פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > סידרת ‘אֲרוֹן הַבְּרִית’ – חלק ז’: האם כיום ראוי לחפש את הארון?

סידרת ‘אֲרוֹן הַבְּרִית’ – חלק ז’: האם כיום ראוי לחפש את הארון?

השאלה
כיום יש טכנולוגיה מיוחדת שפותחה באופן בלעדי בישראל שבעזרתה ניתן לגלות מנהרות תת-קרקעיות. השאלה היא האם ראוי לחפש את מנהרת המסתור שמובילה למקום הארון עצמו? אין ספק שלתגלית כזאת תהיה השפעה רוחנית כבירה על עם ישראל ותסלול את הדרך לגאולה ולבניית בית המקדש.
שאלתו של הרב גץ
כאשר הרב גץ היה רב הכותל” התבצעו חפירות תת-קרקעיות שנודעות כ’מנהרות הכותל’. הרב גץ הצליח בחישוביו לגלות את המקום המשוער ששם ארון הברית הוסתר ובמבצע חשאי התחיל לחפור לכיוונו. הרב גץ גילה שער סתום מאחורי קודש הקודשים” ובתאריך י”ד אב תשל”ו שלח מכתב לרבי מלובביץ’ ושאל האם ראוי לפותחו ולחתור פנימה? והאם הלכתית מותר להכנס לתוך מחילה שפתוחה לקודש וגם לחול?
תשובתו של הרבי מלובביץ’
בראש חודש אלול תשל”ו” הרבי מלובביץ’ שלח אגרת לרב גץ והתנגד נחרצות להמשך המבצע למציאת ארון הברית וכך כתב “ושיבשר טוב בכל הענינים שכותב” כולל ועיקר – שבטלה התכנית לחפור מתחת לבית המקדש” מחילות וכו’ ואפילו לספקן”. ובסוף המכתב כתב הרבי “בכבוד ובברכה לשמור על הקודש שלא יגעו בו ולא בספקו וספק ספקו” כי “ממי שהזהיר על המקדש” אתה מתיירא. ובהצלחה”.
במכתב שהרב גץ שלח בחזרה לרבי בכ”ב כסלו תשל”ז” הוא כותב ככל הנראה בהתייחס לתכנית לחיפוש ארון הברית “והנני מבשרו כי” בהתאם להוראותיו” נגנזה התכנית ההיא לחלוטין ואיננו מדברים יותר מזה מאומה”.
אך מכל מקום עלינו לברר מדוע הרבי מלובביץ’ התנגד כל כך לחיפוש הארון? מדוע יש במציאת הארון פגיעה בקודש ובמקדש?
שאלה על דברי הרמב”ם
הרמב”ם כתב בתחילת פרק ד’ בהל’ בית הבחירה את הדברים הבאים: “ובעת שבנה שלמה את הבית וידע שסופו ליחרב בנה בו מקום לגנוז בו הארון למטה במטמוניות עמוקות ועקלקלות ויאשיהו המלך צוה וגנזו במקום שבנה שלמה שנאמר ויאמר ללוים המבינים לכל ישראל הקדושים לה’ תנו את ארון הקדש בבית אשר בנה שלמה בן דויד מלך ישראל אין לכם משא בכתף עתה עבדו את ה’ אלקיכם וגו'”.
בחידושים ובביאורים של הרבי מלובביץ’ להלכות בית הבחירה (סי’ י)” מופיעות כמה שאלות על דברי הרמב”ם” אך נזכיר כאן את אחת השאלות: לכל דברי הרמב”ם ביד החזקה יש נפקא מינא להלכה ולכן” איזו נפקא מינא הלכתית יש לסיפור גניזת הארון? מדוע הרמב”ם האריך בעניין כל כך?
יש לברר מהו המעמד ההלכתי של מערת המסתור ששם נגנז הארון?
מקום גניזת הארון קדוש כקודש הקודשים
הרמב”ם כתב “ובעת שבנה שלמה את הבית וידע שסופו ליחרב בנה בו מקום לגנוז בו הארון למטה במטמוניות עמוקות ועקלקלות”. דבריו של הרמב”ם מבוססים על הפסוק בתפילתו של שלמה המלך בחנוכת המקדש “וָאָשִׂם שָׁם מָקוֹם לָאָרוֹן אֲשֶׁר שָׁם בְּרִית ה’ אֲשֶׁר כָּרַת עִם אֲבֹתֵינוּ בְּהוֹצִיאוֹ אֹתָם מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם” (מלכים א’ ח” כא). מה הכוונה ששלמה המלך אמר ששם מקום לארון? מהו אותו המקום? מדוע שלמה המלך לא אמר במפורש שמדובר בדביר או בקודש הקודשים?
הרבי מלובביץ’ הסביר ששלמה המלך ראה בחכמתו שבית המקדש עתיד להיחרב ולכן כאשר בנה את בית המקדש הכין מלכתחילה שני מקומות עבור הארון: מקום גלוי בקודש הקודשים ומקום נסתר במנהרה תת-קרקעית בקו אווירי מתחת לקודש הקודשים. ולכן כאשר שלמה המלך אמר בתפילתו “וָאָשִׂם שָׁם מָקוֹם לָאָרוֹן”” הוא למעשה מדבר על מקום המסתור שהארון ייגנז שם בבוא היום. ולכן” כאשר יאשיהו מצוה את הכהנים לשים את הארון “בַּבַּיִת אֲשֶׁר בָּנָה שְׁלֹמֹה”” הכוונה היא באותו בית תת-קרקעי” מערת מסתור ששלמה הכין מראש (ראה: תוס’ הרא”ש הוריות יב” א).
הרבי מלובביץ’ הוסיף ששלמה המלך קידש את המחבוא התת-קרקעי של הארון “בתור (מקום הארון וממילא) חלק מקדש קדשים”. ולכן” ממילא מובן מדוע הרמב”ם האריך בסיפור גניזת הארון באמצע הלכות בית הבחירה” שהרי למקום גניזת הארון יש נפקא מינא הלכתית לעניין קדושתו כמו קודש הקודשים.
ואם כן” ממילא מובנים דבריו של הרבי מלובביץ’ לרב גץ – שלא ראוי לחפש את ארון הברית ויש בכך פגיעה בקודש ובמקדש. שהרי מאחר ומקום הארון קדוש כמו קודש הקודשים. ולכן” מובן הדבר שיש להתייחס למקום הארון לא כסתם מחילה” אלא כקודש הקודשים. ואם כן” כשם שלא יעלה על הדעת שיהודי ינסה להיכנס או לחפור בקודש הקודשים” כך לא יעלה על הדעת שיהודי ינסה להיכנס או לחפור במקום הארון.
ולגבי הטענה שגילוי הארון תביא להתעוררות רוחנית ותקרב את הגאולה” יש לזכור את דברי הרב קוק “פגיעה אחת בקדושת מקום בית חיינו” עולה לנו על כל מיליונים של יישובים מעשיים” (אגרות הראיה ח”ב רפה). ולכן” המטרה אינה מקדשת את האמצעים ולא ראוי לנסות לקרב את הגאולה בדרכים פסולות שהן מנוגדות למצות מורא מקדש.
לתגובות ולקבלת המאמר המלא: natanorot@gmail.com

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

פרשת ויקרא: התשובה המפתיעה לאדישות
Shape-2
האדישות
מעמיקים בפרשיות ויקהל פקודי: לצאת למסע כשאתה עדיין בחנייה?
Shape-2
כיצד אפשר לצאת למסע כשאנחנו עדיין בחנייה
אלוקים מאמין באדם . משנת הרב יונתן זקס – 2
Shape-2
WhatsApp Image 2021-03-07 at 19.06.57
“עשית את התורה מתוקה עבורנו” . משנת הרב יונתן זקס פרק 1
Shape-2
הרב יונתן זקס
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל – חלק ח’: הרב שלימד לשאול שאלות
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל חלק ג’: החידוש הגדול בשאלת הרוע בעולם
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן