פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > נשיכות עשיו ב-HD / הרב ברוך אפרתי

נשיכות עשיו ב-HD / הרב ברוך אפרתי

הרב ברוך אפרתי

פסוקים רבים בפרשיות התורה מתארים את עשיו ותולדותיו” ואת התנהגותם של בני אדום כלפי יעקב וכלל ישראל.

אנו מוצאים התייחסות ישירה לעניינו של עשיו על ידי אחד מצאצאיו” אשר התגייר ונעשה נביא אלוקים” הוא הנביא עובדיה.

עובדיה מנבא פורענות לבני אדום” על היותם מתנגדים להופעת ישראל בעולם – “מֵחֲמַס אָחִיךָ יַעֲקֹב תְּכַסְּךָ בוּשָׁה” וְנִכְרַתָּ לְעוֹלָם” (א” י).

ככל נבואה” גם זו של עובדיה הוצרכה לדורות ועל כן נכתבה. עלינו להטות את אוזנינו לדברי נביא ד'” ולהעמיק את המשמעות של דבריו גם לימינו אנו.

מיהו עשיו כיום? מיהם המנגדים את האומה האלוקית ומבקשים להכותה?

במבט ראשון” אלו אויבינו הגלויים והידועים הנלחמים בנו בארץ ישראל” האויב המוסלמי. אויב זה מנסה בכל כוחו כבר מאה שנים להילחם בירושתנו את ארץ ד'” ואנו נדרשים להתגבר עליו שוב ושוב” מאיראן ועד הרי חברון.

אולם אם נתבונן היטב נבחין” הן במציאות עצמה והן בפרשנות הנבואה כי – אדום אינו האויב הגלוי הנלחם בישראל. אדום מתואר כאויב צפון ופנימי מאד – “אֵיךְ נֶחְפְּשׂוּ עֵשָׂו נִבְעוּ מַצְפֻּנָיו” (א” ו)” כזה שמחופש לאוהב אך בעצם רשעה גדולה צפונה בו.

אמנם כולנו יודעים שיש ללחום בעד א”י” ולהחיל על כל יו”ש את הריבונות הישראלית בהתיישבות” אולם עלינו לזכור שלא משם מתחילה המלחמה” ולא שם תיגמר. לא הערבים הם האויב העיקרי” כי אם אדום – האויב התרבותי.

המלחמה מתחילה במעמקי הזהות של האומה הישראלית בארצה. השאלה האמיתית היא מי אנו” ומה אנו עושים כאן. ורק מכוח התשובה על כך יש לנו תעצומות נפש להכריע בשדה הקרב את האויב החיצוני הערבי. ללא זהות מבוררת הדק היטב” אין לנו זכות קיום בארץ.

והנה כאן מגיע שרו של עשיו” ‘אלוף מגדיאל זו רומי’ כדברי רש”י. אדום” תרבות המדיה המערבית” מבקשת לכונן בישראל של היום זהות חדשה” כזו שאינה יונקת את כוחה והגדרתה מתורת ד’ שניתנה בסיני” אלא מהצד הליברלי-תאוותני שלה” כבכל אומה ולשון.

דבר ד’ שבתורה מתאר את אלופי עשיו המתנגדים לישראל” ובהמשכיות לכך עובדיה מתאר את אדום המבקש להכרית את הצד האלוקי שבנו” כמימי הרומאים בחורבן בית שני” וכבימי חדירת התרבות ההלניסטית בימינו.

שייכותנו לא”י” תלויה באופן מובהק בשייכותנו לייעוד האלוקי שלנו. “אין אומתנו אומה אלא בתורותיה” (רס”ג)” ולפיכך ללא הקישור הפנימי לתוה”ק” אין לנו קיום כאן. את זאת לא רק התורה יודעת” אלא גם רומי ההלניסטית דהאידנא” קרי: הארגונים הלוחמים בקודש הישראלי באופן סמוי” לעיתים אפילו עם כיפה על הראש.

מי ששלמות הארץ חשובה לו” ייאבק בתכני הכבלים והלווין. מי שהכרעת האויב הערבי חשובה לו” יבנה תרבות של קודש כאלטרנטיבה לתרבות המערבית. מי שרוצה ליישב את יהודה ושומרון אינו יכול להתחבר לתנועה הניאו-רפורמית המתחדשת במקומותינו אנו.

אדם שיומו מסתיים ברביצה על הכורסא מול טלוויזיה המשדרת תכניות ריאליטי מערביות” שיש בהן עריות” לשון הרע ושפיכות דמים – ספק אם יצליח לרשת את הארץ. ציבור המבקש לאפשר לנשות הכותל חלק בשריד המקדש” לא יצליח ליישב את ארץ ד’. צבא הנכנע לפמיניזם רדיקלי” נפגמת יכולתו לנצח.

אם איננו מחויבים בעומק זהותנו לדגשים התורניים” להשבת משפט התורה ולתרבות של מסילת ישרים” אזי מהי בכלל זכותנו על הארץ הזאת? מכוח מה אנו באים? מדוע כאן עדיף מאוגנדה?

בעוד ישמעאל מבקש להילחם בגופנו” עשיו מבקש לשנות את זהותנו” מאז ועד הנה.

על כן עלינו לזכור את התיומת של דבר עובדיה – ‘וּבְהַר צִיּוֹן תִּהְיֶה פְלֵיטָה – וְהָיָה קֹדֶשׁ. וְיָרְשׁוּ בֵּית יַעֲקֹב אֵת מוֹרָשֵׁיהֶם’. הפליטה בהר ציון וירושת הארץ” תלויים לחלוטין במידת הנאמנות שלנו לערכי הקודש. באלוקים” ורק בו” נעשה חיל” והוא יבוס צרינו.

תגיות: עשו הרשע

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

מ”הסתר אסתיר” ועד “ותלבש מלכות” – בנישואין | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
לעת כזאת – הגעת ממש עכשיו למלכות! // הרב אמיר דומָן, עורך “ערוץ מאיר” | אמונה למעשה
Shape-2
אמיר דומן
חיזוק הזוגיות, מתוך השתיקה והמתיחות בנישואין | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
למה שלא נבוא כמו גבירים? // הרב אמיר דומָן, עורך “ערוץ מאיר” | אמונה למעשה
Shape-2
אמיר דומן
שגרת חיים ברוכה בנישואין | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
“עצמי” – הפסיכולוגי או האמוני? // הרב אמיר דומָן, עורך “ערוץ מאיר” | אמונה למעשה
Shape-2
אמיר דומן
האשמות בין בני זוג בנישואין | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
זוגיות אחרי לידה | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
התפילה “שלי” והתפילה “שלו” // הרב אמיר דומָן, עורך “ערוץ מאיר” | אמונה למעשה
Shape-2
אמיר דומן
התפילה החיה לאור יסוד העצמיוּת // הרב אמיר דומָן, עורך “ערוץ מאיר” | אמונה למעשה
Shape-2
אמיר דומן

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן