי ידור נדר לה’… לא יחל דברו ככל היוצא מפיו יעשה. חז”ל מלמדים אותנו במספר מקומות שנדר הוא דבר חמור ואם אדם נודר הוא אכן חייב לקיים את נדרו. למרות חומרת הנדרים” נאמר שנדרי זרוזין מותרים כגון אם אדם רוצה לקבוע זמן ללמוד תורה והוא מפחד שהיצר הרע יגרום לו להתרשל ולא לעשות זאת” “מותר לו לזרז עצמו בנדר ושבועה”” וזה נלמד מהפסוק “נשבעתי ואקיימה לשמור משפטי צדקך” ובכל זאת כתב הקיצור שו”ע (סימן סז)” “שיזהר כשהוא אומר שיעשה איזה דבר מצוה שיאמר בלי נדר”.
במדרש רבה בתחילת פרשתנו מובא” “ונשבעתי חי ה’… אמר להם הקב”ה לישראל אל תהיו סבורים שהותר לכם להישבע בשמי… אלא אם יש בך כל המידות האלה” ושתהא כאותן שנקראו יראי אלוקים אברהם איוב”. והמדרש מונה את המידות שהאדם צריך להיות מלא מהם כדי שיוכל להישבע שבועה ולנדור נדר. מסביר השפת אמת” “כי כוחם של ישראל רק בפיהם” כי כתוב ויפח באפיו נשמת (רוח) חיים” ולכן בכח האדם על-ידי דברי תורה שמוציא מפיו להטות עצמו אליו יתברך” (שפת אמת” מטות” תרל”ד). אך התנאי לזה” אומר השפת אמת” זה כשאין אדם משנה מדיבורו ככתוב ‘לא יחל דברו’ – לא יעשה דבריו חולין. “מכלל שדבריו הם קודש בעצם על-ידי קדושת ה’ יתברך שנתן בכל איש ישראל”. ומוסיף השפת אמת” שכפי מה שהאדם שומר פיו כך הוא זוכה שכל היוצא מפיו ייעשה” כלומר הקב”ה ישמע ויקבל תפילתו וימלא מבוקשו.
ומדוע באמת יש לאדם כזה כוח בפיו” וכל מה שהוא אומר” או מקדיש דבר” חלה עליו קדושה” כגון שרוצה להקדיש שה לבית המקדש או כל חפץ אחר חלה עליו קדושה? מבאר הנתיבות שלום ע”פ דברי רבנו יונה” (והאוה”ח הביא את דבריו בפרשת פנחס במניין של בני יששכר” בשם ‘וכתבו חסדי ישראל'” עיי”ש)” שהפה של אדם מישראל הוא ככלי שרת אשר משרתים בו במקדש” וממילא כמו כלי שרת שמכניסים בו מנחה (קמח” מים וכו’)” בשעה שמוצאים אותה היא מקודשת בקדושת המנחות” “כמו כן על-ידי דיבור שיהודי מוציא מפיו שהוא ככלי שרת” נוצרת מציאות חדשה של קדושה ונדר”. ומיוחד דווקא הפה” כי מהות תפקידם של ישראל הוא ‘עם זו יצרתי לי תהילתי יספרו’. ומכיוון שתכלית עבודת ה’ של האדם היא סיפור תהילות ה’ והיא מתקיימת דווקא בפה” לכן הפה הוא ככלי שרת שעניינו לעשות בו עבודה לה’.
מיוחד הוא כוח הדיבור שלנו ובידנו לפעול בו רבות. כל בניינו של האדם הוא בעמל הפה של לימוד התורה. כל ההתקרבות לה’ בדבקות ויראת ה’ היא בפה על-ידי התפילה. כל הקשר הטוב שיש בין בני אדם” בין איש לאשתו” בין האדם לילדיו” תלוי רבות במוצא הפה. עלינו לזכור זאת ולעמוד באמרי פינו” בהתחייבויות שקיבלנו על עצמנו” הן בינינו לבין קוננו” והן ביחס לחברינו ובני ביתנו. אין לומר או להבטיח דברים אשר אין בכוחנו או בכוונתנו לעשות” ואם אכן התחייבנו נעמוד בדיבורנו” נזכור את מצוות התורה” ‘לא יחל דברו’ ונזכה שגם ה’ ישמע תפילותינו ובקשותינו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

“עם זו יצרתי לי תהילתי יספרו” | הרב יורם אליהו
Shape-2
יורם אליהו שבת הגדול
הרב יורם אליהו:מאחורי הקלעים של פרשת צו: תודה על כל מה שבראת
Shape-2
תודה על כל מה שבראת
לקח מפרשת ויקרא: כך תציל את הילדים שלך
זו הדרך שלך להציל את ילדיך
הסודות של חודש אדר: איך מקבלים תואר בפקולטה למדעי השמחה?
Shape-2
חודש אדר1
הנהגת הציבור מול שלמות עצמית
Shape-2
machon
שלא נזלזל בפרטים הקטנים
Shape-2
machon
שיטתם הרוחנית של יוסף ויהודה – והיו לאחדים בידך
Shape-2
machon
רחל ולאה בניין ההווה והעתיד
Shape-2
machon
חיים של יצירה
Shape-2
machon
השפעת הרצון על פעולת התפילה
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן