פרשת: מצרע | הדלקת נרות: 18:31 | הבדלה: 19:50 (ירושלים) 

דף הבית > > שׁוּבָה אֵלַי כִּי גְאַלְתִּיךָ

דף הבית > ראש השנה > שׁוּבָה אֵלַי כִּי גְאַלְתִּיךָ

שׁוּבָה אֵלַי כִּי גְאַלְתִּיךָ

פרשה ונפש בחבלי משיח
שיחות הרב אלישע וישליצקי שליט”א לפרשת השבוע
“שׁוּבָה אֵלַי כִּי גְאַלְתִּיךָ”
שיחה לפרשת וילך (שובה) התשע”ט

חזק ואמץ
השבת היא נקודת האמצע בין ראש השנה לבין יום הכיפורים” בין כסה לעשור. הלבנה מתחילה להתחדש. כוחות הנפש” בפרט ובכלל” מתחילים להתחדש. מלכות ה’ היא משאת הנפש של עם ישראל.
בתוך כך” בפסוקים” מסתיים תפקידו של משה רבנו. סיום מתוך עוצמה – משה רבנו מכין את הקרקע ואומר:
“חִזְקוּ וְאִמְצוּ אַל תִּירְאוּ וְאַל תַּעַרְצוּ מִפְּנֵיהֶם כִּי ד’ אֱ-לֹהֶיךָ הוּא הַהֹלֵךְ עִמָּךְ לֹא יַרְפְּךָ וְלֹא יַעַזְבֶךָּ “
‘אל תיראו’ זו אמירה לאומית לכלל ישראל. מיד לאחר מכן” ממנה משה רבנו את יהושע בן נון:
“וַיִּקְרָא מֹשֶׁה לִיהוֹשֻׁעַ וַיֹּאמֶר אֵלָיו לְעֵינֵי כָל יִשְׂרָאֵל חֲזַק וֶאֱמָץ כִּי אַתָּה תָּבוֹא אֶת הָעָם הַזֶּה אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר נִשְׁבַּע ד’ לַאֲבֹתָם לָתֵת לָהֶם וְאַתָּה תַּנְחִילֶנָּה אוֹתָם “
ה’ שולח שליח. דרך השליח מתגלה מלכות ה’. אין זו סתירה למלכות ה’. יהושע בן נון הוא כלי ונקרא משרת . משה רבנו הוא כלי ונקרא עבד .

אם כבנים אם כעבדים
זה מרים אותנו למדרגת רבי עקיבא –
“אם כבנים” אם כעבדים. אם כבנים – רחמנו כרחם אב על בנים” ואם כעבדים – עינינו לך תלויות” עד שתחננו ותוציא כאור משפטנו” איום קדוש “.
המילה ‘אם’ אינה מבטאת ספק. אין ספקות כלפי שמיא . ‘דברך אמת וקיים לעד’. ספקות יש במגבלות האנושיות” ואל יעיז אדם להשליך את המגבלות שלו” חלילה” על ההנהגה האלוקית. אז מה פירוש “אם כבנים אם כעבדים”?
כי במבט שטחי אנו עלולים לטעות ולחשוב ש’אם כבנים’ זו אהבה ללא יראה” שאלו רחמים בלבד ואין משימות. אבל הנביא מלאכי אומר: “וְחָמַלְתִּי עֲלֵיהֶם כַּאֲשֶׁר יַחְמֹל אִישׁ עַל בְּנוֹ “” לכאורה זה מסתיים כאן אבל זה לא הסוף – “הָעֹבֵד אֹתוֹ “. אנחנו מבקשים מהקב”ה שיחמול” אבל לא כי אנו חומקים מאחריות” אלא שייתן לנו כוחות ומשימות. זה השדר שמעביר משה רבנו.

שובה אלי כי גאלתיך
זוהי גם מהות ההפטרה – “אַשּׁוּר לֹא יוֹשִׁיעֵנוּ עַל סוּס לֹא נִרְכָּב וְלֹא נֹאמַר עוֹד אֱלֹהֵינוּ לְמַעֲשֵׂה יָדֵינוּ “.
כל מה שבני אדם חושבים שהוא מקור כוחם” והוא המדד והמבחן” טועים טעות גדולה. “ולא נאמר עוד אלוהינו למעשה ידינו”. לאור פסוק זה” מסביר הרמב”ם ” ‘מעיד עליו יודע תעלומות שלא ישוב לזה החטא עוד לעולם’.
אנו מבקשים מהקב”ה שייתן לנו טהרת הלב בכל המובנים” האישיים” המשפחתיים” החברתיים” הקהילתיים” הלאומיים. שנהיה כאלה שלא משתחווים למעשה ידיהם” ונהפוך את מעשה ידינו למשרתים את מלך מלכי המלכים אלוקי ישראל ה’ צבאות.
וכך תרומם אותנו השבת” מקור הברכה של הגאולה והתשובה” הגאולה שמצמיחה את טהרת הלב. ולזה מתפללים כל הדורות – “שׁוּבָה אֵלַי כִּי גְאַלְתִּיךָ “. יש אמנם פסוקים אחרים שאפשר היה להביא” אך בחרו בתפילת עמידה של יוה”כ דווקא את “שובה אלי כי גאלתיך” לאמור – מקור החיים הוא מקור התשובה.
וכך ניכנס כולנו לשבת של שמחה ונחת” של הכרת הטוב” של רצון להמשיך את כל המפעל הקדוש הזה של עם ישראל בארצו. לעילוי נשמתו של ר’ יהודה אלקלעי שהיום יום פקודתו ” שהיה רבו של סבו של הרצל” וניכרים ביומנו של הרצל חותמו ודבריו של ר’ יהודה אלקלעי” בחבירתו עם הרב קאלישר והרב גוטמכר ובחיזוקו את התיישבות המתחדשת בארץ ישראל. גילה הרב אלקלעי בגדלות תורתו את סוד התשובה הצומחת מתוך הגאולה .
שבת שלום” בשורות טובות” שנה טובה וכתיבה וחתימה טובה לכל בית ישראל וכדברי משה רבנו – חזק ואמץ ונגיד לכולנו – חזקו ואמצו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

שיעור לחיים: כך תעלי על הדרך לבניית הבית המושלם עבורך
Shape-2
שיעור לחיים
מבט חדש על חודש אדר: תורה וקודש – עול או חירות?
Shape-2
חודש אדר5
להתגבר על המרחקים
Shape-2
machon
להשתתף בצרת הציבור
Shape-2
machon
Shape-2
machon
אוהב שלום ורודף שלום
Shape-2
machon
ממשימה למשימה
Shape-2
machon
צדיק טוב וצדיק שאינו טוב
Shape-2
machon
בְּךָ בָּטְחוּ אֲבֹתֵינוּ בָּטְחוּ וַתְּפַלְּטֵמוֹ – שיחה לפורים
Shape-2
machon
וקראתם דרור – שיחה לפרשת כי תשא
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן