פרשת: מצרע | הדלקת נרות: 18:31 | הבדלה: 19:50 (ירושלים) 

דף הבית > > למה לסיים ככה?

למה לסיים ככה?

אמנם אנחנו התחלנו שנה חדשה” אבל השבת” לפני יום הכיפורים” אנחנו קוראים את דברי הפרידה שנאמרו ביומו האחרון של משה רבינו” “וַיֹּ?אמֶר אֲלֵהֶ?ם בֶּן־מֵאָה? וְעֶשְׂרִ?ים שָׁנָ?ה אָנֹכִי? הַיּ?וֹם” ופירש”י “היום נולדתי והיום אמות” (דברים לא ב).
והנה בסוף הפרק משה רבינו ‘זורק’ פסוק תמוה מאד: “כִּ?י יָדַ?עְתִּי אַחֲרֵ?י מוֹתִי? כִּֽי־הַשְׁחֵ?ת תַּשְׁחִת?וּן וְסַרְתֶּ?ם מִן־הַדֶּ?רֶךְ אֲשֶׁ?ר צִוִּ?יתִי אֶתְכֶ?ם וְקָרָ?את אֶתְכֶ?ם הָֽרָעָה? בְּאַחֲרִ?ית הַיָּמִ?ים כִּֽי־תַעֲשׂ?וּ אֶת־הָרַע? בְּעֵינֵ?י ה’ לְהַכְעִיס?וֹ בְּמַעֲשֵׂ?ה יְדֵיכֶֽם” (דברים שם כט).
ולא מובן מדוע אומר משה בדברי הפרידה מילים קשות” וכמו שצועק הגאון מליסא בספרו ‘נחלת יעקב’: איך משה רבינו שולל מאיתנו את הבחירה” והרי כשנביא כזה כמו משה רבינו אומר בנבואה “ידעתי שתסורו מהדרך” איך אפשר להינצל?…
והנה בפשטות אפשר לתרץ קושיא זו כמו שתירץ המלבי”ם (שם) שהמילה “כי” באה לומר “אם” ואז לא קשה אמירת משה “אם השחת תשחיתון וכו'”” אבל עדיין קשה” הרי ברור שאם נחטא ניענש מתישהו” ולמה כל כך חשוב למשה להגיד את זה?
אבל הנה גם המלבים וגם ה’נחלת יעקב’ מסבירים בהמשך דבריהם שמשה רבינו מגלה לעם ישראל יסוד חשוב מאוד להמשך. ידוע שבארץ ישראל ישנו עניין של הנהגה טבעית (כמובא בכמה מקומות) לעומת ימי המדבר ששם היתה הנהגה נסית” וכחלק מהעניין” כשהיה אדם חוטא מיד היה נענש” וכשהיה מתנהג כראוי מיד היה מקבל שכר. הנהגה זה המשיכה גם קצת בימי בית המקדש הראשון (כפי שמוסבר הרבה בספר דברי הימים ובספר מלכים). אולם היום אדם יכול לחטוא או לעשות מצווה” ולא ירגיש שום שינוי בחייו – ומזה מזהיר אותנו משה רבינו “כי השחת תשחיתון… וקראת אתכם הרעה (רק ) באחרית הימים” והרי יש כלל “מצווה גוררת מצווה ועבירה גוררת עבירה” (אבות ד ב) ולכן אם אדם יעשה אפילו עבירה קלה ולא יקבל עונש יוכל להוסיף ולהיגרר לדברים אחרים.
ועל ידי זה תתורץ אולי עוד קושיא” מדוע יום כיפור נמצא בתחילת השנה ולא בסוף השנה? ברור שזה כדי שמצוות התשובה תגרור אחריה עוד מצווה ועוד מצווה וככה תיגרר כל השנה הבאה עלינו לטובה ולברכה!!
שבת שלום וגמר חתימה טובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

למה תירצע האוזן?
Shape-2
machon
יהודה ואנחנו
Shape-2
machon
למה להרוס הכול?
Shape-2
machon
למה לסיים ככה?
Shape-2
machon
מה בין משה רבינו לבלעם הרשע?
Shape-2
machon
האם הפך פסח מחג החירות לחג העבדות?
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן