להגיד למי שמאשים אותנו בשנאת ערבים: “לא נכון” אפילו יש לי חבר ערבי”…
השנאה לא תוכל למצוא בקרבנו מקום של קבע” לכן גם בשעה שנגזר עלינו ללחום מלחמות מצווה וליטול נפשות ברשות גם אז לא תניח אהבתנו לבריות כולן” לתכונת השנאה לסלק מקרבנו את האמון העמוק בנשמת כל חי. ודבר זה גורם לנו להתקומם כנגד מי שמבקש להאשים אותנו בשנאת הערבים למשל” ואנו משיבים לו:
“לא נכון אפילו יש לי חבר ערבי”” כי באמת אין בלבנו שנאה כלפיהם ואנו יודעים להבדיל יפה בין כיעורם המעשי הנפשי ואפילו הרוחני של רבים רבים ממבקשי רעתנו אלה – מי בסתר ומי בגלוי – לבין פנים פנימיותם הגנוזה שצלם אלוקים שוכן בה” אף שהיא מעולפת וכלואה לעת עתה בין קליפות עבות וחשוכות. ומצד מעמקים אלה יש ויש לנו חיבור מה עמם. ואפילו עמלק” שאנו מצווים להכריתו” גם מצווה זו אינה אלא “מתחת השמים” אבל מ”על השמים”” מצד שורשו” יש לו תקנה (מידות הראי”ה ערך “אהבה”). ועשיו” סב עמלק” שנמשל בפי חז”ל לחזיר נתעב גם הוא עתיד לחזור בתשובה שהרי ראשו קבור במערת המכפלה” ומרמז על כך שמצד ראשו ושורשו יש לו תיקון. וקל וחומר ישמעאל” שעליו נכתב אחרי זמן רב” כשאברהם כבר נפטר” (בראשית כה” ט): “וַיִּקְבְּרוּ אֹתוֹ יִצְחָק וְיִשְׁמָעֵאל בָּנָיו אֶל-מְעָרַת הַמַּכְפֵּלָה”. ורש”י” בעקבות חז”ל” רואה כאן מעשה חיובי בהחלט ולומד: “שעשה ישמעאל תשובה והוליך את יצחק לפניו” והיא שיבה טובה שנאמר באברהם”.
וזה פשר הדבר שמתנגנת מתוכנו אמירה זו של חַפּוּת מן השנאה הגורפת והחלוטה כלפי הערביים באמירה כנה: “לא נכון” אפילו יש לי חבר ערבי”…
אשריכם ישראל!