פרשת: מצרע | הדלקת נרות: 18:31 | הבדלה: 19:50 (ירושלים) 

דף הבית > > מנהג ישראל

מנהג ישראל

הרב יואב מלכא
ישראלים הם היחידים ששרים “הבאנו שלום עליכם” ומוחאים כפיים בשעת הנחיתה” אחרי 1/2 שעה של טיסה מאילת לשדה התעופה בן גוריון.

?מנהג היה לנו בילדותנו כשהיינו חוזרים מטיול שנתי או ממחנה קיץ אל תחומו של הקיבוץ – על גב המשאית הנהוגה בידיו האמונות של אבנר הנהג – מיד פרצה מפינו פה אחד שירת “הבאנו שלום עליכם”. הרגשנים שבינינו היו מזילים דמעה חמה עם גְבוֹר השירה ב”גרון גדול”. כמה היינו משתוקקים לצאת מתחום הקיבוץ המוכר לנו כל כך לטיולים אלה. אך ראו זה פלא! כשהסתיים הטיול ורק קרבנו “כברת ארץ” לבית גידולנו” ומיד קפץ “חן מקומנו על יושביו” וגעגועים עזים תקפו בנו.
מה כוחו ופשרו של נוהג מוזר זה שקנה לו שביתה באין פוצה פה ומצפצף? ומה עוד שמנהג-ותיקין זה קיים אף בקרב מבוגרים כנ”ל” שלא רק שישירו “הבאנו שלום עליכם” וימחאו כפיים לאחר חצי שעת טיסה מאילת” אלא קל וחומר בשובם מחוצה לארץ אל ארצנו הקדושה.
שתי תנועות הופכיות ומשלימות זו לזו מקננות בנפשם של ישראל. האחת היא תכונת ההתמקמות” מציאת מקומנו המיוחד לנו והכרתו” נחלתנו המיוחדת בתוך קהל ישראל ובאנושות בכלל. והשניה היא דווקא תנועת היציאה אל מחוץ למקומנו” לקבל משם את הראוי לנו לקבל ו”להביא את שלומו” (הבאנו שלום עליכם) – השלמתו” לאוצר חיינו המיוחד. כמה שמח אז לבנו התמים לבקר את תחום מושבם של ילדי גבת” יגור” משמר העמק” כפר מכבי” רמת יוחנן…. ולהתבונן בגינוני הליכותיהם. חתימת ריחו של אופיים הייחודי עלה באפנו בכל חריפותו והרגשנו שוודאי נחזור מ”מסע בין-כוכבי” זה כדבורים עמוסות צוף פרחים שלא הכרנו מעולם” שנוכל למזג אותו יפה בצוף עולמנו ו”טובים השניים מן האחד”. כל שכן טיסה לאילת. די בשינוי גיאוגרפי ונפשי שמורגש בהפלגת מקום שכזו לעורר את המתח המפרה בין תכונת הקביעות והנדודים גם בקרב המבוגרים אשר בשם ‘ישראל’ יכונו. עיקרון זה חורז גם את כלל מסעותיו של עם ישראל מחוץ לארצנו הקדושה מאז ועד הנה. לעיתים אנו יושבים איתן בסלע נחלתנו: כל שבט ואיש מכיר את נחלתו ומקומו ואופי התמזגותו עם כללות העם” עד שרוח עזה משברת סלעים” באה ומפזרת אותנו בארבע כנפות הארץ כי בעוונותינו גלינו מארצנו” וכ”לקטים” אנו מלקטים ניצוצות של קדושה השרויים ובלועים במקומות גלותנו” ושבים לשותלם בשדה חיינו” בארץ ישראל ושירת “הבאנו שלום עליכם”” מדעת או שלא מדעת” פורצת מפינו לאמור: אכן גלינו ממקומנו” אבל הנה שבנו למקומנו ברכוש גדול כבעלי תשובה ש”אין צדיקים יכולים לעמוד במקומם”.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

בדיחידוש – שלושה אסירים
Shape-2
machon
שאלות מבית מדרשנו: הרב יואב מלכא
Shape-2
הרב יואב מלכא FIX
כיבוד הורים והתקדמות אישית
Shape-2
machon
שאלות מבית מדרשנו
Shape-2
machon
חיוכה של תורה
Shape-2
machon
לשמוע כל חצי שעה חדשות אפילו שאין שום דבר חדש.
Shape-2
machon
תודה רבה לך! באמת תודה רבה”.
Shape-2
machon
לא נכון אפילו יש לי חבר ערבי”…
Shape-2
machon
מנהג ישראל
Shape-2
machon
לצפור ולזרז כשהרמזור כבר מורה אדום-צהוב
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן