ערוץ מאיר

באהבה ובאמונה

כל הנושאים
פרשה קודמת: וירא
פרשה נוכחית: חיי שרה
פרשה הבאה: תולדות
 


אֶת קַשְׁתִּי נָתַתִּי בֶּעָנָן

הרב זיו רוה

מהו סוד הקשת, ומדוע אסור להסתכל בה? הרי זהו אחד מהמראות היפים והמיוחדים בעולמנו זה?!
במראה הקשת יש הוד של שכינה, ולכן אסור להסתכל בה באריכות. וכך מובא במסכת חגיגה טז. "כל שלא חס על כבוד קונו רתוי (= ראוי) לו שלא בא לעולם: מאי היא? ר' אבא אמר זה המסתכל בקשת... דכתיב: "כְּמַרְאֵה הַקֶּשֶׁת אֲשֶׁר יִהְיֶה בֶעָנָן בְּיוֹם הַגֶּשֶׁם כֵּן מַרְאֵה הַנֹּגַהּ סָבִיב הוּא מַרְאֵה דְּמוּת כְּבוֹד ה'" .... כל המסתכל בג' דברים עיניו כהות: בקשת, בנשיא ובכהנים. בקשת דכתיב "כְּמַרְאֵה הַקֶּשֶׁת וכו'", בנשיא דכתיב: "וְנָתַתָּה מֵהוֹדְךָ עָלָיו" . המסתכל בכהנים בזמן שביהמ''ק קיים שהיו עומדין על דוכנן ומברכין את ישראל בשם המפורש."
אמנם האיסור הוא אם מתבונן בקשת ביותר, אולם בראיה בעלמא מותר , שהרי צריך לראותה כדי לברך . וכך נפסק בשו"ע או"ח רכט: "הָרוֹאֶה הַקֶּשֶׁת, אוֹמֵר: בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם זוֹכֵר הַבְּרִית נֶאֱמָן בִּבְרִיתוֹ וְקַיָּם בְּמַאֲמָרוֹ". "וְאָסוּר לְהִסְתַּכֵּל בּוֹ בְּיוֹתֵר."
כבוד ה' מופיע בעולם על ידי אמצעי כעמוד הענן, סנה בוער וכד'. אל הנביאים כבוד ה' היה מתגלה במראה שבחלום, "אִם יִהְיֶה נְבִיאֲכֶם ה' בַּמַּרְאָה אֵלָיו אֶתְוַדָּע בַּחֲלוֹם אֲדַבֶּר בּוֹ" . בשל מעלתם הרוחנית של הנביאים, יודעים היו מהו המסר האלוקי בחזיון הלילי.
בקשת יש הוד של מראה אלוקי אך כחזיון הפתוח לכל באי עולם, ומסר עליון מקופל במראה. מראה הקשת הוא משל לזוהר האור האלוקי האחדותי המופיע בריבוי רב בעולם בכל הנבראים. בדורות שקדמו למבול בני האדם ניתקו את רבגוניות ההצעות שהעולם הזה מציע, ממקורם האלוקי. הם עשו בעולם כבשלהם, בלא מוסר ובלא נאמנות לה' יתברך מקור הכל. "כִּי הִשְׁחִית כָּל בָּשָׂר אֶת דַּרְכּוֹ עַל הָאָרֶץ". בקשת ישנו חזיון שאמור להזכיר לבני האדם לא ללכת אחר כוח דמיונם החושי באופן מנותק מן האמונה, לא לשקוע במנעמי העולם בצורה יצרית שנאסרה עליהם ולהשחית שוב דרכם.
שמא יאמר אדם כי לכאורה מראה הקשת הוא טבעי. אור השמש נפרס על טיפות הענן לספקטרום צבעוני מתגוון. מבאר המהר"ל כי "הסבה אשר נתנה התורה היא סיבת הסיבה! שלכל דבר יש סבה טבעית מחייבת אותו, ועל אותה הסבה הטבעית יש סבה אלקית והיא סבת הסבה, ומזה דברו חכמים" .
התבוננות ממושכת ביופי מראה הקשת, מכהה את הפנמת המסר האלוהי. הברכה מקשרת את המראה לתוכנו, ומזכירה את הברית האלוקית, את ה' אחד, ואת הרקע העגום אליו הגיעה האנושות לפני המבול. הקשת מעוררת לתשובה, שכן אם הדור היה זכאי היא לא היתה מופיעה, לכן אע"פ שיש בקשת ברית שלום, שלא יבוא עוד מבול לעולם, ראייתה מסמלת גם את מידת הדין. "לא באה הקשת בענני ענן להתראות כי אם להורות שהדור ראוי לכליון לולי הברית." . "וְהָיְתָה הַקֶּשֶׁת בֶּעָנָן וּרְאִיתִיהָ לִזְכֹּר בְּרִית עוֹלָם בֵּין אֱלֹהִים וּבֵין כָּל נֶפֶשׁ חַיָּה בְּכָל בָּשָׂר אֲשֶׁר עַל הָאָרֶץ."
"ר' יוסי אמר קשת באה להגן על העולם. בדומה למלך, שכל פעם שבנו חטא כנגדו ובא המלך להכות אותו, מתגלה עליו המלכה בלבושי יקר של המלכות. המלך רואה אותה ומסתלק הכעס מבנו, ושמח עמה, ככתוב: "וּרְאִיתִיהָ לִזְכֹּר בְּרִית עוֹלָם". ועל כן לא נראית קשת בעולם אלא בלבושי יקר של המלכות, (שהם ג' צבעים הרומזים על ג' קוין, שהם לבן אדום ירוק שהמלכות מתלבשת בהם). ובשעה שיש צדיק בעולם הוא ברית, לקיים הברית, ומגן על העולם. אם אין צדיק הרי יש קשת להראות שהעולם עומד להיות אבוד, אלא (שמתקיים) בשביל קשת הזו." לכן כל ימיו של רבי שמעון בן יוחאי לא נראתה הקשת בענן, שהגן בזכויותיו ובתורתו על הדור.
"כְּמַרְאֵה הַקֶּשֶׁת אֲשֶׁר יִהְיֶה בֶעָנָן בְּיוֹם הַגֶּשֶׁם כֵּן מַרְאֵה הַנֹּגַהּ סָבִיב הוּא מַרְאֵה דְּמוּת כְּבוֹד ה'" . רבנו המלבי"ם דורש את הפסוק באופן עמוק. אור השמש נקרא 'אור ישר'. לעומתו "הַנֹּגַהּ", איננו אור עצמי אלא 'אור חוזר', כאור הירח המחזיר את אור השמש. כשם שאור השמש הוא אחד במקורו, אך כשיתפלש על טיפות המים בענן הדק יתחלק לשבעה צבעים שהם גווני הקשת, כן אור ה' ואלהותו הזורח על העולמות. כשיפגוש בענן, יתחלק לשבעה גוונים הידועים שהם שבעה ספירותיו.
אור הנוגה איננו מופיע אם אור השמש איננו פוגש בדרכו דבר גשמי. אך כשיפגוש אור השמש בענן עב וכהה, גם כן לא תיווצר קשת. רק בתנאי מסוים תיראה הקשת, כשיפגוש אור השמש בענן דק. אז יגיה אורו ב'אור חוזר' מן הענן, ויתראה בשבעת צבעיו. כך בנמשל אור האלקות יעבור בעולם הרוחני ולא יוליד הנוגה. ובמקום של חומריות עבה, לא יראו שבעה הגוונים שהם מדותיו. רק כשהאור האלקי יתפלש בנפש, באדם אשר נפשו מטוהרת ומזוככת ודומה לענן דק, אז תתראה שם הקשת. באור האלקי המאיר נפשו יתראו שבע מדות ה' כאור חוזר, כשינהיג את כוחות נפשו, לחסד לגבורה ולרחמים וכו' עפ"י מדותיו .


תגיות: פרשת נח



מאמרים נוספים מעלון פרשת נח תש"פ:
לתקן עולם במלכות שדי - הרב דב ביגון
"אָז הוּחַל לִקְרֹא בְּשֵׁם ה'" - הרב אלישע וישליצקי
קשת - הרב דוד לנדאו
כשהעולם קורס - הרב חגי לונדין
לרומם את ערך הדור - הרב יורם אליהו
למה להרוס הכול? - הרב ניסים ויטנברג

הצטרפות לרשימת התפוצה
לקבלת העלון ועדכונים מערוץ מאיר מידי שבוע במייל הירשם כאן: