פרשת: מצרע | הדלקת נרות: 18:31 | הבדלה: 19:50 (ירושלים) 

דף הבית > > וְהָאֱמֶת וְהַשָּׁלוֹם אֱהָבוּ

וְהָאֱמֶת וְהַשָּׁלוֹם אֱהָבוּ

פרשה ונפש בחבלי משיח
שיחות הרב אלישע וישליצקי זצ”ל לפרשת השבוע
“וְהָאֱמֶת וְהַשָּׁלוֹם אֱהָבוּ”
שיחה לפרשת דברים וט’ באב התשע”ח

בונה ירושלים
אנו מתקדמים וקרבים לשבת חזון” תשעה באב” ומתוך כך להכנה הגדולה לתשעה באב בכללותו. יום ד’ מנחם אב” היה יום תחילת בניית חומות ירושלים בזמן נחמיה . לאחר שכבר הוקם בית המקדש ונעצרה בנייתו” וירושלים עדיין שרופה וכל רחובותיה הרוסים” וחומותיה פרוצות – ביום הזה מבין נחמיה שעליו ועל שכמותו מוטלת האחריות לתקן ולבנות.
וכשנחמיה מגיע לירושלים ורואה את החרפה הגדולה הזאת של עיר קודשנו” בירת הנצח של ישראל” שרופה” רואה את האויבים האורבים ומתנכלים ליישוב היהודי” הוא מתעשת ומפיח בחסדי ה’ רוח של גבורה ובניין בקרב היישוב היהודי. כל המשפחות” שנמנו ברשימה מפורטת מאוד בפרק ג בנחמיה” משתתפות בבנייה” והם מתחילים ברחובות ובחומות” שמתוך כך” יצמח הקודש. וכך” בעוד אבן ובעוד פינה ברחובות ירושלים” הם משקמים את ההריסות. כל סוג של צר ואויב” כל סוג של איום” נדחה מפני הישוב היהודי” מפני עוצמת הלב” מפני הנחישות והרצון לבנות את העיר שבליבה חומה.
והיום” בדור שלנו” מתוך בנייתה של ירושלים” בנייתה של הארץ כולה” קיבוץ הגלויות” והעצמאות” אנחנו בשלבי התקדמות. עם כל הצער והחיסרון על חורבן בית המקדש ועם כל הרצון שיבנה במהרה בימינו” אנחנו לא מקלים ראש בשינויים הגדולים שעם ישראל עובר. איננו מתעלמים מהנסים הגדולים שהקב”ה עושה בדורנו. ודווקא משום כך” הצימאון למרכז שכולו קודש” לתל-פיות” למקום שכל ישראל עולים אליו ומתוך כך – כפי שאומר ה’אור שמח’ – יש בו השראת שכינה” הצימאון למקום כזה הוא גדול עוד יותר.

אהבת חינם
המהר”ל” בדבריו על חטאי בית שני” מפרש כי חורבן המקדש בגלל שנאת חינם נגע לתפקידו של הבית השני” שהיה – לאחד את כל ישראל סביב תורה אחת” סביב מקדש אחד” סביב דברי ה’ אלוקים חיים. ומשעה שהייתה בו שנאת חינם” נכשלה המשימה של הבית השני .
בגאולה שלנו” כפי שהורה לנו מרן החיד”א” לפני מאתיים שנה” ובעקבותיו ומכוחו” מאה שנים לאחר מכן” מרן הרב קוק ” התיקון צריך להיות בנקודה הפנימית הזאת – אהבת חינם. אהבה שלא תלויה בדבר” אהבה שלא משתנית” לא בגלל דעות ולא בגלל שום סיבה חיצונית. אחווה אמתית.
אהבה זו אינה סותרת בירור” היא לא סותרת תוכחה” היא לא סותרת העמדת האמת על מקומה. אדרבה” “וְהָאֱמֶת וְהַשָּׁלוֹם אֱהָבוּ “” זה התנאי להפיכת הצומות לשמחה כנבואת זכריה בפרק ח. אהבת האמת היא ללא משוא פנים” ללא חנופה.

אני בריה וחברי בריה
במקור שמופיע בו סיפורם של קמצא ובר קמצא” בתלמוד הבבלי ” עוסקים יותר בסוגיית הקרבן – הטלת מום בדוק שבעין” וסבלנותו ופקפוקו של ר’ זכריה בן אבוקלס. התנא שבעקבותיו” בעקבות ספקותיו” השתהה הבירור ונחרב ביתנו כפי שמעיר ר’ יוחנן.
אך” כפי שמעיר הרב ישראלי זצ”ל בהקדמתו לספרו על המצוות התלויות בארץ” ‘ארץ חמדה'” במקור של תלמודה של ירושלים” תלמודה של ארץ ישראל” מדרש רבה איכה ” מופיעה גרסה אחרת” לפיה” ר’ זכריה בן אבקולס ישב בתוך אותה הסעודה” שמע את הביזיון שמבזים את מי שלא הוזמן לסעודה” ושתק.
את שתיקתו מפרש הרב ישראלי ככזאת שנבעה ממחשבה על עצמו” על מעלותיו. מעין ריחוק מכלל הציבור. לעומת זאת” חכמי יבנה הם הפתרון” הם האלטרנטיבה החיובית לכל הגישה המנותקת מהציבור” ואדרבה” “אני בריה וחברי בריה”” זהו גם חלק מאהבת החינם. זו היכולת לראות את הטוב שיש בזולת” את הייחודי שיש בו” והיכולת להקשיב לו ולקבל ממנו.
***

השבת הזאת תחזק את כלל ישראל” במיוחד כשהיא גורמת לכך שלא נצום בה. והצום הזה” מעלתו כפי שכותבים גדולי החסידות” היא ב’פינוי’ שהוא מפנה את עצמו לשבת” הוא זה שמהווה את מקור הברכה לדרבון עצום לכל ישראל. דרבון לנקות ולתקן” לא להיחלש” לא להתייאש” לא לאבד שום תקווה מכל התקוות הרוחניות. אך עם זאת” בהמון סבלנות” בהליכה הדרגתית” כתף אל כתף” “איש לרעהו יאמר חזק”.
מתוך כך נזכה” עם כל בית ישראל” לישועה ולנחמה ולבניית בית המקדש במהרה בימינו. אמן. שבת שלום.
*ערך הרב ליאור לביא שיחה שנאמרה בוואטסאפ בשנת תשע”ח

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

שיעור לחיים: כך תעלי על הדרך לבניית הבית המושלם עבורך
Shape-2
שיעור לחיים
מבט חדש על חודש אדר: תורה וקודש – עול או חירות?
Shape-2
חודש אדר5
להתגבר על המרחקים
Shape-2
machon
להשתתף בצרת הציבור
Shape-2
machon
Shape-2
machon
אוהב שלום ורודף שלום
Shape-2
machon
ממשימה למשימה
Shape-2
machon
צדיק טוב וצדיק שאינו טוב
Shape-2
machon
בְּךָ בָּטְחוּ אֲבֹתֵינוּ בָּטְחוּ וַתְּפַלְּטֵמוֹ – שיחה לפורים
Shape-2
machon
וקראתם דרור – שיחה לפרשת כי תשא
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן