פרשת: מצרע | הדלקת נרות: 18:31 | הבדלה: 19:50 (ירושלים) 

דף הבית > > וַיְהִי לִי שׁוֹר וַחֲמוֹר

וַיְהִי לִי שׁוֹר וַחֲמוֹר

הרבה יש להתבונן בתוכן התמציתי של ציווי יעקב אל המלאכים” אע”פ שבמבט ראשוני לא נראה שיש בהם חשיבות מיוחדת” מן הסתם דברים אלו נבחרו בקפידה: “וַיְצַו אֹתָם” לֵאמֹר” כֹּה תֹאמְרוּן” לַאדֹנִי לְעֵשָׂו: כֹּה אָמַר” עַבְדְּךָ יַעֲקֹב” עִם-לָבָן גַּרְתִּי” וָאֵחַר עַד-עָתָּה” וַיְהִי-לִי שׁוֹר וַחֲמוֹר” צֹאן וְעֶבֶד וְשִׁפְחָה; וָאֶשְׁלְחָה לְהַגִּיד לַאדֹנִי” לִמְצֹא-חֵן בְּעֵינֶיךָ. .”
“עִם לָבָן גַּרְתִּי וָאֵחַר עַד עָתָּה”. מבאר רש”י “לא נעשיתי שר וחשוב” אלא גר” אינך כדאי לשנוא אותי על ברכות אביך שברכני ‘הֱוֵה גְבִיר לְאַחֶיךָ'” שהרי לא נתקיימה בי. דבר אחר” גרתי בגימטריא תרי”ג” כלומר עם לבן הרשע גרתי” ותרי”ג מצות שמרתי” ולא למדתי ממעשיו הרעים”.
שני פירושים אלו ברש”י נראים סותרים זה את זה. כשאומר ‘לא נעשיתי שר'” בא לפניו בהכנעה. וכשאומר לו ‘תרי”ג מצות שמרתי'” משמע אדרבא” ששלח לו מסר שאינו ירא ממנו” מצד ששמר תרי”ג מצות” ה’ עמו ואינו בכלל “וְהָיָה כַּאֲשֶׁר תָּרִיד וּפָרַקְתָּ עֻלּוֹ”.
אלא שבכל דבריו של יעקב” יש חכמה עמוקה ונפלאה. הוא מדבר אל עשו בשני מישורים בו זמנית” במטרה שעשו ישמע רק אחד מהם” כפי יחסו הנפשי אל יעקב. אם עשו יקבל את פיוסו” הנה באו דבריו להראות כי אין לו מה לנטור טינה בליבו. הוא קורא לעשו ‘אדוני'” ומדגיש כי לא זכה לשום מעמד שיש לקנא בו מצד הברכות” אלא היה גֵּר בבית לבן” ומהממון שזכה בו” הוא שולח עתה מנחה למצוא חן בעיניו. אך אם עשו עודנו עומד בכעסו ובשנאתו” ברובד הפנימי של דברי יעקב” בשמירת תרי”ג מצוות” ישנן אזהרות לעשו שלא ינסה להרע לו” כי לא יצלח. תוכן זה בדבריו נועד ליצור הרתעה.
אירועי חייהם של יעקב ועשו הם שורש ליחסי עם ישראל וזרע עשו. במהלך ההיסטוריה זרעו של עשו יתנגד לזרע יעקב בארבעה תחומים: א. פיזית – צבאית מדינית ודיפלומטית. ב. דתית – הנצרות. ג. תרבותית – תרבות המערב. ד. מחשבתית– בתחום ההשכלה בפילוסופיה הקשורה לדעות” מוסר” הנהגה וערכי המשפט. לארבעה תחומים אלה רומזים ארבע מאות איש נושאי החרב הבאים עם עשו. המספר ארבע מרמז על התחומים השונים” כמו ארבעה אבות נזיקין” ארבע המלכויות” ארבע רוחות הארץ וכדומה” וכפולת המאות מורה ריבוי ההתנגדות.
וכנגד ארבעת התחומים מכוונים דברי יעקב. נאמר בברכה לעשו “וְהָיָה כַּאֲשֶׁר תָּרִיד וּפָרַקְתָּ עֻלּוֹ מֵעַל צַוָּארֶךָ” – כשיעברו ישראל על התורה” ויהיה לעשו פתחון פה להצטער על הברכות שנטל יעקב” וּפָרַקְתָּ עֻלּוֹ מֵעַל צַוָּארֶךָ . אך יעקב לא עבר על התורה” לכן אומר “עם לבן הרשע גרתי” ותרי”ג מצות שמרתי”” ואין לעשו יכולת לפגוע ביעקב. במדרש: “אָמַר” אַף עַל פִּי שֶׁיָּשַׁבְתִּי עִם לָבָן שֶׁהוּא אַב הָרַמָּאִים זֶה עֶשְׂרִים שָׁנָה” יֶשׁ לִי שׁוֹר וַחֲמוֹר וְעֹשֶׁר גָּדוֹל. לְכָךְ הוֹדִיעוֹ” כְּדֵי שֶׁיְהַרְהֵר בְּלִבּוֹ וְיֹאמַר… וַאֲנִי אֵיךְ אוּכַל לוֹ” .
לבן כידוע ניסה לעקור את הכול” הוא ניסה להרגיל את יעקב וזרעו בהסתכלות כפרנית כפוית טובה” כפי שמבוטאת באמירתו: “הַבָּנוֹת בְּנֹתַי וְהַבָּנִים בָּנַי וְהַצֹּאן צֹאנִי וְכֹל אֲשֶׁר אַתָּה רֹאֶה לִי הוּא” . יעקב שולח שדר ברור לעשו” אם לבן לא הצליח עם המיסיון שלו” עם כל הפילוסופיות הכפרניות” והע”ז של התרפים” אם כן” גם לך עשו – אין שום סיכוי.
“וַיְהִי לִי שׁוֹר וַחֲמוֹר”. “וַיְהִי לִי שׁוֹר” – “אֵין לִי לִירֹא מִמְּךָ” שֶׁהֲרֵי נוֹלַד יוֹסֵף שֶׁנִּקְרָא שׁוֹר” שֶׁנֶּאֱמַר: בְּכוֹר שׁוֹרוֹ הָדָר לוֹ” . ליוסף כישרון ארצי מעשי אדיר” המחובר אל הקדושה. הוא שטנו של עשו ” ובהולדתו נוצר הכוח שישמש מענה ליכולת הצבאית והמדינית של אלופי עשו. יכולת זו באומה הישראלית” מאפשרת לעם ישראל להקים ממלכה ולפתח את התחומים החומריים” הטכניים והצבאיים – מה שהכרחי לתיקון עולם במלכות ש-די.
“וַחֲמוֹר” – “זֶה מָשִׁיחַ בֶּן דָּוִד” שֶׁנֶּאֱמַר: עָנִי וְרֹכֵב עַל חֲמוֹר” . בניגוד לעשו השקוע בחומריות כשעולמו הרוחני נטוש כשדה קוצים” ישראל מציבה אלטרנטיבה של רכיבת הרוחניות על החומריות – ניצול היכולות הארציות להגדלת הופעת האידאליים האלוקיים בארץ” להתפשטות הקודש על החול” ולהנהגת הכוחות הטבעיים באופן מוסרי. עם קום מדינת ישראל הולכת וצומחת בצעדי ענק מלכות המשיח המבשרת את קץ מלכות אדום” כפי שמסיים הפיוט ‘מעוז צור’ הסוקר ארבע מלכויות. “חֲשׂוֹף זְרוֹעַ קָדְשֶׁךָ וְקָרֵב קֵץ הַיְשׁוּעָה” נְקֹם נִקְמַת עֲבָדֶיךָ מֵאֻמָּה הָרְשָׁעָה” כִּי אָרְכָה הַשָּׁעָה וְאֵין קֵץ לִימֵי הָרָעָה. דְּחֵה אַדְמוֹן בְּצֵל צַלְמוֹן הָקֵם לָנוּ רוֹעִים שִׁבְעָה.”
ערכי החכמה” התרבות והדת של המערב” מצויים במרכז בימת העולם למעלה מאלפיים שנה בניתוק מטהרת האמונה. הם עתידים להתחלף בערכי הקודש של התורה” וישראל תהיה אור לגויים. העולם יתרומם להיות מקום מוסרי החושף את שם ה’. יעקב שולח מסר לעשו שעל אף אריכות שליטת הרשעה” “וָאֵחַר עַד עָתָּה”” סוף סוף אין לה אחיזה לנצח. “אִם תַּגְבִּיהַּ כַּנֶּשֶׁר וְאִם בֵּין כּוֹכָבִים שִׂים קִנֶּךָ מִשָּׁם אוֹרִידְךָ נְאֻם ה’… וְעָלוּ מוֹשִׁעִים בְּהַר צִיּוֹן לִשְׁפֹּט אֶת הַר עֵשָׂו וְהָיְתָה לַה’ הַמְּלוּכָה” .

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

וַיִּזְבַּח זְבָחִים לֵא-לֹהֵי אָבִיו יִצְחָק
Shape-2
machon
חֶרְדַּת אָדָם יִתֵּן מוֹקֵשׁ וּבוֹטֵחַ בַּה’ יְשֻׂגָּב. לפ’ ויצא/ זיו רוה
Shape-2
machon
בִּרְצוֹת ה’ דַּרְכֵי אִישׁ גַּם אוֹיְבָיו יַשְׁלִם אִתּוֹ
Shape-2
machon
ווַיֵּעָתֶר לוֹ ה’
Shape-2
machon
כְהוֹצִיאָם אֹתָם הַחוּצָה
Shape-2
machon
ברכת אברהם לדורות
Shape-2
machon
הִתְחַדְּשׁוּת וְתִקְוָה. ליום הכיפורים
Shape-2
machon
שִׁתּוּף הָרַחֲמִים בַּדִּין. לפ’ בראשית/ זיו רוה
Shape-2
machon
אנחנו בע”ה נצליח
Shape-2
machon
וְעָשִׂיתָ מַעֲקֶה לְגַגֶּךָ
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן