ערוץ מאיר

באהבה ובאמונה

כל הנושאים
פרשה קודמת: האזינו
פרשה הבאה: בראשית
 


"שׁוּבָה אֵלַי כִּי גְאַלְתִּיךָ"

הרב אלישע וישליצקי

פרשה ונפש בחבלי משיח
שיחות הרב אלישע וישליצקי שליט"א לפרשת השבוע
"שׁוּבָה אֵלַי כִּי גְאַלְתִּיךָ"
שיחה לפרשת וילך (שובה) התשע"ט

חזק ואמץ
השבת היא נקודת האמצע בין ראש השנה לבין יום הכיפורים, בין כסה לעשור. הלבנה מתחילה להתחדש. כוחות הנפש, בפרט ובכלל, מתחילים להתחדש. מלכות ה' היא משאת הנפש של עם ישראל.
בתוך כך, בפסוקים, מסתיים תפקידו של משה רבנו. סיום מתוך עוצמה - משה רבנו מכין את הקרקע ואומר:
"חִזְקוּ וְאִמְצוּ אַל תִּירְאוּ וְאַל תַּעַרְצוּ מִפְּנֵיהֶם כִּי ד' אֱ-לֹהֶיךָ הוּא הַהֹלֵךְ עִמָּךְ לֹא יַרְפְּךָ וְלֹא יַעַזְבֶךָּ "
'אל תיראו' זו אמירה לאומית לכלל ישראל. מיד לאחר מכן, ממנה משה רבנו את יהושע בן נון:
"וַיִּקְרָא מֹשֶׁה לִיהוֹשֻׁעַ וַיֹּאמֶר אֵלָיו לְעֵינֵי כָל יִשְׂרָאֵל חֲזַק וֶאֱמָץ כִּי אַתָּה תָּבוֹא אֶת הָעָם הַזֶּה אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר נִשְׁבַּע ד' לַאֲבֹתָם לָתֵת לָהֶם וְאַתָּה תַּנְחִילֶנָּה אוֹתָם "
ה' שולח שליח. דרך השליח מתגלה מלכות ה'. אין זו סתירה למלכות ה'. יהושע בן נון הוא כלי ונקרא משרת . משה רבנו הוא כלי ונקרא עבד .




אם כבנים אם כעבדים
זה מרים אותנו למדרגת רבי עקיבא -
"אם כבנים, אם כעבדים. אם כבנים - רחמנו כרחם אב על בנים, ואם כעבדים - עינינו לך תלויות, עד שתחננו ותוציא כאור משפטנו, איום קדוש ".
המילה 'אם' אינה מבטאת ספק. אין ספקות כלפי שמיא . 'דברך אמת וקיים לעד'. ספקות יש במגבלות האנושיות, ואל יעיז אדם להשליך את המגבלות שלו, חלילה, על ההנהגה האלוקית. אז מה פירוש "אם כבנים אם כעבדים"?
כי במבט שטחי אנו עלולים לטעות ולחשוב ש'אם כבנים' זו אהבה ללא יראה, שאלו רחמים בלבד ואין משימות. אבל הנביא מלאכי אומר: "וְחָמַלְתִּי עֲלֵיהֶם כַּאֲשֶׁר יַחְמֹל אִישׁ עַל בְּנוֹ ", לכאורה זה מסתיים כאן אבל זה לא הסוף - "הָעֹבֵד אֹתוֹ ". אנחנו מבקשים מהקב"ה שיחמול, אבל לא כי אנו חומקים מאחריות, אלא שייתן לנו כוחות ומשימות. זה השדר שמעביר משה רבנו.

שובה אלי כי גאלתיך
זוהי גם מהות ההפטרה - "אַשּׁוּר לֹא יוֹשִׁיעֵנוּ עַל סוּס לֹא נִרְכָּב וְלֹא נֹאמַר עוֹד אֱלֹהֵינוּ לְמַעֲשֵׂה יָדֵינוּ ".
כל מה שבני אדם חושבים שהוא מקור כוחם, והוא המדד והמבחן, טועים טעות גדולה. "ולא נאמר עוד אלוהינו למעשה ידינו". לאור פסוק זה, מסביר הרמב"ם , 'מעיד עליו יודע תעלומות שלא ישוב לזה החטא עוד לעולם'.
אנו מבקשים מהקב"ה שייתן לנו טהרת הלב בכל המובנים, האישיים, המשפחתיים, החברתיים, הקהילתיים, הלאומיים. שנהיה כאלה שלא משתחווים למעשה ידיהם, ונהפוך את מעשה ידינו למשרתים את מלך מלכי המלכים אלוקי ישראל ה' צבאות.
וכך תרומם אותנו השבת, מקור הברכה של הגאולה והתשובה, הגאולה שמצמיחה את טהרת הלב. ולזה מתפללים כל הדורות - "שׁוּבָה אֵלַי כִּי גְאַלְתִּיךָ ". יש אמנם פסוקים אחרים שאפשר היה להביא, אך בחרו בתפילת עמידה של יוה"כ דווקא את "שובה אלי כי גאלתיך" לאמור - מקור החיים הוא מקור התשובה.
וכך ניכנס כולנו לשבת של שמחה ונחת, של הכרת הטוב, של רצון להמשיך את כל המפעל הקדוש הזה של עם ישראל בארצו. לעילוי נשמתו של ר' יהודה אלקלעי שהיום יום פקודתו , שהיה רבו של סבו של הרצל, וניכרים ביומנו של הרצל חותמו ודבריו של ר' יהודה אלקלעי, בחבירתו עם הרב קאלישר והרב גוטמכר ובחיזוקו את התיישבות המתחדשת בארץ ישראל. גילה הרב אלקלעי בגדלות תורתו את סוד התשובה הצומחת מתוך הגאולה .
שבת שלום, בשורות טובות, שנה טובה וכתיבה וחתימה טובה לכל בית ישראל וכדברי משה רבנו - חזק ואמץ ונגיד לכולנו - חזקו ואמצו.


תגיות: פרשת וילך



מאמרים נוספים מעלון פרשת וילך תש"פ:
יום הפיוס - הרב דב ביגון
עלבונות מכפרים - הרב שלמה אבינר
הליכה מתמדת - הרב יורם אליהו
חיוכה של תורה - הרב יואב מלכא
שיר של יום הכיפורים - הרב חגי לונדין
פרשת וילך - הרב דוד לנדאו
למה לסיים ככה? - הרב ניסים ויטנברג
שָׁאוּל הַצַּדִּיק - הרב שלמה אבינר

הצטרפות לרשימת התפוצה
לקבלת העלון ועדכונים מערוץ מאיר מידי שבוע במייל הירשם כאן: