פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > נפעלות

נפעלות

נפעלות
שתי הפרשיות “לך לך-וירא” מלאות פעילות של אברהם אבינו שפועל” ופועל מתוך התלהבות נפלאה לקדש שם השם” מתוך דחיפה אלוקית אדירה לקרוא בשם ד’. לעומת פעילות עצומה נשגבה זו – איזו פעילות אנחנו מוצאים אצל יצחק אבינו? בקושי כמה פסוקים: הבארות שחפר” ו”ויזרע… וימצא… מאה שערים” . אי אפשר להשוותה לפעילות של אביו. אין שום דמיון. יצחק אבינו אינו פעיל. הוא נפעל! בפרשה שלנו – שידוכו מסודר על ידי אביו והשמש הנאמן. גם בעניין הברכות ליעקב ועשו הוא נפעל” עד כדי עקידתו” שהיא שיא הנפעלות. איזה ניגוד עצום לעומת אביו המלא גבורה וענקיות של פעילות! אברהם אבינו הוא פעיל נפלא” אבל יצחק אבינו… – מה עניינו בחיים? עניינו להיות נפעל ונדחף!
לכאורה לאדם פעיל” העושה גדולות” הפועל בתורה ובגמילות חסדים והמגלה את כוחותיו הרוחניים והמעשיים” יש יותר חשיבות. נפעלות אינה כל כך שבח לגבי ערכו של אדם. אבל” צריך לברר איזו מין נפעלות היא זו” ועל ידי מה האדם נפעל ונדחף. יש מצב קטנוני שאדם נפעל על ידי אדם אחר – אדם ששולט עליו. יש נפעלות מגונה ביותר שהיא הנפעלות על ידי היצר הרע. אדם נפעל כזה הוא עבד” ועל כך אנו מברכים כל בוקר: “שלא עשני עבד”. שאיפת האדם היא להיות חופשי ולא עבד. לאדם הנפעל אין חירות וגדלות עצמית – הוא אינו פועל מאהבה. חולשה כזו של נפעלות מתגלה במצבים שונים אנושיים וחברתיים.
לא כן נפעלותו של יצחק אבינו. יצחק אבינו הוא אדם שנפעל על ידי עליונות שמימית. ביחזקאל מוצאים נפעלות מסוג זה: “ותשאני רוח ואשמע אחרי קול רעש גדול” ברוך כבוד ד’ ממקומו” . גם אברהם אבינו נפעל על ידי הציווי האלוקי: “לך לך… אל הארץ אשר אראך” . אבל לעומת הפעילות הענקית של אברהם אבינו” יצחק אבינו הוא כולו נפעל. נפעלות על ידי ההנהגה וההשגחה האלוקית היא גדולה מפעילות” אשר כל ערכה הוא אנושי. יצחק אבינו אינו פועל מעצמו אלא ממה שנעשה איתו בדבר ד’. יצחק נפעל על פי מה שריבונו של עולם מסדר. כך במעשה השידוך” כך בברכות וכך בעקידה. יצחק הוא מין צדיק נסתר. מאברהם” הצדיק הגלוי והענק בקידוש השם” נמשכת תעלומה של צדיק נסתר. מתוך כך יש ליצחק אבינו פנימיות יסודית .

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

מאחורי הקלעים של פרשת זכור: למחות את עמלק – עם ציצית בחוץ
Shape-2
שבת זכור3
מבט ייחודי לפרשת תרומה: המקום שהופך רשעים גמורים לצדיקים
Shape-2
Processed with VSCO with e8 preset
סיום ספר בראשית
Shape-2
machon
שנאה ואהבה
Shape-2
machon
שבטי ישורון
Shape-2
machon
מהות יעקב ועם ישראל
Shape-2
machon
שבטי ישראל
Shape-2
machon
יעקב אבינו
Shape-2
machon
שלישיית האבות
Shape-2
machon
הכנסת אורחים של אברהם אבינו
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן